REKLAMA

Nowa specjalistyczna wieloosiowa ciężarówka MZKT

Białoruska Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й) to wbrew pozorom znany na świecie, de facto niszowy wytwórca specjalizowanych i specjalistycznych kołowych nośników ciężarówkowych i ciężarówek o podwyższonej dzielności terenowej oraz wysokiej i bardzo wysokiej ładowności.

Producent
Fot. Producent

Atrybuty te pozwalają eksploatować je zarówno jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia. W tym drugim przypadku służą one za podstawę dla wielu zabudów i sprzętu. Takie cywilne wersje najczęściej zamawiają odbiorcy z sektorów budowlanego, energetycznego, poszukiwań surowców oraz – w przypadku ciężkich ciągników siodłowych i siodłowo-balastowych – przemieszczający ponadnormatywne, w tym wysokomasowe, ładunki.

Pod koniec kwietnia podmiot pokazał pierwszy – premierowy egzemplarz specjalistycznego, 5-osiowego podwozia z napędem na wszystkie osie, oznaczonego symbolem МЗКТ-750001. Pojazd ten ma mocno do przodu – przed oś przednią – wysuniętą obniżoną – o zredukowanej wysokości – krótką, dzienną kabinę. Jest to kabina pochodząca z najnowszej generacji kabin tego rodzaju MZKT, cechująca się podniesionym komfortem pracy oraz ciekawą, dość łagodną stylistyką, z lekko zaokrągloną szybą przednią i licznymi prawie płaskimi powierzchniami – powierzchniami ze zredukowaną liczbą przetłoczeń. Do jej wnętrza prowadzą dwa stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny, a za nią – na wysokości pierwszej osi przedniej – znajduje się przedział silnikowy. Przedział ten z boków osłonięto panelami – elementami z tworzywa, wizualnie idealnie współgrającymi z kabiną. Źródło napędu tego auta stanowi silnik spełniający normę czystości spalin Euro 5. Ponadto osie są w układzie 2+3, z kolei na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie. W efekcie wariant ten wyróżnia się nie tylko wysoką ładownością, przy dopuszczalnej masie całkowitej określonej na 55000 kg, ale i wysoką dzielnością terenową – mobilnością taktyczną.

REKLAMA

Bazowo odmiana ta powstała do pełnienia roli nośnika dla żurawia o udźwigu do 100 ton i maksymalnym momencie udźwigu do 378 tm. Ma to być żuraw KS-84713-6 – w takiej konfiguracji będzie można zobaczyć ten wyrób najprawdopodobniej już w czerwcu, w trakcie międzynarodowych targów budowlanych Bauma CTT Rosja 2018. Pojawi się on tam na stoisku – jak to określono – strategicznego partnera MZKT: firmy АО Гаричский крановый завод (Galichskiy Avtokranovyy Zavod – Fabryka Autożurawi Galicz).

Nowe podwozie charakteryzuje się obniżonym środkiem ciężkości, wskutek czego zapewnia lepszą stabilność podczas poruszania się, w tym poza siecią dróg o nawierzchni utwardzonej. Przy tym MZKT-750001 może występować w roli nośnika innych specjalistycznych cywilnych nadwozi i sprzętu przeznaczonych dla budownictwa, energetyki bądź poszukujących surowce, jak pompy do betonu albo wiertnice. Może też mieć zainstalowane inne zabudowy, w tym pożarnicze, jak drabiny albo podnośniki o bardzo dużej wysokości roboczej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA