Nowe 4-osiowe, terenowe ciężarówki Jelcza dla Programu Wisła Cz.2

Od niespełna trzech dekad Jelcz projektuje i buduje zmilitaryzowane i militarne ciężarówki specjalnie dla naszych sił zbrojnych, będących zresztą de facto jedynym odbiorcą tych środków transportu. Początkowo były to zmilitaryzowane uterenowione 3-osiowe ciągniki siodłowe (C642, C642D/1BK), ale zakłady sukcesywnie i dość szybko uzupełniały tę grupę wyrobów o kolejne warianty specjalizowane i specjalistyczne

Jelcz Producent

Jako samochodowa baza systemu IBCS/Patriot w przeznaczonych dla polskiej armii zestawach przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Jelcze zastąpią amerykańskie podwozia i ciągniki Oshkosh z serii HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck). Będą tu występować w sześciu wersjach, jako:

REKLAMA
  • 33 ciągniki siodłowe specjalne typ C882.57 CSS w układzie napędowym 8×8. Przeznaczono je do współpracy z naczepami specjalnymi M860A1 na potrzeby transportu stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M903, kabin ECS/RIU (Engagement Control Station/Radar Interface Unit) i transportu kabin technicznego wsparcia eksploatacji systemu IBCS/Patriot (BMC – – Battery Maintenance Center oraz ISE – Intermadiate Support Element) wraz z niezbędnymi przyrządami i zestawem części zamiennych.
  • 28 bazowych podwozi specjalnych typ P882.57 TS w układzie napędowym 8×8 w konfiguracji uniwersalnej, z których po dostosowaniu i zabudowie powstaną następujące transportery specjalne (TS):

- TS EPP (Electrical Power Plant) – do transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną;

- TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) – do załadunku, rozładunku i transportu zestawów naprawczych. Z podwoziem będzie zintegrowany żuraw samochodowy, umożliwiający przeładunek wielkogabarytowych części zamiennych;

- TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym – do transportu kabin systemu IBCS (S280);

- TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) – do transportu kontenerowych stanowisk kierowania i dowodzenia systemu IBCS/Patriot, w tym kabin F-OPS (Future Operations), C-OPS (Current Operations) oraz E-OPS (Engagement Operations);

  • 12 samochodów specjalnych średniej ładowności typ 442.32 w charakterze ciągników IFCN Relay (Integrated Fire Control Network Relay), w układzie napędowym 4×4, wykonanych na bazie samochodów skrzyniowych 442.32 (w latach 2013–2020, w różnych wersjach i wariantach, Jelcz Sp. z o.o. dostarczyła SZ RP ponad 1500 takich pojazdów). Ciągniki IFCN Relay służą do przewozu radiolinii zintegrowanego systemu kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) z rozkładanym masztem, zapewniających bezprzewodową komunikację pomiędzy poszczególnymi elementami systemu IBCS.
    Zarówno w pojazdach TS EOC, jak i TS DOW zostaną zabudowane polskie komponenty systemu dowodzenia i łączności.

W rezultacie wszystkie składowe zestawów rakietowych Patriot, takie jak radary, stacje kierowania walką, wyrzutnie, stacje dowodzenia oraz radiolinie IBCS, będą umieszczone na polskich ciężarówkach z Jelcza. Przy czym w kwestii jelczańskich nośników przewidzianych do wprowadzenia w ramach Programu Wisła, część z nich, jak 2-osiowe podwozia z linii 442.32, w momencie zawierania umowy były już dostępne. Część przedsiębiorstwo musiało zaś dopiero opracować. Opracowane być musiały m.in. 4-osiowe podwozia i 4-osiowe ciągniki siodłowe CSS 8x8. Pojazdy te firma zaprojektowała, a montaż egzemplarzy prototypowych – w obu przypadkach premierowych – zakończono w 2020 roku. Następnie przystąpiono do ich testów w celu usunięcia ewentualnych wad oraz wprowadzenia koniecznych poprawek. Na początku kwietnia 2020 roku odbywały się próby fabryczne ciągnika CSS 8x8, a w pierwszych dniach czerwca 2021 roku – dokładnie w dniu 10 czerwca na jednym z portali społecznościowych MON poinformował, że w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku pod Warszawą trwają badania auta z Jelcza dla Wisły. Analiza opublikowanych zdjęć wskazała, że tym razem nie był to 4-osiowy ciągnik siodłowy CSS, lecz 4-osiowe podwozie. Pomijając próbne tablice rejestracyjne o innych numerach, różnice między oboma typami dotyczą – co zrozumiałe – wielu detali w obszarze ostatecznych kompletacji. Abstrahując od kwestii odnoszących się chociażby do siodła i osprzętu w ciągniku, kwestia dotyczy przykładowo tylnych błotników – w ciągniku zastosowano błotniki zamontowane w pionie, podczas gdy podwozie otrzymało pełne błotniki, zasłaniające zarówno partie boczne, jaki partię górną. Przy czym, jak wskazano, odmienności występują głównie w sferze finalnego wykończenia, co wynika z przewidywanego różnego zakresu eksploatacji – podstawowego przeznaczenia tych typów, podczas gdy pojazdowa baza pozostaje taka sama. Szczególnie, że obie wersje powstały zgodnie z zasadami filozofii modularyzacji, w oparciu o te same moduły zasadnicze. W rezultacie cechują je analogiczne kabina, podwozie i kluczowe komponenty w układzie napędowym. Powyższe przekłada się wyższą unifikację sprzętu, pozytywnie wpływającą na koszty jego nabycia i późniejszego użytkowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA