Z użytkowego punktu obecnie widzenia gama DC13 wyróżnia się z kolei jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest teraz dostępny już od 900 obr/min, a nie od 1000 obr/min jak poprzednio. Powyższe pozwala zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu, w pierwszych rzędzie w wersjach do transportu długodystansowego. Wznosi to na nowy poziom kluczową w przewozach cechę, czyli wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej.
Ogólnie wspomniane wyżej modyfikacje wraz innymi, mniejszymi, jak łagodniej włączane sprzęgło, przyczyniają się do dalszego znaczącego obniżenia zużycia paliwa. Tym samym ta udoskonalona gama jednostek powinna łączyć większy zysk dla użytkowników z niższą emisję CO2. Przy czym Scania zwraca uwagę na kluczowe kwestie. Z jednej strony niezmiernie ważną rolę odgrywa jak najlepsze indywidualnie dopasowanie oferty do specyficznych potrzeb każdego nabywcy. Z drugiej silnik spalinowy ostatecznie będzie musiał ustąpić przed elektrycznym, ale do tego czasu warianty spalinowe będą sukcesywnie udoskonalane pod każdym względem.
Dane techniczne silnika Scania DC09
DC09 139 280KM | DC09 140 320KM | DC09 141 360KM | |
Układ cylindrów | rzędowy | ||
Pojemność | 9,3l | ||
Kolejność zapłonu | 1-2-4-5-3 | ||
Liczba cylindrów | 5 | ||
Zaworów na cylinder | 4 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | 130x140 mm | ||
Stopień sprężania | 20,1:1 | ||
Wtrysk paliwa | Scania XPI | ||
Utylizacja spalin | Scania SCR | ||
Moc hamulca wydechowego | 183 kW przy 2400 obr/min | ||
Pojemność układu smarowania | 31 L | ||
Maksymalna moc | 280 KM (206 kW) przy 1900 obr/min | 320 KM (235 kW) przy 1900 obr/min | 360 KM (265 kW) przy 1900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 1400 Nm przy 1000 - 1400 obr/min | 1600 Nm przy 1050-1400 obr/min | 1700 Nm przy 1050-1350 obr/min |
Dane techniczne silnika Scania DC13
DC 13 162 370 KM | DC 13 163 410 KM | DC 13 164 450 KM | DC 13 165 500 KM | |
Układ cylindrów | rzędowy | |||
Pojemność | 12,7 L | |||
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 | |||
Liczba cylindrów | 6 | |||
Zaworów na cylinder | 4 | |||
Średnica cylindra x skok tłoka | 130x160 mm | |||
Stopień sprężania | 23,0:1 | 21,0:1 | ||
Wtrysk paliwa | Scania XPI | |||
Utylizacja spalin | Scania SCR | |||
Moc hamulca wydechowego | 242 kW przy 2400 obr/min | |||
Pojemność układu smarowania | 40 L | |||
Maksymalna moc | 370 KM (272 kW) przy 1800 obr/min | 410 KM (302 kW) przy 1800 obr/min | 450 KM (331 kW) przy 1800 obr/min | 500 KM (368 kW) przy 1800 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 1900 Nm przy 900 - 1340 obr/min | 2150 Nm przy 900 - 1340 obr/min | 2350 Nm przy 900 -1340 obr/min | 2550 Nm przy 925 - 1340 obr/min |
Komentarze