REKLAMA

Nowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Sisu

Fiński niszowy wytwórca wybitnie specjalistycznych i specjalizowanych cywilnych oraz wojskowych ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej – Sisu Auto – ze względu na profil swojej działalności pozostaje mocno skoncentrowany na dostarczaniu specyficznych rozwiązań transportowych dla najbardziej wymagających zadań przewozowych. Powyższe ostatnio znalazło swoje potwierdzenie w sprzedaży wariantu zawierającego pewne nowe, niezwykle precyzyjne opracowania technologiczne, stanowiąc optymalną odpowiedź na wymagania klienta.

Producent
Fot. Producent

Klientem tym jest norweski odbiorca Johs J. Syltern, który otrzymał premierowy ciężki szosowy ciągnik siodłowo-balastowy Sisu typ Polar Hauler, zaopatrzony w nową drugą oś pchaną, podnoszoną i kierowaną, przygotowaną do technicznego nacisku maksymalnego na poziomie 10000 kg. Ten model osi Sisu o symbolu FSND10P dostał hamulce tarczowe, układ mechanicznego sterowania oraz kompletnie nowy system zawieszenia powietrznego z czterema poduszkami i funkcją pneumatycznego podnoszenia. Co więcej, nośność tej osi może być regulowana automatycznie bądź regulacja odbywa się przez kierowcę z kabiny. Dzięki tej nowej konstrukcji zawieszenia, skok zawieszenia powietrznego wynosi nawet do 60 mm więcej niż zwykle. Ponieważ wspornik tego systemu zawieszenia pneumatycznego utrzymuje poziomy poduszek w pozycji prostopadłej, skok zawieszenia nie musi być limitowany. Oś może być także wyposażona w stabilizator poprzeczny.

Producent
Fot. Producent

Ta wchodząca konfiguracja osi pozwala na wzrost dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz na znacznie lepszy rozkład nacisków pomiędzy poszczególne osie. Maksymalna dopuszczalna technicznie masa całkowita auta wynosi aż 52000 kg – co ważne bez ograniczenia prędkości – i wynika z maksymalnych dopuszczalnych nacisków na osie: przednie 2x10000 kg i tylnego napędowego tandemu 2x16000 kg (sumarycznie 32000 kg). Podnoszona druga oś w powiązaniu z funkcją rozłączania napędu drugiej osi tandemu przekłada się jeszcze na ograniczenie przez samochód zużycia paliwa. W dodatku ma pozytywny wpływ na manewrowość, odgrywającą istotną rolę w stanowiących wyzwanie nordyckich warunkach klimatycznych i drogowych.

Ponadto, poza nową drugą osią, dostarczony do Johs J. Syltern As ciągnik Sisu Polar Hauler został konstrukcyjnie przygotowany do montażu z tyłu piątej osi podporowej. Zgodnie z wymogami tego odbiorcy w kabinie znajduje się też specjalne pokrętło regulacyjne do bezstopniowego dostrajania wartości ciśnienia w zawieszeniu osi drugiej i piątej. Dzięki temu bezstopniowemu dopasowaniu ciśnienia, zawsze dochodzi do optymalnego rozkładu nacisków na poszczególne osie.

Producent
Fot. Producent

Oprócz tego uwzględniono możliwość eksploatacji na górzystych terenach Norwegii, wprowadzając osobną pompę olejową dla przedniego mechanizmu różnicowego (differential gear). Inne specyficzne komponenty to przykładowo regulowane siodło z funkcją przesuwu, dostosowane do maksymalnego nacisku 36000 kg oraz hydraulika o zmiennej wydajności przeznaczona do współpracy ciągnika z naczepami platformami – niskopodwoziowymi i wywrotkami.

Fabrycznie dostępne specyficzne rozwiązania zoptymalizowane pod kątem wymogów konkretnego nabywcy oraz odpowiednio dobrane akcesoria i wyposażenie umożliwiają bardziej elastyczne i wszechstronne wykorzystanie tego egzemplarza – tzn. nadaje się on do wykonywania szerszego zakresu prac. Sisu mocno tu podkreśla, że egzemplarz ten dostał wszelkie wymagane pozycje dodatkowe właśnie w pakiecie fabrycznym (ex-factory).

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA