[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowe militarne ciężarówki białoruskiego MZKT – Volata Cz.3

Białoruski MZKT – Volat należy dzisiaj do uznanych na świecie producentów cywilnych, głęboko zmilitaryzowanych oraz typowo militarnych specjalizowanych i specjalnych, 2- i wieloosiowych ciężarówek oraz ciężkich kołowych nośników – transporterów wielozadaniowych różnych klas i typów.

Fot. Producent

Za tą kabiną zlokalizowano wybrane składowe osprzętu, w tym zbiorniki, oraz wysoko wyprowadzony z boku chwyt powietrza. Ta część sprzętowa w typach 4x4 i 6x6 kończy się w przybliżeniu na wysokości tylnego z błotników osi przedniej. Do wnętrza tej kabiny wchodzi się z kolei po trzech stalowych stopniach: dolnym - najniższych uchylnym oraz dwóch wyższych stałych. Wsiadanie ułatwia dodatkowo pionowo poprowadzony uchwyt tuż za drzwiami i na całej ich wysokości. Zarazem zastosowanie dolnego najniższego stopnia wejściowego przekłada się na wzrost kąta natarcia i tym samym dzielności terenowej, do czego przyczynia się także odpowiednio zaprojektowany przedni, stalowy, wzmocniony zderzak. Tworzą go dwie powierzchnie – górna pionowa, krótsza zawiera po bokach po trzy okrągłe reflektory chronione stalową kratką, a w środkowym fragmencie zaczepy, uchwyty i wgłębienia – stopnie, pomocne w trakcie przykładowo mycia szyby przedniej. Ponadto na wysokości reflektorów z przodu bocznej górnej narożnej partii zderzaka z każdej strony zamocowano po kierunkowskazie, jak przednie reflektory zabezpieczonego stalową osłoną siatkową. Dolny fragment zderzaka mocno zaś ścięto do tyłu i wydłużono tak, że dochodzi on do lekko cofniętego niższego z dwóch stałych stopni wejściowych – w efekcie jego tylna krawędź znajduje się na wysokości tego stopnia, a dolny najniższy wahliwy stopnień znajduje się pod tym zderzakiem. Jednocześnie mocno ścięty i wydłużony dolny fragment jest jednolity, chroniąc spód na całej swojej szerokości większej niż szerokość kabiny, oraz zachodzi na dolne przednie partie boków. Nie tylko zatem zabezpiecza spód silnika, lecz zabezpiecza całą dolną część samochodów, co okazuje się przydatne w trakcie przejazdu przez wysokie krzaki czy młody las z niskimi drzewami, gdzie tak ukształtowany zderzak może wręcz działać jako para lemiesz – para taran, umożliwiając tratowanie ewentualnych przeszkód drogowych. Co więcej, ze względu na większą szerokość dołu aut wraz ze zderzakiem niż kabin, co szczególnie dotyczy wariantów 3- i 4-osiowych, stalowe nadkola przykabinowe tworzą rodzaj podestu, pomocnego gdy się wsiada lub przechodzi do tyłu – do zakabinowego modułu osprzętu czy dalej – do zabudowy. Oprócz tego przedni panel – pomiędzy pasem podszybia a zderzakiem, pośrodku zawiera – u góry stylizowany napis VOLAT i poniżej trzy symetryczne, poziome, prostokątne, wydłużone wloty powietrza. Nad górną krawędzią tego panelu – wewnątrz między jego zawiasami, umieszczono jeszcze stalowe poziome uchwyty – tzw. rączki, wraz z dolnymi zagłębieniami w zderzaku wykorzystywane m.in. przy oczyszczaniu szyby przedniej.

Przy czym w wersjach 2- i 3-osiowych kabina ta występuje w wydaniu krótkim, dziennym, dwudrzwiowym, 3-miejscowym – z trzema siedzeniami, podczas gdy typ 4-osiowy dostaje ją w wydaniu po pierwsze wydłużonym, załogowym, czterodrzwiowym i po drugie poszerzonym. Wówczas z przodu m.in. wloty powietrza są szersze, a z boków pionowy uchwyt mocuje się między drzwiami przednimi i tylnymi oraz dłuższe są dwa stałe stopnie. Wskutek tego kabinę tę mocniej wysuwa się do przodu – ewentualnie bardziej cofa pierwszą z przednich osi, co przekłada się na wzrost wartości zwisu przedniego i tym samym pewne pogorszenie kąta natarcia. Jednocześnie, by wsiadający z przodu i z tyłu – przez drzwi przednie i tylne mogli korzystać z tych samych stopni wejściowych, drzwi tylne mają zawiasy za sobą. Drzwi otwierają się więc w dwóch kierunkach – przednie mają solidne zawiasy z przodu na słupku A, tylne takie zawiasy z tyłu, na tylnej krawędzi bocznej kabiny.

REKLAMA

Niezależnie również od rodzaju kabiny – krótka, dzienna bądź wydłużona, załogowa – wszystkie seryjnie zaopatruje się w wydajne układy wentylacji i ogrzewania

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij