REKLAMA

Nowości produktowe Solarisa na targach Busworld 2019 w Brukseli Cz.2

Solaris już od kilkunastu lat konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów z napędem alternatywnym, obecnie będąc jednym z najważniejszych graczy na rynku europejskim w obszarze elektromobilności. Dzięki wygranym w ostatnich tygodniach przetargom stał się też w Europie liderem rynku pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy. Dostarczone do tej pory przez niego do 16 państw autobusy elektryczne pokonały łącznie ponad 20 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych.

Jarosław Brach

Na tegorocznych targach Busworld w Brukseli, odbywających się w dniach od 17 do 23 października, podmiot pokazał trzy nowości. Wszystko to były wersje bezemisyjne: Urbino 18 electric – elektryczny wariant przegubowy z bateriami nowej generacji, Urbino 12 hydrogen – wersja wodorowa najnowszej generacji oraz Trollino 24 – dwuprzegubowa platforma dla bezemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej.

Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris jako jeden z pierwszych dostawców autobusów postawił na napędy elektryczne. Pierwsze doświadczenia wodorowe zebrał projektując wersje bateryjne, do zwiększenia zasięgu wykorzystujące ogniwo paliwowe. W ramach programu JIVE przekazał do Hamburga dwie sztuki Urbino 18,75 electric oraz do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem. Niemal dekadę po premierze pierwszego e-busa na targach Busworld 2019 w Brukseli uzupełnia natomiast swoją bezemisyjną paletę o nową generację autobusu Urbino 12 hydrogen. W wariancie tym wodór jest przekształcany w energię elektryczną, a ta zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa służąca do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.

REKLAMA

Generalnie odmiany zasilane wodorem pozwolą skomercjalizować komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie do zasięgu, elastyczności i operacyjności taboru. Podmiot wychodzi tu z założenia, że rozwój wszystkich opcji elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli zasilanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. W tym rozumieniu autobusy zasilane wodorem nie będą stanowić konkurencji dla autobusów bateryjnych czy trolejbusów z serii Trollino. Wręcz przeciwnie, technologie te będą się dobrze uzupełniać i wszystkie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych oraz ich komponentów.

Przy tym zalety wodoru jako nośnika energii pozostają niezaprzeczalne. Przez swoją gęstość energii i lekkość pierwiastek ten może stanowić źródło czystej energii w pojazdach i umożliwić im pokonywanie nawet kilkusetkilometrowych dystansów. Biorąc pod uwagę fakt, że wodór w procesie elektrolizy da się wytwarzać z wody, mamy do czynienia z naprawdę czystym źródłem energii. Energia elektryczna powstająca bowiem z wody w ogniwie wodorowym, działającym na zasadzie (w procesie) odwróconej elektrolizy, jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje zatem absolutnie żadnych szkodliwych substancji, a same wodorowe ogniwa paliwowe są stosunkowo niewielkich rozmiarów i wytwarzają prąd w trakcie użytkowania pojazdu. Stanowią więc rozwiązanie niemal idealne przy konieczności zapewnienia dużego zasięgu. Samo tankowanie wodorem jest procesem krótkim i wygodnym, praktycznie nie różniącym się od uzupełniania w pojeździe innego paliwa, przykładowo CNG. W rezultacie to dobry wybór dla operatorów transportu mających dostęp do wodoru pochodzącego z procesów przemysłowych.

Przy tym Urbino 12 hydrogen otrzymał ultranowoczesne ogniwo paliwowe, na jego pokładzie pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. Zainstalowano tu zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, oraz za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Dzięki wdrożonej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km.

Ponadto wariant ten zaopatrzono w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, mającą za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Istnieje również możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

W zakresie technologii magazynowania wodoru w Urbino 12 hydrogen zastosowano zaś najnowocześniejsze rozwiązania. Pierwiastek jest gromadzony w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pozwoli zmagazynować 36,8 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowano zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA