[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Nowa wojskowa naczepa podczołgowa holenderskiego Broshuis Bauma 2019

Na odbywających się w Monachium w dniach od 8 do 14 kwietnia budowlanych targach Bauma holenderski Bronshuis po raz pierwszy pokazał swoją najnowszą naczepę militarną.

Fot. Bartosz Wojtowski

Jest to naczepa niskopodwoziowa, klasy plus 70, przygotowana do przewozu w warunkach drogowych i terenowych bardzo ciężkiej techniki bojowej, w tym przede wszystkim czołgów o masie ponad 70000 kg, gdyż jej bazową ładowność określono na 80000 kg. Naczepa ta może więc zabrać najcięższe współczesne i dopiero przygotowywane modernizowane czołgi, jak niemieckie Leopardy 2A7, brytyjskie Challengery czy kolejne klony amerykańskich Abramsów. W tym celu naczepa ma m.in. aż osiem linii osi, o nacisku nominalnym do 12000 kg na linię. Są to niezależnie zawieszone osie wahliwe systemu pendel (PL2). Ta najnowsza wersja osi wahliwej Broshuis w cywilnych modelach naczep była prezentowana we wrześniu ubiegłego roku w Hanowerze, na wystawie pojazdów użytkowych IAA 2018. Osie te cechują się poprawionymi jakością i wytrzymałością, niezależnym zawieszeniem, funkcją obrotu i bardzo dużym skokiem indywidualnym. Ze względu na dążenie do poprawy manewrowości naczepy, w tym redukcji promienia skrętu, są skręcane – z ośmiu linii trzy pierwsze w tym samym kierunku co koła przednie ciągnika, a cztery ostatnie przeciwbieżnie. Tylko środkowa – czwarta linia osi została pozbawiona funkcji skrętu. Ponadto na łabędziej szyi zamontowano niezależny agregat z silnikiem wysokoprężnym, dla zasilania pokładowej hydrauliki.

REKLAMA

Jak dotychczas naczepa ta została zamówiona w relatywnie znacznych ilościach – Dania złożyła zamówienie na 50 egzemplarzy, a armia amerykańska na aż 170. W obu przypadkach Bronshuis występuje jako podwykonawca, z pierwotnym kontraktem na całe zestawy transportowe i następnie skierowaniem jego części naczepowej właśnie do Bronshuis. W odniesieniu do Stanów Zjednoczonych pierwotnym dostawcą taboru samochodowego – ciężkich ciągników siodłowo-balastowych – jest Oshkosh, Danii – Scania. Scania i Oshkosh, będące głównymi wykonawcami tych projektów, udzieliły więc subzamówienia Broshuis. Przy tym Holendrzy podkreślają, że ich partnerstwo ze Scanią odniosło znaczące sukcesy przy realizacji wcześniejszych analogicznych przedsięwzięć. Poza tym ogólnie umowa Broshuis z duńskimi siłami zbrojnymi dotyczy przekazania aż czterech rodzajów specjalistycznych niskopodwoziowych naczep, w tym trzech z osiami systemu pendel – poza wariantem 8-osiowym są to odmiany: 2-osiowa, 3-osiowa oraz – jedyna bez systemu pendel – 8-osiowa kombinacja z przednim 3-osiowym wózkiem dolly i pięcioma osiami/liniami osi z tyłu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij