[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Nowości produktowe Solarisa na targach Busworld 2019 w Brukseli Cz.7

Solaris już od kilkunastu lat konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów z napędem alternatywnym, obecnie będąc jednym z najważniejszych graczy na rynku europejskim w obszarze elektromobilności. Dzięki wygranym w ostatnich tygodniach przetargom stał się też w Europie liderem rynku pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy. Dostarczone do tej pory przez niego do 16 państw autobusy elektryczne pokonały łącznie ponad 20 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych.

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) w pojazdach Solaris

Aktywne systemy wsparcia pomagają kierowcy, wykonując pewne czynności przed nim lub zamiast niego. Tym samym dają mu bezcenne sekundy na reakcję, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Na targach Busworld 2019 Solaris zaprezentował pojazd z systemem inicjującym automatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość tego autobusu i niwelując skutki ewentualnej kolizji. Rozwiązanie takie pierwotnie wprowadzono w autokarach i to z nich właśnie przeniesiono je do modeli miejskich. Ogromne znaczenie w tym przypadku odgrywa właściwa kalibracja i konfiguracja: w autobusach miejskich – w przeciwieństwie do autokarów – nie ma przecież pasów, a większość osób podróżuje na stojąco. W efekcie siła hamowania pełni kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów, co jawi się jako dodatkowe wyzwanie stojące przed wytwórcami, muszącymi uwzględnić te czynniki w wersjach miejskich.

Drugim novum był układ umożliwiający wykrywanie obiektów znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy. W tym przypadku kamery umieszczone na zewnątrz pojazdu wykrywają pieszych oraz rowerzystów, których szczególnie przy manewrach skrętu nie da się zobaczyć w lusterkach, choć może im się wydawać, że z pewnością są widoczni. Rozwiązując to wyzwanie, Solaris skorzystał z Mobileye Shield+, systemu ostrzegającego kierowcę – akustycznie oraz przy pomocy wyświetlacza – również w sytuacji opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. System sygnalizuje też ryzyko kolizji. Urządzenie wykrywa każdego pieszego oraz rowerzystę w odległości do 80 cm od autobusu, powiadamiając kierowcę – ponownie akustycznie oraz poprzez wyświetlacz. To, czego nie widzi kierowca w lusterku, podpowiada mu urządzenie sterujące kamerami. Tym samym jedyną rzeczą, która znika, są wątpliwości wobec widoczności na drodze.

Jednak tę większą widoczność zapewnią zupełnie nowo skonstruowane lusterka, a w zasadzie kamery przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu. Nowatorska konstrukcja MirrorEye zamontowana w miejscu klasycznych lusterek wstecznych odpowiada klasie II i IV widoczności (opcjonalnie klasie V w prawym „lusterku”) i niesie ze sobą szereg zalet. Przede wszystkim odpada konieczność ustawiania i regulacji przy zmianie kierowcy – ekrany i kamery zawsze pokazują optymalny zakres bez względu na wzrost prowadzącego. Do tego zmniejsza się szerokość pojazdu, co ma ogromne znaczenie na węższych i ciasnych miejskich ulicach, orazwyraźnie obniża się ryzyko kolizji czy zahaczenia lusterkiem o choćby elementy infrastruktury. Co więcej, kamery istotnie poszerzają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu. Przy tym brak lusterek podnosi bezpieczeństwo pasażerów, pieszych i oczekujących na przystanku. Dotychczasowe rozwiązanie wykraczało bowiem poza obrys autobusu, co mogło – choć lusterka składają się – stwarzać pewne ryzyko zahaczenia osoby znajdującej się zbyt blisko autobusu przejeżdżającego lub wjeżdżającego w zatokę. Poza tym podgrzewane kamery nie zamarzają, nie parują i za sprawą swoich mniejszych rozmiarów stanowią ułatwienie przy codziennym myciu i czyszczeniu autobusu. Zarazem na ekranach mogą być wyświetlane progi odległości poszczególnych części autobusu, przykładowo jego tyłu, określonych drzwi lub osi. Pozioma linia wyświetlająca się na ekranie pozwala kierowcy na łatwiejsze, a głównie bezpieczniejsze manewrowanie i parkowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Specyfikacja techniczna - Solaris Trollino 24

Długość

24 700 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość

3 450 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

2 750 mm

Rozstaw osi

5 900 / 6 000 / 7 350 mm

Oś przednia

oś niezależna

Druga oś napędowa

oś portalowa

Trzecia oś napędowa

oś portalowa

Czwarta oś skrętna

oś sztywna

Silnik trakcyjny

2 x 160 kW

Baterie

58 kWh

Klimatyzacja

Kabiny kierowcy + przestrzeń pasażerska

Liczba miejsc siedzących

53

Liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi

14

Pojemność pasażerska

wersja prezentowana 185 (maksymalnie do 215*)

Wysokość wejść

320 mm

Mechanizm przegubu

sterowany elektroniczne

DMC

37 000 kg



Dane techniczne – Solaris Urbino 12 hydrogen

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość całkowita

3 300 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Rozstaw osi

5 900 mm

Oś przednia

oś niezależna

Oś napędowa

oś elektryczna z dwoma silnikami elektrycznymi 2 x 125 kW

Wodorowe ogniwo paliwowe

70 kW

Butle z wodorem

Typ 4; kompozytowe

Pojemność butli

5 x 312 l

Baterie

Solaris High Power

Klimatyzacja

Klimatyzacja CO2 z funkcją grzania pompą ciepła

Liczba miejsc siedzących

29

Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi

12

Pojemność pasażerska

Prezentowany egzemplarz 93 (maksymalnie do 98*)

DMC

19 200 kg, *przy DMC 20 000 kg

 

Dane techniczne - Solaris Urbino 18 electric

Długość

18 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość całkowita

3 300 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Rozstaw osi

5 900 / 6 000 mm

Oś przednia

oś niezależna

Oś neutralna

oś neutralna

Oś napędowa

oś elektryczna

System ładowania

Plug-in

Baterie

Solaris High Energy+

Klimatyzacja

Klimatyzacja CO2 z funkcją grzania pompą ciepła

Liczba miejsc siedzących

40

Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi

18

Pojemność pasażerska

Prezentowany egzemplarz 120 (maksymalnie 145 *)

Wysokość wejść

320 mm

Mechanizm przegubu

sterowany elektroniczne

DMC

29 000 kg (dla DMC 30 000 *kg)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij