REKLAMA

Nowości Kögla na targi IAA Cz.3

Trzeci pod względem wielkości niemiecki producent naczep uniwersalnych i specjalizowanych – Kögel na wrześniowych targach IAA pokaże kilka premierowych wyrobów. Najważniejszymi spośród nich będą naczepy z linii – generacji Novum.

Producent
Fot. Producent

Drugą naczepową nowością jest Light plus Coil, powstała pod kątem uzyskania większej niż uprzednio ładowności przy przewozie stali w kręgach. Ta lekka naczepa, dzięki niskiej masie własnej od 5420 kg z indywidualnym wyposażeniem oraz 5790 kg z wyposażeniem podstawowym, okazuje się właśnie bardzo ekonomiczna podczas przemieszczania kręgów i szpul taśmy stalowej. Cechują ją zoptymalizowana rama zewnętrzna i udoskonalone nadwozie charakterystyczne dla naczep generacji Novum.

Lekką ramę w odmianie przystosowanej do transportu szpul zoptymalizowano właśnie pod kątem redukcji masy własnej i tym samym uzyskania wyższej ładowności. Ramę tę wykonano z lekkiej konstrukcji stalowej. Wysoka jakość stali drobnoziarnistej gwarantuje stabilność i trwałość pomimo zastosowania mniejszej ilości materiału. Wysokość szyjki ramy wynosi 120 mm. Zmniejszenie rozmiaru o 60 mm w stosunku do poprzedniego modelu Light Coil zapewnia korzyści z uwagi na wewnętrzną wysokość użytkową. W rynnie na szpule o standardowej długości 7200 mm można zaś przewozić szpule i kręgi taśmy stalowej o średnicy od 900 do 2100 mm i maksymalnym obciążeniu odcinkowym równym 27000 kg, rozłożonych na długości 1,5 m. W celu zabezpieczenia ładunku w rynnie na szpule w wersji standardowej dostępne są dwie pary kieszeni na kłonice: jedną zlokalizowano z przodu na początku wnęki, drugą w odległości około 2050 mm. Służą one do osadzania kłonic zrobionych z profili o przekroju kwadratowym. Opcjonalnie da się wprowadzić osiem par kieszeni na kłonice przy rynnie na szpule oraz osiem par kieszeni na kłonice w ramie zewnętrznej. Opcjonalne są też dostępne dwie kieszenie na kłonice jako alternatywa ściany przedniej. Ponadto w zewnętrznej stalowej ramie perforowanej Vario-Fix umieszczono 13 par seryjnych pierścieni mocujących. Z tego pięć par pierścieni o wytrzymałości po 2500 kg na pierścień, i osiem par o wytrzymałości po 4000 kg na pierścień w obszarze środka ciężkości ładunku. Do tego 16 osłon rynny umożliwia szybkie i bezpieczne otwarcie lub zamknięcie. Nośność tych osłon, przystosowanych do przenoszenia wysokich obciążeń osi wózków widłowych, określono na maksymalnie 5460 kg. Generalnie Lightplus Coil ma certyfikat zabezpieczenia ładunków zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL.

REKLAMA

Naczepę tę wyróżniają także wszelkie pozostałe kluczowe zalety generacji Novum. Należą do nich m.in. nowa konsola złączy powietrznych i elektrycznych na ścianie przedniej, przenosząca siły na ramę wzdłuż bocznego wspornika, nowa rama zewnętrzna znacznie ułatwiająca dostęp do punktów mocowania Vario-Fix oraz kieszenie na listwy boczne z możliwością rozmieszczenia na wiele sposobów na kłonicach narożnych i przesuwnych. W dodatku przednią ścianę z przednimi kłonicami narożnymi, tylne kłonice narożne oraz tylny portal drzwiowy w wyposażeniu podstawowym wykonano z aluminium.

W generacji Novum jest również dostępny system zabezpieczania ładunków Kögel Coilfix, stanowiący idealne zabezpieczenie dla stalowych kręgów. Dlatego opcjonalnie naczepa Lightplus Coil występuje z tym systemem. System ten składa się z belki naprężającej, czterech kłonic z kwadratowego profilu z hakami do wysokich obciążeń i uchwytów na rury dystansowe oraz dwóch rur dystansowych, trzech lin i pasów mocujących, służących do zabezpieczania ładunku po przekątnej. Gwarantuje to bezpieczne dopasowanie do formy, a płaski kontakt belki naprężającej i kłonic zapobiega uszkodzeniom kręgów i szpul.

Ze względu na przyjętą zasadę wysokiej indywidualizacji w zakresie ostatecznej specyfikacji ten typ naczepy da się jeszcze zaopatrzyć w opcjonalne wyposażenie ograniczające masę i w rezultacie podwyższające ładowność. Na liście tej znalazły się takie pozycje, jak: aluminiowe felgi, aluminiowe nogi podporowe, aluminiowe zbiorniki powietrza, aluminiowe belki poprzeczne dachu, aluminiowe zabezpieczenia boczne oraz lekkie ogumienie. Do tego dochodzą: podnośnik osi, tylne reflektory zespolone Kögel LUXIMA, reflektory wsteczne LED Kögel LUXIMA, gumowe odbojniki, system przechowywania listew bocznych i kłonic wtykanych oraz stalowa blacha przejazdowa. Następna pozycja opcjonalna to system zapobiegający oblodzeniu dachu. Pod plandeką dachową montuje się wówczas długi elastyczny przewód powietrza. Napompowany przewód unosi plandekę, lekko wypychając dach ku górze, a tym samym łatwo i szybko usuwając gromadzące się na nim wodę, śnieg i lód. Pomaga to kierowcom wywiązać się z obowiązku usuwania wody i lodu z dachów ciężarówek, a przy tym zapobiegać poważnym wypadkom, które niejednokrotnie powodują spadające bryły lodu.

Kolejna kluczowa zaleta polega na tym, że jest dostępnych wiele różnych opcji wyposażenia. Są to m.in.: różne pakiety zabezpieczania ładunków, wyposażenie RoRo do transportu na statku lub promie (z ciągnikiem), burty, nadwozie Strong&Go oraz drzwi portalowe z lekkich i bardzo wytrzymałych paneli z twardego tworzywa o konstrukcji typu „sandwich” ze sprawdzonym w przemyśle lotniczym wypełnieniem typu „plaster miodu”.

Techniczna masa całkowita Lightplus Coil wynosi 39000 kg, a techniczny nacisk na siodło 12000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA