REKLAMA

Nowe samochody ewakuacyjne armii rosyjskiej

Wschodni Okręg Wojskowy, usytuowany w rejonie rzeki Amur, otrzymał właśnie pierwszą partię najnowszych pojazdów ewakuacyjnych, oznaczonych jako REM-KL.

Producent
Fot. Producent

REM-KL są zmilitaryzowanymi, opartymi na cywilnej bazie – podwoziu ciężarówki Ural-5323623 pojazdami ewakuacji i ratownictwa technicznego, co ciekawe przez samych Rosjan klasyfikowanymi jako "lekkie". Zaprojektowano je do udzielania pomocy – wykonywania szeregu napraw i obsługi w warunkach polowych całej gamy samochodów wojskowych marek Ural i KamAZ. Mogą też wspierać inne ciężarówki eksploatowane przez armię rosyjską. W ramach przewidzianych zadań nadają się do holowania uszkodzonych, unieruchomionych, ugrzęźniętych czy przewróconych jednostek taboru i holowania ich do warsztatów polowych bądź stacjonarnych oraz do wykorzystania w sektorze cywilnym i są dostępne dla odbiorców cywilnych. Ze względu na zakres założonych do realizacji prac, zaopatrzono je we wciągarkę ewakuacyjną, zaczep holowniczy i zestaw do holowania, kontener warsztatowy oraz żuraw hydrauliczny za tym kontenerem. Stalowy kontener warsztatowy, w celu poprawy mobilności strategicznej, ma ścięte boczne górne naroża z oknami, dach w formie platformy roboczej, drzwi wejściowe w tylnej części boku oraz różnorakie wyposażenie i narzędzia. Żuraw hydrauliczny cechują udźwig 950 kg przy wysięgu 8.1 m, maksymalny udźwig 2830 kg przy wysięgu 3 m i maksymalna wysokość podnoszenia 9.8 m. Z tyłu zamontowano zaś skróconą skrzynię ładunkową, służącą do przewozu rożnych ładunków i części zamiennych, takich jak zapasowy silnik czy koła zapasowe. Bazową ładowność określono na 15000 kg.

REM-KL ma sztywne i niesztywne – ruchome zaczepy oraz może wyciągać i holować inne pojazdy o masie maksymalnej od 12000 do 22000 kg, w zależności od warunków holowania (drogowych). W terenie może holować pojazdy o masie maksymalnej 16000 kg, z kolei na nawierzchniach utwardzonych o masie maksymalnej 22000 kg. Uszkodzone i niemobilne pojazdy są holowane w pozycji zawieszonej i lekko uniesionej. W operacjach ewakuacyjnych wykorzystuje się zainstalowaną z tyłu wciągarkę o sile uciągu 10500 kg i maksymalnej sile uciągu 20000 kg. W czasie jej pracy opuszczane są do gruntu tylne podpory stabilizujące. Przygotowanie do operacji ewakuacyjnych trwa poniżej 10 minut, a kolejne 12 minut zajmuje przygotowanie do holowania pojazdów z uszkodzonym układem jezdnym, które muszą być uniesione.

REKLAMA

Załogę tworzą bazowo trzy osoby: dowódca, kierowca i mechanik. Przewidziano dla nich długą, standardową, zmilitaryzowaną, cywilną kabinę, konstrukcyjnie wywodzącą się jeszcze z lat. 80 i kabin serii IVECO Turbo.

Służące jako baza podwozie wysokiej mobilności taktycznej Ural-5323623 8x8 napędza 15-litrowy silnik YaMZ-238B, turbodoładowany, wysokoprężny, o mocy maksymalnej 300 KM, połączony z mechaniczną przekładnią 8-biegową. Poza tym, dla ułatwienia jazdy po bezdrożach, zastosowano wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz centralny system pompowania kół, przydatny szczególnie gdy trzeba pokonywać nawierzchnie błotniste, piaszczyste albo śnieg.

REM-KL wyróżniają: masa własna 18250 kg, długość 9200 mm, szerokość 2950 mm, wysokość 3560 mm, prędkość maksymalna około 90 km/h, zasięg do 1000 km, zdolność pokonywania wzniesień 62%, maksymalny przechył boczny 44%, zdolność pokonywania przeszkód pionowych o wysokości 550 mm, rowów/okopów o szerokości 1200 mm, głębokość brodzenia – 1200 mm bez przygotowania i 1750 mm z przygotowaniem oraz zakres temperatur pracy od -50°C do +50°C, co oznacza zdolność do użytkowania w praktycznie każdych warunkach klimatycznych.

Zgodnie z rosyjskimi standardami REM-KL jest klasyfikowany jako "lekki", podczas gdy rolę "średniego" pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego spełnia REM-KS oparty na podwoziu BAZ-6910 8x8 z 17-litrowym, 470-konnym silnikiem YaMZ-8492.10-033 i wysuniętą do przodu obniżoną wagonową kabiną.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA