REKLAMA

Nowa pożarnicza Tatra Force 6x6 przygotowana specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego Cz.1

Na branżowych targach Florian w Dreźnie Tatra oraz inna czeska firma – THT Polička pokazały ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy TLF 30/8500/510 E6 oparty na 3-osiowym zdemilitaryzowanym podwoziu z serii Force – typ T815-7M6R31.41Z 6x6.1 powstały specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego. Zmiany w pierwszym rzędzie dotyczą kompletacji układu napędowego oraz zabudowy. W myśl niemieckiego systemem klasyfikacji auto należy do Kategorii 3 i klasy masowej S – ciężki – zgodnie z DIN EN 1846-1 – Norma DIN EN 1846-1 (pojazdy strażackie - część 1: nazewnictwo i oznaczenie) przygotowana w celu wdrożenia jednolitego europejskiego systemu oznaczeń.

Tatra Florian Bartosz Wojtowski

W przypadku układu napędowego zasadnicza odmienność polega na wprowadzeniu silnika spełniającego normę czystości spalin Euro 6 w miejsce bazowo montowanych widlastych silników Tatra V8, chłodzonych powietrzem i spełniających normę Euro 5. Jest to jednostka Cummins o symbolu L9E6D400 – 6-cylindrowa, rzędowa, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 8,8 litra (114x145 mm). Osiąga ona moc maksymalną 298 kW/400 KM przy 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1700 Nm przy 1400 obr/min. Współpracują z nią 6-biegowa (6+bieg wsteczny) w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa Allison 4500 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30 TRK o przełożeniach – droga i=1,476, teren i=3,403. Napęd na oś przednią da się wyłączyć. W zawieszeniu przednich półosi wahliwych zastosowano poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, tylnych także poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, ale uzupełnione o stabilizator. Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami. Dzięki wprowadzeniu pełnego zawieszenia powietrznego istnieje możliwość regulacji wysokości podwozia – centralnej rury nośnej i tym samym prześwitu w górę bądź w dół względem położenia neutralnego – w górę o +90 mm, w dół o -120 mm. W rezultacie z jednej strony wzrasta prześwit, z drugiej następuje redukcja wysokości pojazdu. Wzrost prześwitu okazuje się pomocny w trakcie pokonywania przeszkód terenowych, z kolei jego zmniejszenie podczas przejazdu pod drzewami czy przez bramy z niską partią górną – sufitową. Poza tym – dla utrzymania bardzo wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej na wszystkich kołach – obręczach o rozmiarze 20-10.00V założono wyłącznie pojedyncze ogumienie Continental o rozmiarze 14.00R20 z bieżnikiem terenowym. Ponieważ samochód należy do wojskowej rodziny Force, otrzymał tzw. kabinę taktyczną – militarną, odchylaną, w wykonaniu długim, cywilnym, m.in. dla straży pożarnej. Kabina ta ma więc podwyższony dach zrobiony z tworzywa, wskutek czego zapewnia załodze większą tzw. przestrzeń życiową i w efekcie lepsze warunki do pracy. Wyposażenie kabiny zawiera m.in. układy klimatyzacji i niezależnego ogrzewania oraz system informacyjny i sterowania elementami zabudowy. Wewnątrz przewidziano miejsca dla czterech osób. Masywny, stalowy, mocno ścięty do tyłu zderzak przedni zawiera po bokach reflektory chronione stalową siatką. Ponadto ciężarówka otrzymała układ kierowniczy ZF, 170-litrowy zbiornik paliwa, 35-litrowy zbiornik AdBlue, cztery niezależne systemy hamulcowe – parkingowy, silnikowy, awaryjny i zasadniczy – uzależniający siłę hamowania od masy pojazdu – z ABS i hamulcami bębnowymi oraz 24-voltową instalację elektryczną. W skład tej ostatniej wchodzą m.in. akumulatory 2x12 V/180 Ah, alternator 24 V/120 A i specjalne systemy związane z pożarniczym charakterem tego wariantu.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA