[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowe, jeszcze bardziej wydajne silniki Scania Cz. 2

Szwedzki koncern wprowadza do oferty udoskonalone silniki. Jednostki 9- i 13-litrowe cechują się obniżonym tarciem wewnętrznym, udoskonalonymi turbosprężarkami oraz tzw. inteligentnym osprzętem, przez co przyczyniają się do oszczędności paliwa dochodzących do 2%. Proponowany od 50 lat legendarny wariant V8 stał się zaś jeszcze mocniejszy, wydajniejszy i bardziej wytrzymały.

Fot. Producent

Z użytkowego punktu obecnie widzenia gama DC13 wyróżnia się z kolei jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest teraz dostępny już od 900 obr/min, a nie od 1000 obr/min jak poprzednio. Powyższe pozwala zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu, w pierwszych rzędzie w wersjach do transportu długodystansowego. Wznosi to na nowy poziom kluczową w przewozach cechę, czyli wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej.

Ogólnie wspomniane wyżej modyfikacje wraz innymi, mniejszymi, jak łagodniej włączane sprzęgło, przyczyniają się do dalszego znaczącego obniżenia zużycia paliwa. Tym samym ta udoskonalona gama jednostek powinna łączyć większy zysk dla użytkowników z niższą emisję CO2. Przy czym Scania zwraca uwagę na kluczowe kwestie. Z jednej strony niezmiernie ważną rolę odgrywa jak najlepsze indywidualnie dopasowanie oferty do specyficznych potrzeb każdego nabywcy. Z drugiej silnik spalinowy ostatecznie będzie musiał ustąpić przed elektrycznym, ale do tego czasu warianty spalinowe będą sukcesywnie udoskonalane pod każdym względem.

Dane techniczne silnika Scania DC09

  DC09 139 280KM DC09 140 320KM DC09 141 360KM
Układ cylindrów rzędowy
Pojemność 9,3l
Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3
Liczba cylindrów 5
Zaworów na cylinder 4
Średnica cylindra x skok tłoka 130x140 mm
Stopień sprężania 20,1:1
Wtrysk paliwa Scania XPI
Utylizacja spalin Scania SCR
Moc hamulca wydechowego 183 kW przy 2400 obr/min
Pojemność układu smarowania 31 L
Maksymalna moc 280 KM (206 kW) przy 1900 obr/min 320 KM (235 kW) przy 1900 obr/min 360 KM (265 kW) przy 1900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1400 Nm przy 1000 - 1400 obr/min 1600 Nm przy 1050-1400 obr/min 1700 Nm przy 1050-1350 obr/min

Dane techniczne silnika Scania DC13

  DC 13 162 370 KM DC 13 163 410 KM DC 13 164 450 KM DC 13 165 500 KM
Układ cylindrów rzędowy
Pojemność 12,7 L
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Liczba cylindrów 6
Zaworów na cylinder 4
Średnica cylindra x skok tłoka 130x160 mm
Stopień sprężania 23,0:1 21,0:1
Wtrysk paliwa Scania XPI
Utylizacja spalin Scania SCR
Moc hamulca wydechowego 242 kW przy 2400 obr/min
Pojemność układu smarowania 40 L
Maksymalna moc 370 KM (272 kW) przy 1800 obr/min 410 KM (302 kW) przy 1800 obr/min 450 KM (331 kW) przy 1800 obr/min 500 KM (368 kW) przy 1800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1900 Nm przy 900 - 1340 obr/min 2150 Nm przy 900 - 1340 obr/min 2350 Nm przy 900 -1340 obr/min 2550 Nm przy 925 - 1340 obr/min

REKLAMA

REKLAMA

Fot.Producent

Legenda w szczytowej formie

W tym roku przypada jubileusz 50-lecia silnika Scania V8, co zostało zauważone przez fanów na całym świecie. Obchody zostały już rozpoczęte w różnych formach oraz na różnych obszarach i będą trwać przez cały 2019 rok. Niemniej wydaje się, że osobom postronnym może być trudno zrozumieć uwielbienie i respekt, jakim cieszą się te legendarne silniki, od praktycznie zawsze przyczyniające się do zwiększania wydajności przewozów. Dlatego dobre porównanie może tu stanowić na przykład sława otaczająca najlepszych, międzynarodowych atletów, o ile osiągaliby najlepsze wyniki rok po roku. Jest w tym mnóstwo emocji, które nigdy jednak nie zrodziłyby się, gdyby V8 nie działał tak doskonale.

Aktualna generacja silników V8 Euro 6 pojawiła się w sprzedaży w 2017 roku, wyróżniając się bardzo dobrą wydajnością. Nowa gama, dostępna w odmianach o mocy 520, 580 i 650 KM, zapewnia klientom oczekującym wysokiej prędkości przejazdowej oszczędności paliwa na poziomie 7-10%. W rezultacie wpisuje się w trend wykorzystywania dłuższych, cięższych pojazdów o obniżonym wskaźniku emisji CO2 na tonę.

W układzie konstrukcyjnym najnowsze wersje 520, 580 i 650 KM tworzą zgrany kwartet z typem 730-konnym, gdyż każdy z nich gwarantuje klientom maksymalne osiągi na drodze. Podczas targów Bauma na stoisku Scania zaprezentowany zostanie imponujący ciągnik do przewozów nienormatywnych S730 z konfiguracją osi 10x4/*6. Został on wyposażony w potężny silnik o mocy 730 KM, najmocniejszy V8 jakim kiedykolwiek dysponowała Scania, osiągający moment obrotowy 3500 Nm przy 1000 obr/min. Ten zbudowany ze standardowych komponentów pojazd może tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej 250000 kg.

W dodatku zarówno V8, jak i wszystkie inne silniki Scania Euro 5 i Euro 6, niezależnie od typu, do którego należą, mogą pracować na 100-procentowym HVO (uwodorniony olej roślinny) lub dowolnej mieszance HVO i oleju napędowego

Dane techniczne silników Scania V8

  DC 16 116 520 KM DC 16 117 580 KM DC 16 118 650 KM DC 16 108 730 KM
Układ cylindrów V8
Pojemność 16,4 L
Kolejność zapłonu 1-5-4-2-6-3-7-8
Liczba cylindrów 90 V8
Zaworów na cylinder 4
Średnica cylindra x skok tłoka 130 x 154 mm
Wałek rozrządu  Millera Zwykły
Stopień sprężania 22,2:1 20,3:1 17,4:1
Wtrysk paliwa Scania XPI
Utylizacja spalin Scania SCR Scania EGR/SCR
Moc hamulca wydechowego 297 kW 2400 obr/min 320 kW 2400 obr/min
Pojemność układu smarowania 43 L
Maksymalna moc 520 KM (382 kW) przy 1900 obr/min 580 KM (427 kW) przy 1900 obr/min 650 KM (479 kW) przy 1900 obr/min 730 KM (537 kW) przy 1900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2700 Nm przy 1000 - 1300 obr/min 3000 Nm przy 950 - 1350 obr/min 3300 Nm przy 950 -1350 obr/min 3500 Nm przy 1000 -1400 obr/min

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij