Nowe 4-osiowe, terenowe ciężarówki Jelcza dla Programu Wisła Cz.9

Od niespełna trzech dekad Jelcz projektuje i buduje zmilitaryzowane i militarne ciężarówki specjalnie dla naszych sił zbrojnych, będących zresztą de facto jedynym odbiorcą tych środków transportu. Początkowo były to zmilitaryzowane uterenowione 3-osiowe ciągniki siodłowe (C642, C642D/1BK), ale zakłady sukcesywnie i dość szybko uzupełniały tę grupę wyrobów o kolejne warianty specjalizowane i specjalistyczne.

Jelcz Producent

W przypadku podwozia P882.57TS możliwe są następujące opcje zabudów: rama podkontenerowa pod kontener 20-stopowy lub odpowiednią znormalizowaną paletę, hakowy system załadunkowy, pomost skrzyniowy – skrzynia ładunkowa z zaczepami kontenerowymi, skrócona skrzynią ładunkową i żuraw dookólny na tylnym zwisie. M.in. przygotowany przez Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. we współpracy z Jelczem samochód transportowo-załadowczy (STZ) do przewozu pocisków rakietowych do wyrzutni systemu Wisła na bazie podwozia Jelcz P882.57 TS LRPT jest przeznaczony do samodzielnego załadunku i rozładunku oraz transportu wszystkich typów pojemników transportowo-startowych oraz ich pakietów z pociskami do systemu Patriot w liczbie: 24 PAC-3 MSE, 32 PAC-3 CRI, 8 PAC-2 GEM/GEM-T. Zapewnia także przeładunek pojemników z rakietami na wyrzutnię M903 i rozładowanie z wyrzutni pustych pojemników po odpalonych pociskach oraz ich przewóz. Zestaw STZ tworzą dwa zasadnicze komponenty: podwozie P882.57 TS STZ oraz 2-osiowa przyczepa STZ. Samochód, będący zasadniczą składową tego zespołu, otrzymał skróconą skrzynię ładunkową i zamontowany na tylnym zwisie hydrauliczny żuraw ze składanymi ramionami – Hiab typ H144 ATD-2. Pochodząca z Autosan S.A. 2-osiowa przyczepa terenowa STZ, jako tzw. komponent uzupełniający służy – jeśli zajdzie taka potrzeba – do przewozu dodatkowych pojemników z rakietami. Pojemniki te są załadowywane i rozładowywane z tej przyczepy za pomocą żurawia na tylnym zwisie samochodu. Poza tym samochód i przyczepa STZ zostały zaopatrzone w układ do rejestracji drgań i przechyłu. Przeznaczono go do rejestracji bieżących parametrów narażeń mechanicznych podczas przemieszczania się załadowanego STZ i ostrzega on załogę o ewentualnym przekroczeniu parametrów granicznych.

REKLAMA

W przypadku natomiast ciągnika siodłowego 882.57 CCS bazowo przewidziano podczepianie 2-osiowych naczep M860A1 ze stacją radiolokacyjną lub kabiną ECS/RIU.

Dopuszczalna masa całkowita obu 4-osiowych Jelczy powstałych w ramach programu Wisła wynosi 32000 kg, szerokość 2550 mm, elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 85 km/h, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu nie mniej niż 35%, a głębokość brodzenia – pokonywania przeszkód wodnych – po przygotowaniu – do 1200 mm. Inne są jednak – co zrozumiałe – rozstawy osi, długość i masa własna. Dla ciągnika rozstaw osi równa się 1800+3800+1400 mm, długość 9725 mm, masa własna 18500 kg, dla podwozia odpowiednio – rozstaw osi 1800+4200+1400 mm, długość 11180 mm, masa własna 18700 kg. Konstrukcja tych aut umożliwia także ich eksploatację na różnych wysokościach, nawet powyżej 1000 m n.p.m, całorocznie, z założoną docelową normą eksploatacyjną co najmniej 30 lat. Co więcej, wszystkie ciężarówki Jelcz opracowane w ramach programu Wisła zostały skompletowane pod kątem transportu lotniczego, w tym w niehermetycznych ładowniach samolotów transportowych, z zachowaniem wymagań normy STANAG 3548 Ed.3, oraz do przerzutu kolejowego, drogowego i wodnego – żeglugi morskiej i śródlądowej, dzięki spełnieniu normy STANAG 4062 z zaczepami promowymi oraz punktami mocowania odciągów podczas transportu lotniczego (standardy ATTLA). Auta są przystosowane do holowania przyczep znajdujących się w wyposażeniu SZ RP z możliwością wymiany urządzeń sprzęgających o trzech wielkościach. Ze względu na przeznaczenie, będą dopasowane do wymagań ADR w klasie EX II i AT. W celu zapewnienia skrytości działania, zostaną też przygotowane do wykorzystania przez załogę urządzeń noktowizyjnych i pomalowane specjalnymi farbami ochronnymi. Na postoju będzie możliwe zamaskowanie elementów odblaskowych i odbijających światło dzienne zainstalowanych w podwoziach i kabinach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA