[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Nowa militarna koparka samochodowa z czeskiej Tatry

Tatra rozpoczęła na rynku zbrojeniowym promocję słowackiej teleskopowej koparki samochodowej UDS214, wymagającej 3-osiowego podwozia, najlepiej terenowego. Jako jej bazę w wykonaniu typowym dla sił zbrojnych Czesi wybrali więc 3-osiowe podwozie z militarnej rodziny T815-7 Force. Przy czym podwozie to, po demilitaryzacji i w takiej kompletacji z koparką UDS214, już wcześniej było proponowane odbiorcom cywilnym, w pierwszym rzędzie straży pożarnej

Wybrane przez Tatrę podwozie otrzymało m.in. kabinę długą, typu militarnego, bez opancerzenia oraz własny silnik przedsiębiorstwa – 8-cylindrowy, widlasty (V8), o pojemności 12,667 litra, chłodzony powietrzem, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, w najsłabszym nastawie o mocy maksymalnej 230 kW/313 KM. Niemniej, ze względu na brak konieczności ciągnięcia przyczep, taka moc w zupełności wystarczy. Poza tym firma daje potencjalnemu odbiorcy możliwość doboru m.in. rodzaju i ilości ogumienia – możliwe są zarówno wydania z wyłącznie pojedynczym, terenowym ogumieniem, dla uzyskania ponadprzeciętnej mobilności taktycznej – zdolności do pokonywania nawet najtrudniejszych bezdroży, jak i z bliźniaczymi oponami z tyłu. Jednak w tym drugim przypadku, ze względu na unikatową koncepcję budowy podwozia – tzw. koncepcję Tatry, z centralną rurą nośną i półosiami wahliwymi w niezależnym zawieszeniu, i tak uzyskuje się wysoką dzielność terenową.

Sama koparka UDS 214 w wydaniu dla budownictwa to maszyna o dobrych właściwościach przy pracach ziemnych. Ma system hydrauliczny Rexroth. Teleskopowy wysięgnik umożliwia płynny dobór zasięgu kopania, a rama szybko-spinająca wysięgnika pozwala na szybkie i dokładne dołączenie różnego rodzaju wyposażenia dodatkowego. Obrotowa głowica łyżki – z pełnym obrotem w zakresie 360º – przekłada się zaś na pełne wykorzystanie elementu roboczego – zwiększa bowiem zmienność urządzenia podczas wykonywania prac wykopowych lub przy użyciu dodatkowego, możliwego do instalacji osprzętu, takiego jak przykładowo młot hydrauliczny, rozdrabniacz czy szczypce. Dodatkowo tzw. funkcja mikropojazdu znakomicie ułatwia pracę osobie obsługującej maszynę, który może przemieszczać się całą maszyna bez konieczności opuszczania kabiny operatora części roboczej. Koparka UDS 214 występuje bowiem w dwóch modyfikacjach: jako UDS 214.41z mikropojazdem i UDS 214.42 bez mikropojazdu. W trybie pracy koparki UDS 214 w modyfikacji 41 – UDS 214.41 może pracować w dwóch trybach: trybie PRACA oznaczającym funkcję pracy nadbudowy i trybie „JAZDA“ umożliwiającym jazdę podwozia samochodowego (na stanowisku roboczym) oraz obsługę podpór stabilizujących bez konieczności uruchamiania silnika podwozia. Tym samym operator kontroluje ruchy, obroty i stabilizację maszyny bez wychodzenia z kabiny. Same parametry pracy prezentują się z kolei następująco: wydajność kopania 115 m³/h, średnia siła przy kopaniu 85 kN, udźwig ramienia – ramię wsunięte 7000 kg, ramie wysunięte 2600 kg, maksymalny wysięg wysuniętego ramienia w podstawowej kompletacji – w poziomie 14,6 m dzięki unikatowej konstrukcji wysięgnika teleskopowego, obroty nadbudowy 8/min, obroty głowicy 20/min. W charakterze niezależnego źródła napędu nadbudowy stosowane są silniki 4-cylindrowe, rzędowe, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pionowe, chłodzone cieczą, marek IVECO bądź JohnDeere, o mocach maksymalnych od 93 do 104 kW przy 2200 obr/min. Przykładowo jednostkę JohnDeere 4045 HF C04 wyróżniają: pojemność 4,5 litra, moc maksymalna 93 kW przy 2200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 536 Nm przy 1600 obr/min oraz spełnianie wymagań normy czystości spalin EU STAGE4.

REKLAMA

Podwozie Tatra 815-7 Force z teleskopową koparką UDS214 cechują: długość całkowita 9450 mm, rozstaw osi 4090+1450 mm, zwis tylny 2330 mm, szerokość 2500 mm, wysokość całkowita 3980 mm, wysokość do górnej powierzchni kabiny 2700 mm, kąt natarcia 37º, kąt rampowy 31º, kąt zejścia 25º, prześwit 365 mm, prędkość maksymalna 100 km/h, zdolność pokonywania wzniesień na nawierzchniach utwardzonych – 50,7%, masa całkowita 24800 kg.

Poprzedniczka koparki UDS 214 – koparka UDS 114 jest od dawna dostępna w wydaniu zmilitaryzowanym. Na 3-osiowych podwoziach Tatry T815 6x6 eksploatują ją siły zbrojne Czech i Słowacji – wcześniej Czechosłowacji. Sprawdziła się ona na misjach zagranicznych. Do tego na Ukrainie AvtoKraz z myślą o rodzimej armii wykonał wojskowe pojazdy specjalne z zabudową w postaci właśnie koparki UDS-114 na podwoziu KrAZ-6322 (6x6) z napędem na wszystkie koła i o nośności 20,6 tony.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA