Nowa pożarnicza Tatra Force 4x4 przygotowana specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego Cz.1

Na branżowych targach Florian w Dreźnie Tatra oraz inna czeska firma – THT Polička pokazały ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy TLF W 3672.2 – CAS 20/4800/180 S3R E6. Bazuje on na 2-osiowym zdemilitaryzowanym podwoziu z serii Force – typ T815-7M6R21.42Z 4x4.1 i powstał specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego. Zmiany w pierwszym rzędzie dotyczą kompletacji układu napędowego oraz zabudowy. W myśl niemieckiego systemu klasyfikacji auto to należy do Kategorii 3 i klasy masowej S – ciężki – zgodnie z DIN EN 1846-1 – Norma DIN EN 1846-1 (pojazdy strażackie - część 1: nazewnictwo i oznaczenie) przygotowana w celu wdrożenia jednolitego europejskiego systemu oznaczeń.

Tatra Force 4x4 Producent

W przypadku układu napędowego zasadnicza odmienność polega na wprowadzeniu chłodzonego cieczą silnika spełniającego normę czystości spalin Euro 6 w miejsce bazowo montowanych w gamie Force widlastych silników Tatra V8, chłodzonych powietrzem i spełniających normę Euro 5. Jest to jednostka Cummins o symbolu L9E6D400 – 6-cylindrowa, rzędowa, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 8,8 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka równych odpowiednio 114x145 mm. Osiąga ona moc maksymalną 291 kW/391 KM przy 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1684 Nm przy 1400 obr/min. Jej chłodnicę umieszczono za kabiną, po prawej stronie, w przedziale chronionym stalową siatką. Z silnikiem tym współpracują z nią 6-biegowa (6+bieg wsteczny) w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa Allison 4500 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30 TRK o przełożeniach – droga i=1,476, teren i=3,403. Napęd na oś przednią da się wyłączyć. W zawieszeniu przednich półosi wahliwych zastosowano poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, tylnych także poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, ale uzupełnione o stabilizator. Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami. Dzięki wprowadzeniu pełnego zawieszenia powietrznego istnieje możliwość regulacji wysokości podwozia – centralnej rury nośnej i tym samym prześwitu w górę bądź w dół względem położenia neutralnego – w górę o +90 mm, w dół o -120 mm. W rezultacie z jednej strony wzrasta prześwit, z drugiej następuje redukcja wysokości pojazdu. Wzrost prześwitu okazuje się pomocny w trakcie pokonywania przeszkód terenowych, z kolei jego zmniejszenie podczas przejazdu pod drzewami czy przez bramy z niską partią górną – sufitową. Poza tym – dla utrzymania bardzo wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej na wszystkich kołach – obręczach o rozmiarze 20-10.00V założono wyłącznie pojedyncze ogumienie Continental o rozmiarze 14.00R20 z bieżnikiem terenowym.

REKLAMA

Ponieważ samochód należy do wojskowej rodziny Force, otrzymał tzw. kabinę taktyczną, odchylaną, długą, z płaskimi wszystkimi ścianami, o zredukowanej wysokości oraz z masywnym, stalowym, mocno ściętym do tyłu zderzakiem, zawierającym po bokach reflektory chronione stalową siatką. Niemniej ta militarna kabina występuje tu w wykonaniu cywilnym dla m.in. straży pożarnej. Ma więc podwyższony dach zrobiony z tworzywa, wskutek czego zapewnia załodze większą tzw. przestrzeń życiową i w efekcie lepsze warunki do pracy. Jej wyposażenie zawiera zaś m.in. układy klimatyzacji i niezależnego ogrzewania oraz system informacyjny i sterowania elementami zabudowy. Wewnątrz przewidziano miejsca dla czterech osób.

Ponadto kompletacja ciężarówki zawiera układ kierowniczy ZF, 170-litrowy zbiornik paliwa, 35-litrowy zbiornik AdBlue, cztery niezależne systemy hamulcowe – parkingowy, silnikowy, awaryjny i zasadniczy – uzależniający siłę hamowania od masy pojazdu – z ABS i hamulcami bębnowymi oraz 24-voltową instalację elektryczną. W skład tej ostatniej wchodzą m.in. akumulatory 2x12 V/180 Ah, alternator 24 V/120 A i specjalne systemy związane z pożarniczym charakterem tego wariantu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA