[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Nowa zmilitaryzowana Tatra z rodziny Phoenix Cz.2

W 2018 roku firma zaprezentowała jednak unowocześnione i dogłębniej zmilitaryzowane wykonanie 4-osiowe. Przede wszystkim otrzymało ono zmodernizowaną kabinę długą z DAF-ów CF, montowaną przez Holendrów w CF Euro 6.

Fot. Producent

Zewnętrznymi wyznacznikami tej kabiny są m.in. tzw. łezkowate zintegrowane reflektory na dolnych bocznych narożach oraz inna przednia atrapa – z wlotami powietrza w kształcie trzech – dwóch górnych szerszych i dolnego węższego – lekko do dołu zaokrąglonych pasków na panelu o kształcie odwróconego trapez. Ze swojej strony Tatra kompletnie wymieniła natomiast zderzak, zastępując dotychczasowy o cywilnym rodowodzie militarnym, z górną wąską i krótszą pionową partią między dolnymi fragmentami obudów narożnych reflektorów, i dolną tworzoną przez dwie funkcjonalne składowe: boki u góry pionowe, cofnięte i zawierające halogeny, a u dołu ścięte – to ścięcie łączy się ze środkową partią, która z krótkiego pionowego elementu górnego na całej swojej szerokości przechodzi w wydłużoną, stalową, mocno ściętą, płaską osłonę spodu silnika. Takie mocne ścięcie powiększa wartość kąta natarcia. Poza tym ponad środkowym członem zderzaka zamocowano dwa uchwyty, a do kabiny wchodzi się po trzech stopniach, w tym dolnym – najniższym wahliwym, uchylającym się w momencie kontaktu z przeszkodą. Ponadto na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie GoodYear z bieżnikiem terenowym.

W sferze pozostałej kompletacji ciężarówkę należy natomiast traktować jako swoistą modułową bazę, pozwalającą – w granicach możliwości technicznych i ewentualnie ograniczeń prawnych – na dobór, konfigurację, lokalizację i wprowadzanie elementów wyspecyfikowanych przez konkretnych zamawiających. Podstawowe źródło napędu stanowi 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, elektronicznie kontrolowany, turbodoładowany, z chłodzeniem powietrza doładowującego, silnik Paccar MX 13 o pojemności 12,9 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka równych odpowiednio 130 i 162 mm. Występuje on tu w wykonaniu MX 300 Euro 3, czyli spełniającym normę czystości spalin Euro 3 oraz uzyskującym maksymalne – moc 300 kW/408 KM przy 1500 obr/min i moment obrotowy 2000 Nm od 1000 do 1400 obr/min. W opcji są proponowane wykonanie Euro 5 lub/i wykonanie mocniejsze, o mocy maksymalnej 340 kW/462 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiadają: mechaniczna, 16-biegowa (plus dwa biegi wsteczne) skrzynia przekładniowa ZF 16S 2230 TO oraz jednobiegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 1.30 TR o przełożeniu i=1.28, z funkcją odłączania napędu na osie przednie. Przy czym zamiast skrzyni mechanicznej można wprowadzić zautomatyzowaną także od ZF lub w pełni automatyczną Allison. Układ przeniesienia napędu dopełniają dwustopniowe mosty z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionych o blokady międzymostowe. W niezależnym zawieszeniu przednich, kierowanych półosi zastosowano poduszki powietrzne, amortyzatory teleskopowe i po drążku stabilizatora, tylnych tzw. zawieszenie kombinowane, składające się z poduszek powietrznych i sprężyn śrubowych, do czego dochodzą amortyzatory teleskopowe. Pojedyncze ogumienie może mieć rozmiar 14.00R20 lub 16.00R20. Układ kierowniczy, z integralnym wspomaganiem hydraulicznym, seryjnie przygotowano do ruchu prawostronnego – kierownica po lewej stronie, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 300 litrów. W dwuobwodowym, pneumatycznym układzie hamulcowym, z systemem ABS, wprowadzono zaś wyłącznie hamulce bębnowe – ogólnie występują cztery niezależne systemy hamulcowe: zasadniczy, awaryjny, postojowy – parkingowy oraz silnikowy. Poza tym w 24-voltowym układzie elektrycznym zamontowano akumulatory 2x12 V/180 Ah i alternator 28 V/80A.

REKLAMA

Kabina pojazdu jest wagonowa, odchylana, długa, dwumiejscowa, z jednostką ogrzewania i klimatyzacji (HVAC), układem niezależnego ogrzewania i tylną leżanką/leżankami w opcji. W opcji da się też zamówić kabinę krótką-dzienną.

Dopuszczalną masę całkowitą auta przy podwójnym ogumieniu z tyłu określono na 39000 kg, przy pojedynczym 32000-36000 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu może z kolei dochodzić do 68000-70000 kg. Pozostałe kluczowe parametry to natomiast: głębokość brodzenia 800 mm i zakres temperatur pracy od -32 do +49°C. Wyposażenie obejmuje: podłączenie do przyczepy wraz z hakiem zaczepowym i wyprowadzeniem instalacji elektrycznej i hamulcowej oraz skrzynki narzędziowe. Inne pozycje możliwe są po uzgodnieniu.

Ten pierwszy zmodernizowany egzemplarz zmilitaryzowanego T158 Phoenix pełni rolę nośnika kontenerów – nadwozi wymiennych – zaopatrzono go bowiem w stosowną ramę podkontenerową wraz z zaczepami.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij