Nowe 4-osiowe, terenowe ciężarówki Jelcza dla Programu Wisła Cz.1

Od niespełna trzech dekad Jelcz projektuje i buduje zmilitaryzowane i militarne ciężarówki specjalnie dla naszych sił zbrojnych, będących zresztą de facto jedynym odbiorcą tych środków transportu. Początkowo były to zmilitaryzowane uterenowione 3-osiowe ciągniki siodłowe (C642, C642D/1BK), ale zakłady sukcesywnie i dość szybko uzupełniały tę grupę wyrobów o kolejne warianty specjalizowane i specjalistyczne.

Jelcz Producent

W efekcie w ofercie stopniowo pojawiały się terenowe podwozia 3-osiowe (P662D/1), uterenowione podwozia 4-osiowe (P842 8x4), wzmocnione terenowe podwozia 3-osiowe (P662D.43), uterenowione podwozia 4-osiowe (P862D.43 8x6), terenowe 3-osiowe ciągniki siodłowe (C662D.43), terenowe podwozia 4-osiowe (P882D.43), wzmocnione terenowe podwozia 4-osiowe (882.53), 2-osiowe, terenowe podwozia lżejszej kategorii masowej (P442.28, 442.32) oraz 3-osiowe, terenowe podwozie, pod względem masowym, wymiarowym i co do nacisków zoptymalizowane pod kątem występowania w roli nośnika systemu lekkiej haubicy 155 mm (663.32). Obecnie takie nowe odmiany są przygotowywane w ramach Programu Wisła.

REKLAMA

Sam Program Wisła, którego cel polega na wyposażeniu jednostek obrony przeciwlotniczej Sił Powietrznych w nowoczesny przeciwlotniczy i przeciwrakietowy system rakietowy średniego zasięgu, to jeden z najważniejszych, o ile nawet nie najważniejszy, projekt modernizacyjny Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach. Ma on zapewnić obronę obiektów infrastruktury krytycznej i zgrupowań wojsk przed atakami różnego rodzaju środków napadu powietrznego przeciwnika, w tym z użyciem taktycznych i operacyjno-taktycznych pocisków balistycznych.

Realizacja pierwszej fazy programu Wisła rozpoczęła się 28 marca 2018 roku wraz z podpisaniem międzyrządowej umowy LOA na zakup dwóch baterii systemu IBCS/Patriot. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej większość komponentów systemu Wisła będzie zintegrowana z pojazdami specjalnymi Jelcz. Dlatego w dniu 17 maja 2019 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON - Zespołem Programu Wisła (IU – ZPW) – a Jelczem zostało zawarte porozumienie o wartości 170,9 mln PLN. Na tej podstawie w ramach pierwszej fazy przedsięwzięcia producent ma dostarczyć 73 ciężarówki, specjalnie dedykowane do przewozu przeciwrakietowych i przeciwlotniczych zestawów Patriot, u nas wchodzących w skład – nabytego w marcu 2018 roku – systemu obrony przeciwlotniczej dalekiego zasięgu Wisła. Dostawy dotyczyć będą dokładnie zunifikowanych pojazdów specjalnych Jelcz o podwyższonej mobilności, przeznaczonych do integracji z komponentami systemu IBCS/Patriot. Dodatkowo, w ramach innych umów zawartych przez IU – ZPW, Jelcz Sp. z o.o. dostarczy co najmniej 12 podwozi typ P882.57 TS innym spółkom polskiego przemysłu obronnego, które na ich bazie skompletują samochody transportowo-załadowcze (STZ) i mobilne węzły łączności (MCC1).

Bazowo kontrakt ten zakładał, że pierwsze pojazdy będą przekazane armii jeszcze w 2019 roku, z kolei ostatnie w 2022 roku

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA