[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowe militarne ciężarówki białoruskiego MZKT – Volata Cz.2

Białoruski MZKT – Volat należy dzisiaj do uznanych na świecie producentów cywilnych, głęboko zmilitaryzowanych oraz typowo militarnych specjalizowanych i specjalnych, 2- i wieloosiowych ciężarówek oraz ciężkich kołowych nośników – transporterów wielozadaniowych różnych klas i typów.

Fot. Producent

I właśnie niedawno MZKT – Volat wprowadził nową rodzinę ciężarówek, należącą do tej ostatniej grupy, czyli kategorii tzw. projektów specjalnych. Aktualnie rodzina ta obejmuje trzy podstawowe odmiany: 2-osiową MZKT-500400, 3-osiową MZKT-600600 i 4-osiową MZKT-790918. W zakresie pozycjonowania są one typowo militarnymi środkami transportu, bez bliskich cywilnych odpowiedników, ale opartymi na pewnych cywilnych komponentach, rozwiązaniach i technologiach. W sferze klasyfikacyjnej zaliczają się do klasy wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej oraz wysokiej ładowności, chociaż w tym ostatnim przypadku da się je podzielić na trzy poziomy – ładowności niskiej, średniej i wysokiej. Natomiast w układzie konstrukcyjnym w pewnym wymiarze opierają się na tym samym modułowym systemie wybranych kluczowych komponentów i tej samej zasadniczej koncepcji budowy. Niemniej jednocześnie występują między nimi dość poważne różnice co do ostatecznej kompletacji – powyższe szczególnie dotyczy wersji z jednej strony 2- i 3-osiowych, z drugiej 4-osiowej, podczas gdy same 2- i 3-osiowe wykazują w tym obszarze dość znaczne pokrewieństwo.

REKLAMA

Generalnie dla wszystkich tych pojazdów podstawę stanowi solidna tradycyjna rama podwozia typu drabinowego, tworzona przez wzmocnione, ale odpowiednio wytrzymałe na skręcanie i zginanie, gdyż wykazujące się właściwą elastycznością, podłużnice i poprzeczki. Z przodu i z tyłu tej ramy zamocowano haki zaczepowe. Ogół wariantów ma też specjalną militarną kabinę, bazującą na stalowym szkielecie nośnym. Jest ona obniżona – o zredukowanej wysokości, mocno wysunięta do przodu, co zwiększa stopień tzw. naturalniej ochrony przeciwminowej, węższa niż szerokość przedniego zderzaka oraz bazowo pozbawiona opancerzenia, ale o kształtach ułatwiających ewentualne opancerzanie przy pomocy paneli zewnętrznego pancerza modułowego. Dlatego jej wszystkie powierzchnie są płaskie, bez zbędnych przetłoczeń, a forma tzw. pudełkowata – tzn. ściany są pionowe, łącznie z dzieloną szybą przednią. Poza tym szyby w drzwiach przesuwają się w poziomie oraz, dla ułatwienia przerzutu strategicznego ciężarówek – poprawy ich mobilności strategicznej – łatwości przewozu w ładowniach samolotów i na platformach wagonów kolejowych, zastosowano wysoką nadbudówkę dachu z mocno pochylonymi partiami przednią i bocznymi. Nadbudówkę tę zaopatrzono w dachowy luk ewakuacyjny, mogący występować w roli podstawy dla manualnie bądź zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij