[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nowe, jeszcze bardziej wydajne silniki Scania Cz.1

Szwedzki koncern wprowadza do oferty udoskonalone silniki. Jednostki 9- i 13-litrowe cechują się obniżonym tarciem wewnętrznym, udoskonalonymi turbosprężarkami oraz tzw. inteligentnym osprzętem, przez co przyczyniają się do oszczędności paliwa dochodzących do 2%. Proponowany od 50 lat legendarny wariant V8 stał się zaś jeszcze mocniejszy, wydajniejszy i bardziej wytrzymały.

Fot. Producent

Pomimo dążenia do uniezależnienia przewozów od paliw kopalnych, większość użytkowników pojazdów w dalszym ciągu polega na silnikach spalinowych. Wydajne silniki na paliwa alternatywne mogą bowiem istotnie wesprzeć proces przestawienia gospodarki na zrównoważony transport. Ponadto silniki te zapewniają korzystny całkowity koszt użytkowania.

Mając m.in. powyższe na uwadze, Scania zmodernizowała paletę swoich jednostek napędowych. Udoskonalony typ 13-litrowy stanowi idealne rozwiązanie dla klientów, którym zależy na zachowaniu niskiej masy auta i wysokiej mocy silnika. Niezależnie mianowicie od tego, czy kwestia dotyczy przemieszczania ciężkich ładunków, napiętych terminów czy stromych podjazdów, DC13 500 łączy wysoką moc z elastycznością i efektywnością. Jeśli natomiast masa samochodu nie odgrywa aż tak istotnej roli, alternatywę stanowi model V8 w wydaniu o mocy maksymalnej 520 KM, oferujący wyższy maksymalny moment obrotowy i bardziej płynnie oddający moc.

REKLAMA

Obecnie podmiot oferuje przedstawicieli 13-litrowej serii DC13 w czterech nastawach mocy maksymalnej: 370, 410, 450 i 500 KM. Wszystkie wyposażono w układ oczyszczania spalin oparty wyłącznie na SCR i turbosprężarkę o stałej geometrii. Zapewniają one duży potencjał w zakresie ograniczenia zużycia paliwa, co w połączeniu z niezawodną konstrukcją i dynamicznymi planami przeglądowymi przyczyniają się do wzrostu wydajności i dyspozycyjności oraz do osiągnięcia najbardziej korzystnego całkowitego kosztu użytkowania. W dodatku DC13 500 doskonale sprawdza się w pracy na wymagających rynkach, gdzie dopuszczalne obciążenie przedniej osi jest stosunkowo niskie.

Poza tym dochodzące do 2% ograniczenie zużycia paliwa premierowych silników – 5-cylindrowego DC09 oraz spokrewnionego z nim 6-cylindrowego DC13, stało się możliwe dzięki istotnym udoskonaleniom. Obydwa zaopatrzono w pompy cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku, przekładające się na niższe spalanie przede wszystkim przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Dostały również pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, także mającą swój udział w ograniczaniu zużycia paliwa. Do tego zmodyfikowano kolektory dolotowy i wylotowy oraz mocowanie turbosprężarki, aby zwiększyć energię gazów i przyspieszyć reakcję silnika. Kolejne wyróżniki ogółu DC09 i DC13 to wyższy stopień sprężania oraz wyższe maksymalne ciśnienie w cylindrach. Konstruktorzy firmy zwrócili też uwagę na opory wewnętrzne. Wprowadzono tłoki i pierścienie zapewniające redukcję tarcia, a nowe, stalowe tłoki silnika DC09 wraz z nową powłoką cylindra gwarantują dalsze zmniejszenie tarcia. Oprócz tego najmocniejszy, 500-konny DC13 otrzymał nową turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi zamiast ślizgowych, co zwiększa szybkość jej reakcji.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij