Nowa pożarnicza Tatra Force 4x4 przygotowana specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego Cz.2

Na branżowych targach Florian w Dreźnie Tatra oraz inna czeska firma – THT Polička pokazały ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy TLF W 3672.2 – CAS 20/4800/180 S3R E6. Bazuje on na 2-osiowym zdemilitaryzowanym podwoziu z serii Force – typ T815-7M6R21.42Z 4x4.1 i powstał specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego. Zmiany w pierwszym rzędzie dotyczą kompletacji układu napędowego oraz zabudowy. W myśl niemieckiego systemu klasyfikacji auto to należy do Kategorii 3 i klasy masowej S – ciężki – zgodnie z DIN EN 1846-1 – Norma DIN EN 1846-1 (pojazdy strażackie - część 1: nazewnictwo i oznaczenie) przygotowana w celu wdrożenia jednolitego europejskiego systemu oznaczeń.

Tatra Force 4x4 Producent

Na tak skompletowanym podwoziu THT Polička s.r.o. wykonała zabudowę ratowniczo-gaśniczą. Zabudowa ta powstała z profili aluminiowych jako zasadniczej struktury nośnej pokrytych panelami blachy aluminiowej, co gwarantuje połączenie niskiej masy własnej oraz wysokiej wytrzymałości i odporności na korozję. Skrytki sprzętowe w liczbie łącznie sześciu – po trzy na każdą stronę – są zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami pyło- i wodoszczelnymi. Pojemności poszczególnych zbiorników zrobionych z włókna szklanego GFK równają się: na wodę 4800 litrów, na środek pianotwórczy 180 litrów. Umieszczona w tylnym przedziale i napędzana od przystawki odbioru mocy autopompa THT PJA 2000 z FPN 10-2000 wyróżnia się wydajnością 2000 l/min przy ciśnieniu 10 barów (2400 l/min przy głębokości ssania 3 m) i 250 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Działka wodno-pianowe mogą być dwa: przenośne dachowe oraz zderzakowe – przednie, sterowane joystickiem w kabinie. Poza tym w warunkach słabej widoczności – wieczorem, nocą bądź przy dużym zadymieniu – odpowiednie oświetlenie pola pracy zabezpieczają diody LED na nadwoziu oraz wysuwany masz oświetleniowy z czterema reflektorami LED, o wysokości wysunięcia 5000 mm ponad poziom gruntu. Wyposażenie standardowe zawiera jeszcze m.in. oparty na sieci CAN elektroniczny system sterowania układem wodno-pianowym i monitorowania jego składowych, pozwalający na uzyskiwanie stężeń w zakresie 0-6% elektroniczny system dozowania środka pianotwórczego THTronic, system podwoziowych dysz do samoobrony, w tym z przodu z trzema dyszami, oraz zamykaną skrzynię na dachu. W skład wyposażenia opcyjnego wejść zaś mogą m.in.: automatyczny elektronicznie kontrolowany system dozowania środka pianotwórczego, centralny system pompowania kół CTIS, dodatkowe węże, elektryczna wciągarka, siedzenie pasażera przygotowane do zabrania aparatu tlenowego – ze stosownymi uchwytami, kontrola systemu zabudowy oparta na sieci CAN (CAN Fire) oraz inne wyposażenie specjalne zgodne z życzeniem konkretnego klienta.

REKLAMA

Pożarniczą Tatrę Force typ T815-7M6R21.42Z 4x4.1 TLF W 3672.2 –CAS 20/4800/180 S3R E6 dla niemieckiej straży pożarnej cechują: rozstaw osi 4182 mm, długość 8250 mm, szerokość 2500/2550 mm, wysokość 2920-2995-3000 mm, zwis przedni 2077 mm, zwis tylny 2077 mm, prześwit 420 mm z możliwością regulacji w zakresie +90/-120 mm, masa własna 12420 kg, dopuszczalna masa całkowita 18000 kg przy naciskach na osie 9000+10000 kg, zdolność pokonywania wzniesień 78%, prędkość maksymalna 100 km/h, średnica zawracania 18,2+/-0,5 m oraz głębokość brodzenia – 1100-1200 mm bez przygotowania i 1500 mm z przygotowaniem.

Pojazd ten zbudowano pod kątem potrzeb cywilnego rynku niemieckiego. Warto dodać, że w 2020 roku Tatra wraz THT Polička wygrały kontrakt na dostawę taboru dla straży pożarnej w Brandenburgii. Umowa obejmuje przekazanie 41 jednostek specjalnych typu FORCE 4x4 z opcją na kolejne 5 sztuk. To pierwsze tak duże zamówienie z Niemiec na auta strażackie TATRA.
Nowe pojazdy będą używane do interwencji głównie na terenach zalesionych. Dlatego niemiecki klient zażądał też wersji o bardzo dobrej przejezdności w trudnym terenie – bardzo wysokiej mobilności taktycznej. W procedurze selekcji komisja oceniająca ostatecznie preferowała ciężarówki TATRA FORCE od modeli proponowanych przez inne renomowane marki. Ostatecznym dostawcą jest niemiecki dealer samochodów TATRA – Metallbau&Fahrzeughandel Friedrich. Zgodnie z kontraktem strażacy z Brandenburgii mają otrzymać nowe Tatry w latach 2021 i 2022.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA