REKLAMA

Nowa pożarnicza Tatra Force 6x6 przygotowana specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego Cz.2

Na branżowych targach Florian w Dreźnie Tatra oraz inna czeska firma – THT Polička pokazały ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy TLF 30/8500/510 E6 oparty na 3-osiowym zdemilitaryzowanym podwoziu z serii Force – typ T815-7M6R31.41Z 6x6.1 powstały specjalnie pod kątem potrzeb rynku niemieckiego. Zmiany w pierwszym rzędzie dotyczą kompletacji układu napędowego oraz zabudowy. W myśl niemieckiego systemem klasyfikacji auto należy do Kategorii 3 i klasy masowej S – ciężki – zgodnie z DIN EN 1846-1 – Norma DIN EN 1846-1 (pojazdy strażackie - część 1: nazewnictwo i oznaczenie) przygotowana w celu wdrożenia jednolitego europejskiego systemu oznaczeń.

Tatra Florian Bartosz Wojtowski

Na tak skompletowanym podwoziu THT Polička wykonała zabudowę ratowniczo-gaśniczą. Składa się ona z trzech zasadniczych sekcji. Sekcje przednia i tylna powstały z profili aluminiowych, gwarantujących połączenie niskiej masy własnej, wysokiej wytrzymałości oraz odporności na korozję. Skrytki sprzętowe są cztery – po dwie na każdą stronę, zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami pyło- i wodoszczelnymi. Pojemności poszczególnych zbiorników w sekcji środkowej z GFK równają się: na wodę 8500 litrów, na środek pianotwórczy 510 litrów. Umieszczona w tylnym przedziale i napędzana od przystawki odbioru mocy autopompa THT PJA 3000 z FPN 10-3000 wyróżnia się wydajnością 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów i 250 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Działka wodno-pianowe mogą być dwa: dachowe bądź zderzakowe – przednie, sterowane joystickiem w kabinie. Poza tym w warunkach słabej widoczności – wieczorem, nocą bądź przy dużym zadymieniu – odpowiednie oświetlenie pola pracy zabezpieczają diody LED na nadwoziu oraz wysuwany masz oświetleniowy z czterema reflektorami LED, o wysokości wysunięcia 5000 mm ponad poziom gruntu. Wyposażenie standardowe zawiera jeszcze m.in. system sterowania układem wodno-pianowym THTronic, system podwoziowych dysz do samoobrony, w tym z przodu z trzema dyszami, oraz zamykaną skrzynię na dachu. W skład wyposażenia opcyjnego wejść zaś mogą m.in.: automatyczny elektronicznie kontrolowany system dozowania środka pianotwórczego, centralny system pompowania kół CTIS, układ sterowania kołami osi ostatniej przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół osi przedniej dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu, generator prądu, dodatkowe węże, elektryczna wciągarka, kontrola systemu zabudowy oparta na sieci CAN (CAN Fire) oraz inne wyposażenie specjalne zgodne z życzeniem konkretnego klienta.
Pożarniczą Tatrę Force T815-7M6R31.41Z 6x6.1 TLF 30/8500/510 E6 dla niemieckiej straży pożarnej cechują: rozstaw osi 4090+1450 mm, długość 9470 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 2985 mm, prześwit 420 mm z możliwością regulacji w zakresie +90/-120 mm, masa własna 12900-13100 kg, dopuszczalna masa całkowita 26000 kg przy naciskach na osie 9000+2x10000 kg, zdolność pokonywania wzniesień 68%, prędkość maksymalna 100 km/h, średnica zawracania 21+/-1 m oraz głębokość brodzenia – 1200 mm bez przygotowania i 1500 mm z przygotowaniem.
Pojazd ten zbudowano pod kątem potrzeb cywilnego rynku niemieckiego. Warto tu dodać, że kilka miesięcy temu Tatra wraz THT Polička wygrały kontrakt na dostawę taboru dla straży pożarnej w Brandenburgii. Umowa obejmuje przekazanie 41 jednostek specjalnych typu FORCE 4x4 z opcją na kolejne 5 sztuk. To pierwsze tak duże zamówienie z Niemiec na auta strażackie TATRA.
Nowe pojazdy będą używane do interwencji głównie na terenach zalesionych. Dlatego niemiecki klient zażądał też wersji o bardzo dobrej przejezdności w trudnym terenie – bardzo wysokiej mobilności taktycznej. W procedurze selekcji komisja oceniająca ostatecznie preferowała ciężarówki TATRA FORCE od modeli proponowanych przez inne renomowane marki. Jako podstawę wytwórca dostarczy 2-osiowe podwozia w konfiguracji układu napędowego 4x4, wyposażone w długą, 5-osobową kabinę typu wojskowego, wyłącznie pojedyncze ogumienie, silniki Cummins Euro 6 o mocy maksymalnej 291 kW i automatyczną skrzynię biegów. Za zabudowę i integrację części pożarniczej odpowiada THT Polička. Ostatecznym dostawcą jest niemiecki dealer samochodów TATRA – Metallbau & Fahrzeughandel Friedrich. Zgodnie z kontraktem strażacy z Brandenburgii mają otrzymać nowe Tatry w latach 2021 i 2022.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA