REKLAMA

Nowe specjalistyczne pojazdy Rosenbauer FFFT do gaszenia pożarów lasów Cz.2

Kompaktowy i terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy z modułową lekką zabudową. Użycie wody, piany i środka zwilżającego poprzez elektronicznie sterowaną wieżyczkę na przednim zderzaku. System dysz do samoobrony oraz wytrzymała klatka bezpieczeństwa dla większego bezpieczeństwa załogi. Rosenbauer prezentuje nowy pojazd FFFT do gaszenia pożarów lasów.

Rosenbauer FFFT Producent

Sprzęt gaśniczy do gaszenia pożarów lasów

Sprzęt gaśniczy nowego pojazdu leśnego składa się z połączonej pompy normalno / wysokociśnieniowej NH25 oraz systemu dozowania środka pianotwórczego z bezpośrednim wtryskiem RFC Admix Variomatic. Pompa ma wydajność do 2500 l/min przy 10 barach (FPN 10-2000) i do 400 l/min przy 40 barach (FPH 40-250). Podczas pracy pod wysokim ciśnieniem, zapas wody gaśniczej na pokładzie może być bardzo oszczędzany, ponieważ drobna atomizacja powoduje odparowanie większej ilości wody niż pod normalnym ciśnieniem, co zapewnia wysoki efekt gaśniczy. Ponadto energia kinetyczna wody gaśniczej pozwala na wprowadzenie jej w głąb poszycia lasu, co oznacza, że można skutecznie ugasić nawet gorące miejsca. RFC Admix Variomatic wytwarza też mieszanki ze środkami zwilżającymi, lekką, średnią i ciężką pianę, a stosunek dozowania można płynnie regulować w zakresie od 0,1% do 6%. Przy najmniejszej ilości dozowania napięcie powierzchniowe wody gaśniczej zmniejsza się do tego stopnia, że może ona wnikać głęboko w palący się element, a doskonały efekt gaśniczy da się osiągnąć przy minimalnym zużyciu wody. Przy wyższych proporcjach stosuje się duszący efekt piany gaśniczej. Piana jest wtryskiwana bezpośrednio do wylotów ciśnieniowych, dzięki czemu pompa wody pozostaje wolna od środka pianotwórczego i po każdym użyciu nie trzeba jej przepłukiwać. Poza tym woda ze zbiornika i woda wodociągowa lub piana mogą być odprowadzane jednocześnie przez jeden wylot lub kilka punktów może pracować z różnymi proporcjami dozowania.

REKLAMA

Bezpieczeństwo załogi

System dysz do samoobrony chroni zarówno kabinę załogi, jak i zabudowę. Woda do tego celu pochodzi z zabezpieczonego segmentu zbiornika i jest pompowana przez oddzielną pompę o napędzie elektrycznym. Jeśli podczas pożaru lasu samochód znajdzie się w strefie zagrożenia, system ten umożliwia załodze przejechanie przez płonącą część do granicy pożaru i dotarcie w bezpieczne miejsce. Kolejne udogodnienie to system ostrzegania kierowcy Rosenbauer DWD, zwiększający bezpieczeństwo jazdy w terenie. Mierzy on nachylenie auta, poziom sił pionowych, sił poprzecznych i sił wzdłużnych oraz ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, jeśli pojazdowi grozi przewrócenie. W konstrukcję kabiny zintegrowano również klatkę bezpieczeństwa wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, aby chronić załogę w każdej sytuacji.

Model ten zaopatrzono jeszcze w pakiet świateł składający się z wysokowydajnych diod LED i przednią wciągarkę linową o sile uciągu 5400 kg. Można także zainstalować opcjonalny system świeżego powietrza, wytwarzający nadciśnienie w kabinie, aby zapobiec przenikaniu gazów pożarowych. Inną składową stanowią własne zabezpieczenia baterii i urządzeń elektrycznych.

Pojazd jest budowany w centrum kompetencji przeciwpożarowych Rosenbauera Linares w Hiszpanii. Wykonano go, aby w szczególności spełnić wymagania techniczne i taktyczne straży pożarnej we Francji, Hiszpanii i Portugalii. Łączy on w sobie wszystko, co bywa niezbędne do skutecznego i bezpiecznego gaszenia pożarów lasów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA