REKLAMA

Nowe TGL, TGM i TGS do dystrybucji ładunków Cz.14

Wraz z nową serią TGL, TGM i TGS, MAN Truck&Bus wprowadza do użytku w sektorze dystrybucji przedstawicieli następnej generacji ciężarówek. Specjalna wiedza branżowa łączy się z nowoczesną, przyszłościową technologią i całkowicie na nowo definiuje przydatność do zastosowania.

Man TG Producent

Skrzynia biegów z inteligencją MAN

Drugi element wydajnego układu napędowego to skrzynia przekładniowa. W TGL z 4-cylindrowym D0834 są dostępne skrzynie 6-biegowe z momentem wejściowym 850 Nm lub 1000 Nm, z kolei 6-cylindrowy D0836 w modelach TGL i TGM współdziała z 12-biegową skzynią z momentem wejściowym 1250 Nm. W TGS D15, w zależności od profilu zastosowania, można łączyć z 12-biegowymi przekładniami o wejściowym momencie obrotowym 2200 Nm, 2400 Nm lub 2600 Nm. Dwie 12-biegowe skrzynie o wejściowym momencie obrotowym 2600 Nm lub 2800 Nm są dostępne w TGS z D26. Przy tym zautomatyzowane skrzynie biegów MAN TipMatic występują ze wszystkimi silnikami. Funkcje tych skrzyń, precyzyjnie dobrane do silników, zapewniają większą wydajność i komfort jazdy. Umożliwia to rozpoczęcie jazdy na biegu jałowym lub powolną jazdę na biegu jałowym przy niskim zużyciu paliwa, na przykład gdy pojazd wolno porusza się w korku lub zbliża się do ronda. W przypadku skrzyń 12-biegowych tak zwana funkcja SpeedShifting między biegami 10, 11 i 12 umożliwia szybką zmianę przełożeń przy krótszych przerwach w przenoszeniu siły napędowej. Zapewnia to dodatkową moc podczas wjazdu na górę. Poza tym funkcja EfficientRoll automatycznie przełącza pojazd w tryb neutralny, umożliwiając ciężarówce toczenie się bez zmniejszającego prędkość hamowania silnikiem. Tę fukcję warto spożytkować na autostradach oraz wiejskich drogach o łagodnych zboczach.
Co więcej, za pomocą różnych programów jazdy, MAN uzupełnia sprzęt o zmienny komponent oprogramowania, idealnie dopasowany do różnych profili wymagań. Liczba i warianty, z wyjątkiem jednego elementu podstawowego, nie są wiążące i można je zmienić za pomocą programowania w centrum serwisowym MAN.
Program Efektywność - umożliwia ekonomiczne i komfortowe przejazdy z wyższą średnią prędkością bez utrudnień w zużyciu, a jednocześnie pozwala kierowcy na ręczną interwencję - funkcjonuje jako podstawowa aplikacja dla każdego obszaru zastosowania. Program Performance ustawia punkt przełączania przy wyższych prędkościach i przełącza szybciej. Okazuje się idealny, jeśli przez krótki czas wymagane są duże przyspieszenie i wysoka średnia prędkość. Wariant Maneuver oferuje regulowaną specjalnie charakterystykę pracy sprzęgła w celu minimalnego zużycia i dlatego jest doskonale przygotowany do wolnej jazdy po płaskim terenie. Oznacza to, że kierowca może na przykład regulować pobór mocy podczas manewrowania. Kierowca może także wybrać programy zgodnie z wymaganiami za pomocą obrotowego koła na przełączniku kolumny kierownicy TipMatic.
Istnieją również specjalne opcjonalne programy przełączania, opracowane w określonym celu i odpowiednio dostępne. Jak aplikacja Tanker, zmieniająca biegi tak rzadko, jak to możliwe, a w rezultacie tylko delikatnie włączająca sprzęgło. Regulowane - „amortyzowane” przyspieszanie i długie czasy zmiany biegów oznaczają, że ładunki płynów są mniej podatne na kołysanie.
Natomiast jeśli ciężarówka dystrybucyjna codziennie bywa w ruchu bez zatrzymywania się przez dłuższy czas, jako program podstawowy można zainstalować Efficiency+. Okazuje się on wyjątkowo ekonomiczny i pomocny, gdyż umożliwia ręczne przełączanie tylko podczas postoju i w trybie wybiegu oraz nie reaguje na kickdown z przyspieszoną redukcją biegów.
Kierujący TGS może jeszcze skorzystać z opcjonalnego nowego MAN EfficientCruise. System wspomagania oparty na GPS stanowi rozszerzenie adaptacyjnego tempomatu ACC. Stale określa aktualną pozycję i trasę ciężarówki oraz łączy te informacje z zapisanymi danymi mapy drogowej i trasą zaplanowaną w systemie nawigacji. Umożliwia to systemowi ustalenie topografii drogi i ciągłe obliczanie optymalnej prędkości oraz strategii zmiany biegów dla oszczędnego stylu jazdy. Nowa oś napędowa MAN HY-1344 też wpływa na redukcję zużycia paliwa. Tę oś hipoidalną, zoptymalizowaną pod kątem efektywności, cechuje wyjątkowo duże przełożenie i=2,31.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA