Nowe Volvo FMX w wydaniu zmilitaryzowanym

Na początku marca 2020 roku Volvo Trucks zapowiedziało wprowadzenie do sprzedaży nowego typoszeregu klasy tonażowej ciężkiej – specjalizowanego i specjalistycznego FMX. Niedawno zaprezentowano jego pierwsze zmilitaryzowane wydania, w tym jako 4-osiowego podwozia wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej.

Volvo FMX Producent

Egzemplarz ten cechują układ napędowy 8x8 oraz długa kabina z dachem o normalnej wysokości, mieszcząca trzy osoby – kierowcę i dwóch pasażerów. W charakterze źródła napędu występuje silnik D13 – 6-cylindrowy, rzędowy, w o pojemności 12,8 litra, w nastawie spełniającym normę czystości spalin Euro 3. Jednostka ta osiąga moc maksymalną 520 KM i maksymalny moment obrotowy 2500 Nm oraz otrzymała wzmocniony hamulec silnikowy Volvo (VEB+) o maksymalnej mocy hamowania 375 kW. Skrzynia biegów jest zautomatyzowana Volvo I-Shift z bardzo niskimi biegami pełzającymi (najniższa możliwa prędkość 1 km/h). Kierowane osie przednie są zawieszone mechaniczne przy pomocy parabolicznych resorów piórowych i cechują się nośnością maksymalną 18 000 kg i 20 000 kg jako opcja. Tylny tandem również zawieszono mechanicznie przy pomocy resorów piórowych z dużym prześwitem, a wyróżnia go nośność maksymalna – technicznie 26 000 kg i w opcji 32 000 kg. Ogół mostów to mosty wzmocnione, dwustopniowe – z redukcją w piastach kół oraz blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach, w celu zachowania wysokiej dzielności terenowej mobilności taktycznej – założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 395/85R20. Dodatkowo te terenowe opony dostały system run flat umożliwiający krótkotrwałą jazdę po ich przebiciu oraz zostały połączone z centralnym systemem pompowania kół (CTIS).

REKLAMA

Dopuszczalna technicznie masa całkowita pojazdu wynosi do 44 000 kg przy bliźniaczym ogumieniu z tyłu i do 36000-38000 kg przy ogumieniu jedynie pojedynczym, z kolei techniczna masa całkowita zestawu – przy odpowiedniej kompletacji auta – może dochodzić do 300 000 kg.

Pierwszy egzemplarz nowego zmilitaryzowanego Volvo FMX w formie zabudowy dostał hakowy system załadowczy – tzw. jednostkę obsługi kontenerów (CHU). Tym samym pełni on rolę samochodowego terenowego transportera wsparcia logistycznego.

Ponieważ pojazd ten powstaje zgodnie z zasadami filozofii modułowej, ostateczna kompletacja oraz zakres i głębokość militaryzacji, przy uwzględnieniu warunków natury technicznej, zależą od potrzeb konkretnego zamawiającego. Dlatego do bardzo długich należy lista pozycji dostępnych w standardzie i opcyjnych. Znalazły się na niej m.in.: automatyczna kontrola trakcji w zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej I-Shift z biegami Rock Free i ultraniskimi biegami pełzającymi, układ wspomagania przy ruszaniu pod górę, tzw. tempomat przełajowy, tzw. tempomat terenowy, hamulec silnikowy, przygotowanie do działania w ekstremalnych warunkach pogodowych, tempomat adaptacyjny, ochrona układu napędowego i innych wybranych komponentów, wsparcie w zakresie alertów dla kierowcy, automatyczny hamulec postojowy i światła hamowania awaryjnego, przedłużenie ramy z przodu o 400 mm, wciągarki o sile uciągu od 1 do 15 ton montowane z przodu lub z boku i 40 ton montowane centralnie, osprzęt holowniczy i stalowa osłona spodu silnika, stalowy zderzak przedni, przednia płyta montażowa, silnik D13 w różnych nastawach (moce i spełniane normy czystości spalin), odpowiednio zabezpieczone przed korozją kabina i rama podwozia.

zobacz galerię

REKLAMA