Nowe wizje transportu zdaniem Scanii Cz.4

Scania stawia na zintegrowane, wielopłaszczyznowe działania, mające uczynić transport drogowy bardziej ekologicznym.

Autobusy, ciężarówki, e-maszyny

Własna droga Scanii do elektryfikacji nabiera tempa. We wrześniu 2020 roku zrobiła ona duży krok naprzód, wprowadzając swoją pierwszą dostępną na rynku, w pełni elektryczną ciężarówkę wraz z towarzyszącą jej wysokowydajną ciężarówką hybrydową. Premiera ciężarówki nastąpiła po zeszłorocznej premierze w pełni elektrycznego autobusu Citywide, oferującego szybkie ładowanie na trasie i pojemność baterii wystarczającą na większość tras miejskich. Jednocześnie podmiot rozwija e-napędy dla innych operacji, tak by stały się one bardziej opłacalne, przede wszystkim w powtarzalnych i przewidywalnych zastosowaniach. W rezultacie w ciągu najbliższych kilku lat liczba i zakres dostępnych na rynku pojazdów typu BEV wzrośnie gwałtownie. Od teraz firma jest zresztą zobowiązana, by co roku wprowadzać co najmniej jedno nowe rozwiązanie zelektryfikowane.

REKLAMA

Ogólnie Scania spodziewa się, że do 2025 roku pojazdy zelektryfikowane będą stanowić około 10 procent lub całkowity wolumen sprzedaży pojazdów w Europie, a do 2030 roku 50 procent całkowitej sprzedaży obejmie pojazdy zelektryfikowane. Obecnie pojazdy Scania typu BEV koncentrują się na zastosowaniach miejskich. Niemniej postęp w technologii akumulatorów wkrótce umożliwi elektryfikację długodystansowego transportu ciężkiego. Za kilka lat Scania zamierza wprowadzić dalekobieżne ciężarówki elektryczne, zdolne do poruszania 40-tonowego zestawu przez co najmniej 4,5 godziny i będą w stanie ładować się szybko podczas 45-minutowych okresów odpoczynku kierowców.

Inwestowanie w akumulatory

Wraz ze wzrostem wielkości produkcji pojazdów typu BEV, rośnie też liczba zapotrzebowanie na baterie. Aby przygotować się na własną zelektryfikowaną przyszłość oraz opierając się na elastyczności systemu modułowego, Scania inwestuje w produkcję akumulatorów oraz ich testowanie i wdrażanie, w celu zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa. W 2020 roku zainwestowała w nowe laboratorium baterii w swoim ośrodku badawczo-rozwojowym w Södertälje w Szwecji. Laboratorium o powierzchni 1000 metrów kwadratowych, które ma zostać uruchomione jesienią 2021 roku, skoncentruje się na testowaniu ogniw, modułów i pakietów akumulatorów. W ciągu najbliższych kilku lat Scania zainwestuje również znacznie ponad 1 miliard SEK w zakładzie montażu akumulatorów w swoim zakładzie produkcyjnym w Södertälje. Budowa rozpoczęła się na początku 2021 roku, a jej cel polega na osiągnięciu pełnej operacyjności do 2023 roku. By zelektryfikowany transport stał się naprawdę zrównoważony, sektor potrzebuje bowiem zrównoważonych baterii. Dlatego Scania współpracuje z firmą Northvolt, specjalizującą się w akumulatorach, w celu opracowania technologii ogniw akumulatorowych do ciężkich pojazdów użytkowych. Northvolt został założony z misją budowy najbardziej ekologicznego ogniwa na świecie, charakteryzującego się minimalnym śladem węglowym i najwyższymi ambicjami w zakresie recyklingu.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA