Nowoczesny Land Rover Defender będzie służył w czeskiej policji

Niedawno pokazano w Czechach demonstrator Land Rover Defender, który jest wzorem samochodów, jakie otrzyma czeska policja. Egzemplarzy będzie kilkadziesiąt, a w podobnej konfiguracji ten typ oferowany jest także wojsku i innym potencjalnym użytkownikom.

Defender Producent

W niedawnym przetargu na 30 pojazdów terenowych dla czeskiej policji Dajbych wygrał z pojazdem Land Rover Defender 110 nowej generacji. Cena dostawy przekracza 65 mln koron CZK z VAT. Ta pilzeńska firma wcześniej przedstawiła mediom demonstrator Defender, który w dużej mierze odpowiada projektowi, który otrzyma policja. Samochód ten podmiot chce też zaoferować innym strukturom siłowym i bezpieczeństwa oraz różnym instytucjom potrzebującym potężnych samochodów terenowych.

REKLAMA

Premierowy Defender nie będzie pierwszym Land Roverem w czeskiej policji, gdyż na przykład firma Dajbych wcześniej dostarczała najnowszej generacji samochody Land Rover Discovery dla policji państwowej i wojskowej. Firma od dziesięcioleci specjalizuje się w modyfikacjach i projektowaniu specjalnych samochodów terenowych. Prawdopodobnie jej najbardziej znanymi ostatnimi osiągnięciami w tej dziedzinie są wojskowe wykonania z rodziny Cheetah na podwoziu Toyoty, stanowiące potencjalny zamiennik starego Land Rovera Defender Cayman w jednostkach specjalnych i desantowych ACR.

Z punktu widzenia użytkownika fakt, że nowy specjalny Land Rover Defender to produkt czesko-słowacki jest z pewnością korzystny dla policji i innych potencjalnych operatorów. Jak wiadomo, nowa generacja Defendera jest produkowana w Nitrze na Słowacji, a modyfikacje do celów specjalnych są następnie przeprowadzane przez firmę Dajbych we współpracy z innymi czeskimi przedsiębiorstwami. Dzięki temu czeska policja będzie miała bezproblemową obsługę i np. Brexit nie zakłóci dostaw części zamiennych czy logistyki. Fakt, że Land Rover Defender jest produktem czesko-słowackim, w przyszłości może również pomóc we wspólnych zakupach dla czeskich i słowackich sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa, co oczywiście zawsze przekłada się na obniżenie kosztów zakupu i obsługi.

Prezentowany demonstrator Defender do użytku policyjnego i wojskowego stanowi punkt wyjścia, który można dopasować do specyficznych potrzeb konkretnych operatorów. To prosty i praktyczny samochód, który w odróżnieniu od starego Defendera zapewnia też wysokie bezpieczeństwo załodze oraz dobre właściwości jezdne nie tylko w trudnym terenie, ale i na zwykłych drogach. Poza tym nowy Defender różni się od starego zastosowaniem nowoczesnego aluminiowego korpusu, który według wytwórcy zapewnia nawet trzykrotnie większą sztywność skrętną przy niższej masie. Charakteryzuje się także wysoką odpornością na korozję. Podczas rozwoju brytyjski Land Rover wnikliwie testował swoje Defendery nowej generacji przez miliony kilometrów na różnych nawierzchniach i drogach, w tym na wydmach Dubaju czy w zdradliwych zakątkach słynnego Nürburgring w temperaturach od -50 do +50 stopni Celsjusza.

Prezentowany czeski demonstrator różni się od przyszłych aut dla czeskiej policji jedynie wybranymi elementami wyposażenia oraz zamontowanym silnikiem. Do wyboru jest ich kilka, przy czym wariant demonstracyjny ma konkretnie zainstalowany sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny D200 o pojemności 3 litrów, mocy 147 kW i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. Czescy policjanci otrzymają zaś wydanie z sześciocylindrowym silnikiem D300 o mocy 221 kW i maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm. Dodatkowo Defender może być wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny D250 o mocy 183 kW oraz trzy silniki benzynowe - P300, P400, P525 - i jedną łagodną hybrydę P400e. P300 to czterocylindrowy silnik o mocy 221 kW i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, P400 to sześciocylindrowy silnik o mocy 294 kW i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm, a P525 to widlasta ósemka o mocy 386 kW i maksymalnym momencie obrotowym 625 Nm. P400e łączy zaś dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z silnikiem elektrycznym i ma łączną moc 297 kW i maksymalny moment obrotowy 640 Nm. Jazdę nawet w ciężkim terenie ułatwiają ponadto duże kąty natarcia i zejścia - 37,5°/28°/40 ° - oraz prześwit równy 291 mm. Do tego pojazd wyróżnia zdolność pokonywania przeszkód wodnych o głębokości do 90 cm. Defender otrzymał jeszcze system Terrain Response, w tym skrzynię redukcyjną oraz blokady międzyosiowe i tylnego mechanizmu różnicowego. Parametry uciągu przyczepy i nośność dachu są również bardzo ważne dla służby dla służb bezpieczeństwa i wojska. Defender może holować przyczepy hamowane o masie do 3,5 t, a dach wytrzymuje obciążenie statyczne 300 kg i dynamiczne 168 kg.

Oprócz tego DP Demonstrator wyróżnia kilka zmian w porównaniu do standardowych Defenderów. Do najbardziej widocznych należą na przykład wyciągarka Warn Zeon 10-S (4500 kg) z syntetyczną liną wbudowaną w zderzak, zwiększony wlot do silnika, terenowe opony Cooper AT na stalowych felgach, zielony kolor NATO i dźwięk ostrzegawczy. Samochód otrzymał przy tym masywne zaczepy holownicze z przodu i z tyłu, system szyn w bagażniku, bagażnik dachowy z lekką rampą ze światłami LED, łatwe do umycia pokrowce na siedzenia oraz wysuwaną boczną drabinkę i zewnętrzny boczny uchwyt na sprzęt.

Obecnie Defender występuje w dwóch wersjach - 90 i 110, więcej może pojawić się z czasem. Dla obu typów nadwozia dostępnych jest kilka konfiguracji z różną liczbą siedzeń. Z przodu istnieje możliwość zamontowania trzeciego dodatkowego siedzenia, między siedzeniem kierowcy i pasażera. Trzydrzwiowy Defender 90 może zatem pomieścić do sześciu osób (trzy z przodu i trzy z tyłu), podczas gdy pięciodrzwiowy Defender 110 może dostać dwa dodatkowe siedzenia w tylnej części, co oznacza możliwość przewożenia siedmiu do ośmiu ludzi. Drugi rząd siedzeń można oczywiście zdemontować, dzięki czemu samochód da się wykorzystać do przewozu ładunków. Tym bardziej, że teoretycznie przestrzeń ładunkowa może mieć pojemność do 1,5 m3 dla Defendera 90 i 2,3 m3 dla Defendera 110.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA