[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nowe pożarnicze Tatry

W ostatnim okresie czeska Tatra dostarczyła kilka ciekawych samochodów pożarniczych, zarówno w wydaniu ratowniczo-gaśniczym, jak i wsparcia logistycznego.

Fot. Producent

PHOENIX jako podwozie w konfiguracji 8x8 zbudowano zgodnie z wymaganiami słowackich strażaków. Jego kompletacja obejmuje: bliźniacze ogumienie na osiach tylnego tandemu, krótką, dzienną kabinę oraz zakabinowy żuraw i hakowy system załadowczy. Egzemplarz ten pełni więc rolę ciężkiego uniwersalnego transportera wsparcia logistycznego, mogącego też wypełniać pewne funkcje ratowniczo-ewakuacyjne, jak podnoszenie i transport zepsutych albo uszkodzonych pojazdów.

Unikalna konstrukcja to zaś ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy z funkcją odkażania i likwidacji skażeń, oznaczony jako CZS 40 i użytkowany przez Służbę Ratowniczą Straży Pożarnej Republiki Czeskiej. Dostarczono go temu odbiorcy w październiku ubiegłego roku. Jest to specjalny samochód na podwoziu TATRA FORCE 8x8, z wyłącznie pojedynczymi oponami oraz kołami osi ostatniej – czwartej, skręcanymi przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych, dla redukcji promienia skrętu. Auto otrzymało też czterodrzwiową, długą, integralnie opancerzoną kabinę, a przeznaczono je do interwencji na obszarach wysokiego ryzyka i o wysokim stopniu zagrożenia, w tym na terenach wojen asymetrycznych oraz przy groźbach ataku ze strony terrorystów. Dlatego, oprócz opancerzonej kabiny, pochodzącej z izraelskiego przedsiębiorstwa Plasan, ma opancerzoną zabudowę. W rezultacie chronione są nie tylko sama załoga, ale i sprzęt oraz wyposażenie gaśnicze.

REKLAMA

Inna nowa propozycja to 3-osiowy zdemilitaryzowany FORCE 6x6, zachowujący wysoki poziom zwrotności przy utrzymaniu doskonałych właściwości jezdnych na drodze i w trudnym terenie. Ciężarówkę o masie całkowitej do 25000 kg napędza chłodzony powietrzem własny silnik 8-cylindrowy, widlasty TATRA o mocy maksymalnej 325 kW, współpracujący z w pełni automatyczną skrzynią biegów Allison. Podwozie to umożliwia montaż różnych rodzajów nadwozi specjalnych ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych. Wśród strażaków popularna seria modeli TATRA FORCE często bywa reprezentowana w postaci uznanego podwozia właśnie w konfiguracji 6x6 i nadwozi KOBIT - THZ.

Listę zamyka model R55 z serii TATRA TERRA CAS 20 – S2T. Powstał on w kooperacji z tradycyjnym czeskim partnerem w dziedzinie technologii przeciwpożarowej - THT Polička. Ten produkt został po raz pierwszy wprowadzony w połowie ubiegłego roku i cechuje się wieloma ulepszeniami w stosunku do swoich poprzedników. Przede wszystkim są to rozbudowana, wydłużona, czterodrzwiowa kabina z nowymi funkcjami i elementami sterującymi oraz nowa tablica rozdzielcza identyczna z tą z linii FORCE. Do tego samo podwozie TERRA ujednolicono z innymi liniami produktów czeskiego zakładu. Samochód zazwyczaj dostaje także sprawdzone chłodzone powietrzem silniki TATRA oraz w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij