[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowa zmilitaryzowana Tatra z rodziny Phoenix Cz.1

Czeska Tatra systematycznie odnawia i poszerza gamę wojskowych ciężarówek wywodzących się z cywilnej rodziny Phoenix (Feniks) - T158. Rodzina ta zawiera wyłącznie wersje klasy tonażowej ciężkiej, w wykonaniach dla sił zbrojnych dostępne jako wydania zmilitaryzowane o różnym stopniu – zakresie militaryzacji.

Fot. Producent

W sferze budowy jedna z cech charakterystycznych typoszeregu Phoenix – T158 polega na tym, iż powstał on poprzez połączenie koncepcji podwozia Tatry oraz wybranych kluczowych komponentów pochodzących od renomowanych zewnętrznych dostawców. Dlatego jego podstawę podwoziową stanowi jeden z wyróżników Tatry – centralna rura nośna zamiast tradycyjnej ramy podwozia typu drabinowego, uzupełniona o półosie wahliwe w niezależnym zawieszeniu. Do tego dochodzą silniki Paccar MX-11 i MX-13 i kabiny z palety DAF CF oraz skrzynie przekładniowe – mechaniczne i zautomatyzowane ZF i w pełni automatyczne Allison. W obszarze pozycjonowania Phoenix to zaś tak zwany produkt komercyjny – dostępny prosto z półki (COTS), w stosunku do swojego cywilnego pierwowzoru – bazy wyróżniający się kilkoma modyfikacjami. Nadal jest przeznaczony do pokonywania ciężkiego terenu oraz operowania w wymagającym otoczeniu klimatycznym. Tatra podkreśla także, iż ponieważ zastosowano tu taki sam układ zawieszenia, jak w przypadku serii T815-7, dlatego komfort i wydajność jazdy pozostają na w pełni porównywalnym poziomie. Dzięki temu zresztą zachowano też dobrze znane zalety w stosunku do wyrobów konkurencji, takie jak wysoka prędkość nawet w trudniejszym terenie, komfort jazdy i stabilność poruszania się oraz niewielka relatywna różnica w ładowności pomiędzy jazdą po drogach o nawierzchni utwardzonej i w trakcie pokonywania bezdroży.

REKLAMA

Pierwsza zmilitaryzowana odmiana z linii Phoenix została publicznie ujawniona na czerwcowych paryskich targach zbrojeniowych Eurosatory 2012, jako 3-osiowe, lekko zmilitaryzowane podwozie. Po niej pojawiło się kilka kolejnych takich zmilitaryzowanych wariantów. Wskutek tego – jak dotychczas – zmilitaryzowane T158 Phoenix wystąpiły jako: trzy podwozia – 2-osiowe T158 - 8P3R23 4x4.2, 3-osiowe T158 - 8P3R33 6x6.2 – T158 - 8P3R33.391 6×6.2 oraz 4-osiowe T 158 - 8P3R43 8x8.2, do czego doszedł 3-osiowy ciągnik siodłowy. Były to wszystko auta o relatywnie niewielkim zakresie militaryzacji, która głównie ograniczała się do malowania na barwy ochronne, dodania kilku pozycji specjalnego wyposażenia oraz w jednym przypadku – podwozia 3-osiowego – założenia na osiach tylnego tandemu pojedynczego ogumienia, podczas gdy pozostałe modele otrzymały z tyłu ogumienie podwójne.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij