REKLAMA

Nowe podwozie pod żurawie z białoruskiego MZKT – Volat Cz.1

MZKT – Volat– Mińska Fabryka Ciągników Kołowych (ОАО «Минский завод колёсных тягачей») przedstawił nowy typ specjalnego, terenowego podwozia, przeznaczonego specjalnie pod żurawie o bardzo dużym udźwigu z ramionami wysuwanymi teleskopowo.

Pojazd ten, oznaczony jako 750002, bazuje na wieloletnim doświadczeniu przedsiębiorstwa w budowie analogicznych wariantów. Jego zasadniczymi wyznacznikami są bardzo wysoka dzielność terenowa w połączeniu z bardzo dużą wytrzymałością, wysoka ładowność – nośność oraz przystosowanie do zabierania ładunków wydłużonych albo bardzo długich zabudów.

Bardzo wysoka mobilność taktyczna – dzielność terenowa wynika z kompletacji podwozia oraz układu napędowego. Ramę o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Stalowy, podłużny zbiornik paliwa, zamocowany dość wysoko między osiami 2 i 3, wyróżnia się pojemnością nominalną 350 litrów. Źródło napędu stanowi rosyjski silnik JaMZ-653-05 – 6-cylindrowy, z cylindrami w układzie rzędowym. Spełnia on normę czystości spalin Euro 5 oraz osiąga moc maksymalną 308,8 kW/420 KM przy 1900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1985 Nm w zakresie od 1100 do 1300 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiada chińska 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa – typ Fast Gear 9JS220TA, z 9 biegami do jazdy do przodu i biegiem wstecznym, o rozpiętości przełożeń i=13,96-0,73, R—13,96. Układ przeniesienia napędu dopełniają skrzynia rozdzielcza oraz wzmocnione dwustopniowe mosty napędowe. Mosty te zaopatrzono w blokady mechanizmów różnicowych, do czego dochodzą blokady międzymostowe. Napędzane są wszystkie cztery osie - 8x8. Przy tym koła dwóch pierwszych osi – osie w układzie 2+2 – zaopatrzono w mechanizm skrętu. Zawieszenie ogółu osi jest mechaniczne i opiera się na resorach piórowych, z tyłu dodatkowo z funkcją stabilizacji. Do tego, dla zachowania bardzo dobrej zdolności do pokonywania bezdroży, na kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 16.00R20, z bieżnikiem terenowym, oraz zainstalowano centralny system pompowania kół.

REKLAMA

Druga kluczowa zaleta samochodu wynika z jego wysokiej nośności – ładowności. Stanowi ona pochodną m.in. zarówno mocnej oraz wytrzymałej ramy podwozia, jak i wprowadzenia osi i ogumienia o dużej nośności. Dla osi przednich nośność tę określono na 2x10000 kg, tylnego napędowego tandemu 2x13000 kg. W rezultacie dopuszczalna masa całkowita wynosi 46000 kg, co przy masie własnej równej 14700 kg oznacza ładowność na poziomie 31150 kg.

Trzeci zasadniczy wyznacznik to natomiast zdolność do zabierania bardzo długich ładunków czy występowania w roli bazy dla długich nadwozi. Zdolność ta stanowi przede wszystkim pochodną mocnego wysunięcia do przodu – przed pierwszą z osi przednich i jednocześnie niskiego osadzenia kabiny. Jest to kabina krótka, dzienna, całkowicie stalowa, o tzw. nowej stylizacji, z dachem o normalnej wysokości i jednolitą szybą przednią, oczyszczaną przez trzy wycieraczki zlokalizowane w czarnym pasie podszybia oraz z górną osłoną przeciwsłoneczną. Ponieważ dążono do tego, by moduł tej kabiny na wysokość zajmował jak najmniej miejsca, zredukowano m.in. wysokość przedniej atrapy. W rezultacie cechuje ją tylko jeden poziomy, nieco wydłużony wlot powietrza pod stylizowanym napisem VOLAT, a na wysokości dolnej partii drzwi znajduje się zderzak. Ten wzmocniony jednoczęściowy stalowy zderzak zawiera po bokach reflektory, pośrodku hak zaczepowy oraz płynnie od spodu przechodzi w stalową osłonę ochronną. Ze względu też na takie niskie osadzenie do wnętrza kabiny wchodzi się po zaledwie dwóch stopniach – dolny wahliwy uchyla się w momencie kontaktu z przeszkodą, zaś górny to wydłużony podest tuż pod drzwiami. W środku przewidziano miejsca dla trzech osób, w tym dla kierowcy przeznaczono bardziej komfortowy fotel z zawieszeniem pneumatycznym, o szerokim zakresie regulacji. Poza tym wyposażenie tej kabiny obejmuje m.in. systemy wentylacji i ogrzewania oraz opcjonalne układ klimatyzacji i układ niezależnego ogrzewania.

Takie posadowienie kabiny niżej i mocno do przodu spowodowało także, że silnik cofnięto, a za kabiną umieszczono wybrane elementy instalacji pneumatycznej czy hydraulicznej oraz rurę wydechową. Wydech poprowadzono pionowo, po prawej stronie. Te zakabinowe komponenty z obu boków zasłaniają panele z tworzywa, dobrze stylistycznie dobrane do wyglądu kabiny i tym samym wizualnie tworzące z nią praktycznie jedną całość.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA