REKLAMA

Nowość: pierwszy fabryczny 5-osiowy DAF - CF 10x4

DAF, we współpracy z holenderską firmą Estepe, oferuje teraz, zaprojektowaną specjalnie do najcięższych prac, pierwsze w swoje historii traktowane jako fabryczne podwozie 5-osiowe CF 10x4, roboczo nazwane CF FAD Plus, ponieważ nie wprowadzono nadal dla niego oddzielnego kodu literowego.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

W układzie konstrukcyjnym jest to bazowe podwozie CF FAD 8x4, przerabiane – modyfikowane potem przez holenderską wyspecjalizowaną w takich przebudowach – firmę Estepe. Te modyfikacje obejmują m.in. dodanie w środku podporowej osi kierowanej i zmiany w podwoziu. W efekcie otrzymuje się wykonanie z dwiema kierowanymi 10-tonowymi osiami przednimi DAF 187N, dodaną przez Estepe hydraulicznie kierowaną podporową 10-tonową tylną osią wleczoną — którą można również podnieść — oraz podwójną osią tylną – napędowym tandemem HR1670T ze zwolnicami, zawieszeniem pneumatycznym i o przełożeniu 3,76:1.

W następstwie tych przeróbek dopuszczalna masa całkowita tego „specjalnego” wariantu, przeznaczonego głównie do transportu ciężkich ładunków piasku, żwiru i kamienia oraz ciężkich nadwozi czy nadwozi do ciężkich prac, wynosi 49000-50000 kg. Jednocześnie, pomimo dużej liczby osi, przemyślana konstrukcja zapewnia wystarczająco miejsca na 350-litrowy zbiornik paliwa i 45-litrowy zbiornik AdBlue.

REKLAMA

5-osiowy uterenowiony CF 10x4 powstał przede wszystkim z myślą o montażu na nim wywrotki tylkozsypowej – kopalnianej do ciężkich zastosowań. Prezentowany na imprezie w kamieniołomie pod Malagą pierwszy egzemplarz demonstracyjny w formie zabudowy otrzymał właśnie taką wywrotkę – marki Hyva. Jego kompletacja obejmowała także kabinę krótką-dzienną z mieszanym zawieszeniem pneumatyczno-mechanicznym, silnik Paccar MX-13 w najmocniejszym nastawie – o maksymalnych 390 kW/530 KM przy 1675 obr/min i 2500 Nm w zakresie 1000-1425 obr/min albo z funkcją Multi-Torque 2600 Nm w zakresie 1000-1460 obr/min, 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynię przekładniową ZF TraXon 12TX2610 z terenowym algorytmem zmiany biegów Off-road i o rozpiętości przełożeń 12,92-0,77, mechaniczne zawieszenie osi – z przodu bazujące na resorach parabolicznych, z tyłu – dla napędowego tandemu – wzmocnionych trapezowych oraz ogumienie Goodyear Omnitrack o rozmiarze – z przodu pojedyncze i dla osi podporowej 385/65R22,5, z tyłu bliźniacze – dla tandemu – 315/80R22,5. W przypadku instalacji wzmocnionej kopalnianej wywrotki tylkozsypowej ładowność netto określono na około 30000 kg. Niemniej podwozie to równie dobrze może służyć jako nośnik żurawia, podnośnika czy pompy do betonu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA