REKLAMA

Nowa lotniskowa Scania XT P450 6x6 ze Szczęśniak PS dla Sił Zbrojnych RP Cz.1

W 2004 roku bielska rodzinna firma, funkcjonująca wówczas pod nazwą Budowa Pojazdów Specjalnych (BPS) Szczęśniak, przekazała naszym siłom zbrojnym jeden egzemplarz niezwykle ciekawego ciężkiego lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze zbiornikiem wody, zbiornikiem środka pianotwórczego oraz agregatami proszkowym i śniegowym. Jego podstawę stanowiło podwozie Mercedes-Benz Actros 2746 AKE 6x6 i był to pierwszy taki pojazd – o takiej – 3-osiowej kompletacji i takich walorach bojowych – na stanie rodzimej armii.

Producent

Na przestrzeni kolejnych 15 lat podmiot, działający już pod nieco zmienioną nazwą Szczęśniak Pojazdy Specjalne (SPS), w ramach realizacji wygranych kolejnych przetargów, dostarczył temu nabywcy kolejne kilkadziesiąt samochodów ratowniczo-gaśnicznych. Należały one do klas tonażowych średniej i ciężkiej oraz bazowały na podwoziach marek Mercedes, IVECO i Scania. Jednym z ostatnich takich aut powstałych dla MON był – przygotowany na podstawie umowy numer 236/3RBLog/26/2019 zawartej w dniu 24 maja 2019 roku – jeden ciężki terenowy lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy (6x6), o numerze indeksowym 1877, legitymujący się Świadectwem Dopuszczenia o numerze 3853/2019 oraz spełniający normę PN-EN 1846 S-2-3-8200-8/5000-1: S – klasa pojazdu ciężka, 2 – kategoria pojazdu uterenowiona (pojazd zdolny jest do poruszania się po wszystkich drogach o twardej nawierzchni i w ograniczonym zakresie poza tymi drogami), 3 – ilość miejsc siedzących w kabinie łącznie z kierowcą, 8200 – pojemność zbiornika na wodę, 8/5000 – parametry autopompy (8 barów/5000 l/min), 1 – wyposażenie specjalistyczne. Wariant ten przeznaczono do bezpośredniego prowadzenia działań ratowniczych i gaśniczych oraz do współdziałania z innymi specjalistycznymi jednostkami ratowniczymi na terenie lotnisk. Bazę tego auta stanowi zmilitaryzowane, 3-osiowe, terenowe podwozie, w układzie napędowym 6x6 – z napędem na wszystkie osie, dostarczone przez Scanię, oznaczone jako P450 – XT P450 6x6 i należące do specjalistycznej rodziny XT. Napędza je 6-cylindrowy, rzędowy silnik z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o symbolu DC13 148 450. Cechują go pojemność 12,742 litra, bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk paliwa Scania XPI, cztery zawory na każdy z cylindrów, stopień sprężania 20:1, spełnianie normy czystości spalin Euro 6 dzięki połączeniu technologii Scania FGT, DOC, DPF i SCR (tzw. układ tylko SCR) oraz hamulec wydechowy o mocy maksymalnej 256 kW przy 2400 obr/min. W tym wydaniu jego moc maksymalna wynosi 331 kW/450 KM przy 1900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 2350 Nm w zakresie od 1000 do 1300 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają automatyczna skrzynia przekładniowa oraz skrzynia rozdzielcza. Osie – mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe – ze zwolnicami w piastach kół i z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach – w celu zachowania wysokiej mobilności taktycznej – zdolności do pokonywania nawet trudnych bezdroży – założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 395/85R20, z bieżnikiem terenowym. Poza tym klasyczną ramę podwozia o układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki, zbiornik paliwa znajduje się po lewej stronie, a mechaniczne zawieszenie bazuje na resorach piórowych.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA