Nowe 4-osiowe, terenowe ciężarówki Jelcza dla Programu Wisła Cz.6

Od niespełna trzech dekad Jelcz projektuje i buduje zmilitaryzowane i militarne ciężarówki specjalnie dla naszych sił zbrojnych, będących zresztą de facto jedynym odbiorcą tych środków transportu. Początkowo były to zmilitaryzowane uterenowione 3-osiowe ciągniki siodłowe (C642, C642D/1BK), ale zakłady sukcesywnie i dość szybko uzupełniały tę grupę wyrobów o kolejne warianty specjalizowane i specjalistyczne.

Wisła Jelcz Producent

Ponieważ też te pojazdy są dedykowane dla sił zbrojnych, dlatego ich wojskowe przeznaczenie powoduje konieczność wprowadzenia w kabinach jeszcze innego wyposażenia specjalnego, takiego jak uchwyty na broń osobistą (5,56 mm subkarabinek automatyczny Mini-Beryl) oraz uchwyty na 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000D. Kabiny cechuje także we wnętrzu miejsce na zamocowanie i przewożenie wyposażenia indywidualnego dla każdego członka załogi takiego jak: zasobniki piechoty górskiej, śpiwory, karimaty, osobisty sprzęt ochrony (maski przeciwgazowe i filtracyjna odzież ochronna). Zamontowane w kabinie fotele kierowcy i pomocnika mają regulowany poziom wzbudzeń amplitudy drgań podczas jazdy w terenie oraz na szosie – dokładnie fotele dostały pionową i poziomą regulację siedziska oraz poziomą i na odcinku lędźwiowym regulację oparcia oraz są wyposażone w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Przy tym, zgodnie z wymaganiami zamawiającego, ciężarówki Jelcz do systemu IBCS/Patriot zostaną wyposażone w nowoczesne, zintegrowane systemy łączności. Powyższe będzie zrealizowane wraz z Wojskowymi Zakładami Łączności nr 2 S.A. z Czernicy i przy współpracy z innymi przedsiębiorstwami polskiego przemysłu obronnego. Integrator systemowy zapewnia operatorowi możliwość konfiguracji i pracy dwóch zasadniczych środków łączności, których producentami są również polskie firmy. Pojazdy zaopatrzono w radiostacje KF i UKF, przeznaczone do pracy w sieciach radiowych z przełożonymi i wojskami własnymi w ramach łączności taktycznej oraz szczebla operacyjnego. System łączności zapewnia łączność foniczną i wymianę teleinformatycznych danych utajnionych pomiędzy pojazdami w czasie jazdy oraz na postoju w sieciach radiowych autonomicznie tworzonych przez radiostacje podstawowe (pojazdowe) i doręczne (osobiste). Przesył danych odbywa się poprzez narodowe urządzenia kryptograficzne dostarczane przez zamawiającego. Zastosowane instalacje i oprogramowanie sprzętu łączności oraz informatyki aut zabezpieczają możliwość podłączenia zewnętrznych odbiorników systemu nawigacji satelitarnej GPS, które będą dostarczać dane nawigacyjne oprogramowaniu grafiki operacyjnej. Zarazem zaproponowane systemy łączności zostaną poddane serii testów i sprawdzeń w Wojskowym Instytucie Łączności, zgodnie z opracowanym programem badań i w oparciu o metodyki badań zatwierdzone przez zamawiającego. Ich pozytywne rezultaty staną się podstawą do uruchomienia produkcji seryjnej, co w znaczący sposób przyczyni się do rozwoju systemów łączności polskiej produkcji.

REKLAMA

Jednocześnie instalacje elektryczne i układy elektroniczne podwozia oraz wyposażenia kabin aut Jelcz do systemu IBCS/Patriot zostały zaprojektowane oraz wykonane w wersji wodoszczelnej i zapewniają dopuszczalne poziomy zakłóceń radioelektrycznych oraz odporności na narażenia elektromagnetyczne i promieniowanie wg kryteriów określonych w Normach Obronnych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA