REKLAMA

Nowy Sprinter. Bardziej cyfrowy i „usieciowiony”. Teraz także z napędem na przednią oś.

Prezentacja Mercedesa Sprintera trzeciej generacji miała miejsce w niemieckim Duisburgu w nowo wybudowanym centrum logistycznym umieszczonym na wyspie Mercator.

Producent
Fot. Producent

Patrząc na samochód można by się zastanowić, czy to nowy model czy tylko face lifting. Tym co czyni go modelem kolejnej generacji są jednak zmiany w multimediach, zaawansowane „usieciowienie” i wprowadzenie wersji auta z napędem na przednią oś.
Tym sposobem Mercedes zmienia się ze sprzedawcy samochodów dostawczych na dostarczyciela konkretnych usług; oprócz transportowych także zaawansowanych logistycznych.


W logistyce tzw. „ostatniej mili” najbardziej liczy się dostęp do informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym. Tu z pomocą przychodzi osiem pakietów z nowymi usługami łączności Mercedes PRO connect dostępnymi od czerwca 2018 roku. W skład tych pakietów wchodzą: zarządzanie flotą pojazdów, zarządzanie zleceniami przewozowymi w trybie online oraz informacje o pojeździe takie jak lokalizacja, ilość paliwa zbiorniku, terminy przeglądów, cyfrowy dziennik pracy kierowcy.
Dostęp do „big daty” w czasie rzeczywistym pozwala na optymalizację poszczególnych etapów całego „łańcucha dostaw”.
Każdy z etapów „łańcucha dostaw” jest mierzony odpowiednimi narzędziami, które na poszczególnych etapach realizacji dają nam informacje o stanie zaawansowania w wykonaniu usługi.

Często przesyłki tzw. „ostatniej mili” dostarczane są nie tylko do właściwego klienta końcowego ale także, jakby przy okazji realizacji głównego zlecenia, zaopatrywane są sklepy internetowe, które zazwyczaj trzymają minimalne stany magazynowe. A dla e – handlu liczy się dostawa zamówionego towaru na czas i za jak najniższą cenę.
Mercedes już od dłuższego czasu rozwija systemy mające na celu szybszy załadunek oraz właściwą segregację ładunków na pojeździe optymalizującą późniejszy rozładunek. Można było to zobaczyć na targach IAA 2016 w Hanowerze.

 

Równolegle prowadzone są prace nad ułatwieniem rozładunku, który prowadzony może być za pomocą autonomicznych dronów lub autonomicznych robotów/wózków/podnośników samojezdnych gdzie sam pojazd stanowi stację bazową (dokującą). Z niej drony, roboty oraz inne pojazdy samojezdne wykorzystane do rozładunku lecą/jadą do odbiorcy, a po dostarczeniu przesyłki wracają z powrotem do bazy. Sprinter trzeciej generacji to z pewnością faza przejściowa do zastosowania tych wyżej wymienionych rozwiązań, które pokazane były na samochodach prototypowych.

W modelu trzeciej generacji doczekaliśmy się napędu na przód. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć ładowność o 50 kg. Innym udogodnieniem jest próg załadunku obniżony o 80 mm. Niżej położona podłoga oznacza sprawniejszy i szybszy załadunek i rozładunek pojazdu. Przednionapędowe wersje będą mieć rozstaw osi od 3259 mm do 3924 mm, a tylnonapędowe od 3250 mm do 4325 mm.

REKLAMA

REKLAMA

Wersje przednionapędowe są napędzane w zasadzie tymi samymi silnikami co Sprintery z tylnym napędem: jednostką o pojemności skokowej 2,1 l o mocach od 114 do 163 KM i trzylitrową jednostką o mocy 190 KM. Nowy Sprinter to 6 wariantów nadwoziowych i aż 1700 różnych wersji pojazdu od furgonetki po pojazd do zabudowy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 3500 kg do 5500 kg, a pojemność przestrzeni ładunkowej teraz sięga od 7,8 m3 do 17 m3. Przestrzeń ładunkowa zyskała na wielkości całe 0,5m3. Jest oświetlona taśmą LED. Pojazd posiada nadkola wzmocnione przystosowane do ułożenia na nich ładunku.
Nowy przednionapędowy Mercedes Sprinter może być wyposażony w jedną z dwóch nowych skrzyń biegów opracowanych do przekazywania momentu napędowego na przednie koła. Konwencjonalna automatyczna dziewięciobiegowa ma zakresy przełożeń zestopniowane tak, aby zapewnić równowagę pomiędzy niskim zużyciem paliwa, a sprawnością prowadzenia. Drugą przekładnią jest manualna 6 biegowa skrzynia biegów. Zastosowanie nowych przekładni napędowych przyniosło wymierne korzyści jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie od 6,9 do 9,7 l/ 100 km.

Sprinter trzeciej generacji wyposażony jest w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa
i systemy asystujące kierowcę. W śród nich można wyróżnić oparty na radarach adaptacyjny tempomat DISTRONIC, wspomaganie hamowania Activ Brake Assist, asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist i system ostrzegający Attetion Assist. W standardzie jest też system chroniący przed podmuchami bocznego wiatru CrossWind Assist. Opcjonalnie można dokupić pakiet „ Parking” obejmujący kamerę o polu widzenia 360 stopni w połączeniu z 10,25 calowym systemem multimedialnym. Tak wyposażony pojazd z pewnością poradzi sobie w ciasnych uliczkach miejskich aglomeracji.
Lecz to nie systemy bezpieczeństwa stanowią o tym, że to kolejna generacja Sprintera gdyż większości były one już dostępne w poprzednim modelu. O tym decyduje to, że Mercedes Sprinter III generacji może być wpięty w wirtualną sieć „łańcucha dostaw”. Poprzez cyfryzację i digitalizację staje się jego integralną częścią tworząc tzw. most informacji pomiędzy managmentem a kierowcą.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA