[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowe ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze Oshkosh P-19R dla USMC. Cz.2

Korpus Piechoty Morskiej Armii USA (USMC) jest bardzo nietypowym nabywcą sprzętu szeroko pojętego wsparcia logistycznego. Ze względu na charakter wykonywanych przez siebie zadań bardzo często wymaga od niego spełniania specyficznych warunków co do wybranych parametrów w zakresie mobilności taktycznej i strategicznej. Warunki te musi spełniać szeroka gama zakupywanego przez niego taboru, w tym nawet tak rzadkiego – niszowego, jak ciężkie lotniskowe terenowe samochody ratowniczo-gaśnicze.

Na etapie projektowym specjaliści z Oshkosha przyjęli następujące założenia bazowe dotyczące przyszłej konstrukcji i kompletacji przedstawicieli nowej – następnej generacji – P-19R, a uwzględniające specyfikę USMC jako formacji:

  • oparcie się na ponad 30-letnim doświadczeniu zebranym w trakcie eksploatacji poprzednika – P-19A ARFF;
  • wykorzystanie jak największej liczby kluczowych komponentów, takich jak składowe układu napędowego (silnik, skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, mosty), montowanych też w innych militarnych ciężarówkach dostarczanych przez Oskosha US Army i USMC, w tym PLS M1074A1 i M1075A1 oraz Powyższe zdecydowanie redukuje tzw. koszty logistyczne całkowitego zabezpieczenia obsługowo-naprawczego, w tym związane z prowadzeniem serwisów oraz pełnym obrotem – łącznie z magazynowaniem – częściami zamiennymi;
  • poprawa w kluczowych obszarach. P-19R miał zapewnić Marines większe zdolności do jazdy w terenie – poprawione charakterystyki terenowe – lepszą dzielność terenową, lepsze uzyskiwane przyspieszenia i prędkości oraz poprawioną tzw. transportowalność – możliwość samodzielnego przemieszczania się i przerzutu środkami transportu z innych gałęzi dla wykonywania całego zakresu misji ratowniczo-gaśnicznych. Pojazdy te miały być bowiem używane do reagowania kryzysowego, w tym usuwania skutków wypadków lotniczych z udziałem amerykańskich samolotów wojskowych, zarówno w bazach na terenie kraju, w stałych bazach poza jego granicami, jak i w bazach ekspedycyjnych na misjach zagranicznych, w tym na terenach, gdzie prowadzone są działania bojowe, jak obszary wojen asymetrycznych. Kwestia dotyczyła zatem: poprawionej mobilności taktycznej, lepszych przyspieszeń i opóźnień, możliwości samodzielnego dotarcia w praktycznie każde miejsce, tak by rodzaj terenu nie stanowił większej przeszkody, oraz – ze względu na wymogi USMC – zdolności do relatywnie łatwego przerzutu strategicznego;
  • zoptymalizowanie pod względem kompletacji pod wymogi USMC – kwestia dotyczyła, oprócz samych parametrów taktyczno-technicznych, kształtów, rozkładu mas oraz umieszczenia konkretnych pozycji zabudowy i wyposażenia;

redukcja całkowitego kosztu posiadania i dysponowania (TCO), z jednej strony uzyskana wskutek znacznego wykorzystania standardowych komponentów – tzw. z półki (z cywilnej półki), z drugiej obniżki kosztów eksploatacji wskutek wysokiego stopnia zelektronizowania, co ma ułatwiać i potaniać dokonywanie przeglądów i napraw oraz przekładać się na obniżone zużycie paliwa i chemicznych środków gaśniczych. Warto podkreślić, że Amerykanie zwrócili dużą uwagę na ten ostatni element.

REKLAMA

Fot. Producent

W zakresie samej filozofii budowy P-19R jest wysoko specjalizowanym pojazdem typowo militarnym, bez bliskich cywilnych odpowiedników, powstałym zgodnie z zasadami strategii modularyzacji, lecz opartym – jak zaznaczono –  na licznych kluczowych podstawowych częściach z rynku cywilnego. Ponadto Oshkosh dostarcza tu pełen – zintegrowany produkt – od niego pochodzą zarówno pojazdowy nośnik, jak i specjalistyczne nadwozie ratowniczo-gaśnicze. Nie tylko sam więc firmuje całość, ale i niemal w pełni sam ją buduje oraz w pełni integruje. W efekcie może siłom zbrojnym przedstawić wyrób pochodzący z jednego źródła – jednego źródła zaopatrzenia, zgodnie z zasadami podejścia „single source supplier”. Dzięki temu nabywca powinien zyskiwać w zakresie m.in. obsługi posprzedażnej, w tym przeglądów i napraw, które bez problemu będzie mógł realizować w jednym miejscu i u jednego partnera, co może przekładać się na ich potanienie, uproszczenie oraz przyspieszenie. Oshkosh mianowicie zapewnia odbiorcy pełne wsparcie serwisowo-przeglądowe dla kompletnego auta przez cały okres użytkowania. W zakresie kategoryzacji P-19R to ciężki lotniskowy terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy, spełniający wymagane normy cywilne i wojskowe, w tym amerykańskie standardy National Fire Protection Association (NFPA) 414, zawierające warunki co do projektu, osiągów i kryteriów akceptacji dla wozów klasy ARFF. Powyższe powoduje zresztą, że bez problemu może być wykorzystywany nie tylko na lotniskach wojskowych, ale i cywilnych. W zakresie eksploatacyjnym będzie zaś służył jako pojazd szybkiej interwencji – pierwszego wyjazdu (first-response vehicle) w zabezpieczeniu przeciwpożarowym lotnisk stacjonarnych i polowych, w tym tzw. baz ekspedycyjnych.

Podstawę auta stanowi specjalna, zmodyfikowana tradycyjna rama podwozia typu drabinowego, tworzona przez wzmocnione podłużnice i poprzeczki, przygotowane pod rozstaw osi o wartości 4851 mm. Niezwykle specyficzną cechą w podwoziu jest w pełni niezależne zawieszenie, stanowiące własny wyrób Oshkosha i nazwane TAK-4. W przypadku wszystkich półosi wahliwych przy każdej półosi obejmuje ono podwójny wahacz oraz sprężyny śrubowe, pozwalające na aż 16-calowy niezależny ruch kół – skok do 40,6 cm, licząc pomiędzy pozycjami skrajnymi góra/dół. Wynikają z tego doskonałe właściwości jezdne, zwrotność i wygoda kierowania podczas pokonywania wszystkich rodzajów terenu – zawieszenie to bowiem przyczynia się do zdecydowanej poprawy trakcji terenowej oraz komfortu jazdy. Drgania są w mniejszym stopniu przenoszone do kabiny i mniej negatywnie oddziałują na załogę, a nawet trudny teren da się pokonać z wyższą prędkością. To niezależne zawieszenie TAK-4 stanowi dzisiaj praktycznie standard w militarnych ciężarówkach dostarczanych armii amerykańskiej przez Oshkosha – otrzymują je m.in. rodziny LVSR (Logistic Vehicle System Replacement – Logistyczny Pojazdowy System Wymienny) i MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement – Średni Taktyczny Pojazd Wymienny), seria Oshkosh M-ATVs oraz zmodernizowane (tzw. upgradowane) wozy Cougar klasy MRAP, zatrzymane przez Marines po wycofaniu ich z Afganistanu. Jest to także technologia niezwykle dopracowana, ponieważ do tej pory wprowadzono ją w przeszło 20000 pojazdów kategorii militarnej. Ponadto, dla utrzymania bardzo wysokiej dzielności terenowej, na wszystkich kołach założono jedynie bezdętkowe ogumienie z bieżnikiem terenowym Michelin XZL o rozmiarze 16.00R20. Do tego dochodzą inne elementy wpływające na wysoką dzielność terenową – mobilność taktyczną, jak blokady mechanizmów różnicowych między kołami i między osiami oraz system centralnego pompowania kół Dana CTIS (Central Tire Inflation System). Ten ostatni pozwala kierowcy na dostosowywanie ciśnienia w oponach w zależności od rozwoju sytuacji taktycznej. Dzięki temu ciśnienie da się optymalnie dopasować do spoistości pokonywanego gruntu/terenu. Poza tym koło siódme – zapasowe jest przewożone z tyłu nadwozia.

Zasadnicze źródło napędu stanowi wysokoprężny silnik Caterpillar (CAT) C15 – rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzonego cieczą, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,2 litra, mocy maksymalnej 448 kW/600 KM przy 1800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2508 Nm (1850 ft/lbs – 256 kg/m) przy 1200 obr/min. Ze względu na przeznaczenie pojazdu silnik ten zamontowano jednak nie tradycyjnie z przodu, ale – jak w sprzęcie tego rodzaju – z tyłu, poprzecznie, dokładnie praktycznie na wysokości tylnego zwisu. Ponadto silnik ten obecnie stanowi standard w przypadku wszystkich ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej zamawianych u Oshkosha przez różne formacje sił zbrojnych USA – występuje seryjnie m.in. w całej gamie LVRS oraz w zmodernizowanych PLS M1074A1 i M1075A1.

W układzie przeniesienia napędu C15 połączono z 7-biegową, w pełni automatyczną skrzynią przekładniową Allison 4700 SP/7 ze sprzęgłem hydrokinetycznym, jednobiegową skrzynią rozdzielczą Oshkosh serii 35000 oraz wzmocnionymi, dwustopniowymi mostami.

Ogólnie, jak podaje Oshkosh, taka kompletacja, z m.in. niezwykle mocnym, 600-konnym silnikiem, centralnym systemem pompowania kół, wyłącznie pojedynczym ogumieniem oraz niezależnym zawieszeniem TAK-4, ze swojej strony gwarantującym niezrównane charakterystyki w trakcie pokonywania nawet trudnego terenu, powodują, że pojazd ten jest w stanie poradzić sobie w każdych warunkach drogowych, zachowującym przy tym doskonałe właściwości dynamiczne (przyspieszenia, średnia prędkość) oraz manewrowość. Ta ostatnia wynika m.in. z możliwości pokonywania nawet ciasnych zakrętów z relatywnie wysoką prędkością.

Wszystkie części artykułu:

Nowe ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze Oshkosh P-19R dla USMC. Cz.1
Nowe ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze Oshkosh P-19R dla USMC. Cz.2 - aktualnie czytasz
Nowe ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze Oshkosh P-19R dla USMC. Cz.3

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij