Historia tej firmy zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów MAZ (MAZ – Минский автомобильный завод) powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi oraz ciężkimi transporterami broni i innego specyficznego sprzętu dla armii ZSRR, sił zbrojnych innych członków Układu Warszawskiego i wybranych wojsk sojuszniczych. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ-a jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim producentem ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych.
Obecnie w przypadku samego wojskowego w pełni terenowego kołowego sprzętu transportowego i wsparcia podmiot proponuje następujące zasadnicze grupy wyrobów:
- ciężkie 3- i 4-osiowe ciągniki siodłowo-balastowe – tzw. HET (Heavy equipment transporters) do przerzutu wielotonowej techniki bojowej;
- 2-, 3- i 4-osiowe podwozia tzw. ogólnego przeznaczenia – cargo z serii 6001;
- standaryzowane 3-osiowe podwozia wraz z pełnym kadłubowym nadwoziem z rodziny 6922, przeznaczone do przenoszenia krótkiego i średniego zasięgu systemów rakiet ziemia-powietrze wraz z towarzyszącymi systemami radarowymi;
- 4-osiowe, pochodzące z linii 7930 nośniki systemów uzbrojenia, takich jak systemy rakiet bojowych Iskander, systemy rakiet przeciwokrętowych baterii przybrzeżnych Bal-E, Bereg i Bastion, systemy antenowe dla systemów pocisków ziemia-powietrze S-400 i wiele innych systemów;
- wielozadaniowe, legendarne, 4-osiowe podwozia z palety 543 służące do pełnienia licznych zadań;
- elastyczne 3- i 4-osiowe nośniki z serii 6527;
- specjalistyczne 2- i 3-osiowe nośniki systemów uzbrojenia i radarowych z linii 8021;
- 2-, 3- i 4-osiowe podwozia przypisane do grupy tzw. projektów specjalnych.
Komentarze