[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Nowy ciężki militarny terenowy ciągnik siodłowo-balastowy białoruskiego MZKT-Volat – typ 741501-010 Cz.1

Na początku kwietnia białoruski MZKT-Volat przekazał informację o nowym ciężkim, 4-osiowym ciągniku siodłowo-balastowym – typ 741501-010 8x8. Przeznaczono go do przerzutu w warunkach drogowych i terenowych ciężkiej kołowej i gąsienicowej techniki bojowej oraz innych ładunków, jakie mogą być zabrane przez zestaw transportowy, w granicach jego możliwości technicznych i w określonych warunkach klimatycznych czy terenowych.

Historia przedsiębiorstwa MZKT OJSC zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla armii ZSRR. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim dostawcą ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych. Obecnie MZKT VOLAT specjalizuje się właśnie w produkcji drogowych i terenowych pojazdów ciężkich oraz naczep i przyczep do nich, a także specjalnych podwozi kołowych do montażu szerokiej gamy urządzeń dla przedsiębiorstw i organizacji transportowych budownictwa, sektora wydobycia ropy i gazy czy kompleksu budowy mobilnych i stacjonarnych maszyn roboczych

Premierowe opracowanie podmiotu – ciężki terenowy ciągnik siodłowo-balastowy MZKT-741501-010, jako części terenowego zestawu drogowego tworzonego wraz z ciężką terenową naczepą MZKT-720100-010, służy do transportu ciężkich pojazdów gąsienicowych, kołowych oraz innych ciężkich niepodzielnych ładunków na wszystkich rodzajach dróg i w trudnym terenie, w temperaturach otoczenia od -45ºС do + 50ºС. W sferze konstrukcyjnej to klasyczny samochód militarny, bez jakichkolwiek cywilnych odpowiedników. Dlatego pod względem kompletacji i zastosowania jest to wyrób typowo wojskowy, przygotowany pod kątem konkretnego użytkownika – sił zbrojnych. Niemniej w przypadku MZKT-Volata trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w zakresie komponentowym – co do kluczowych komponentów jego pojazdy militarne tak naprawdę przenikają się z pojazdami cywilnymi – tzn. warianty cywilne albo stanowią zdemilitaryzowane wydania wariantów wojskowych, albo kompletacyjnie de facto niewiele się od nich różnią, zawierając wiele tych samych najważniejszych elementów. W związku z tym prostota podziału, jaka nieraz istnieje w przypadku aut dostawców zachodnich, tutaj nie ma aż tak praktycznego znaczenia. Takie podejście wyniesiono jeszcze z tzw. radzieckiej szkoły budowy, ukierunkowanej na wzięcie pod uwagę czynników zbrojeniowych w projektowaniu m.in. środków przewozu. W przypadku wybuchu konfliktu zbrojnego kwestia dotyczyła możliwości łatwego i szybkiego włączenia w struktury armii taboru cywilnego. Ponieważ wskazane tu było, aby wyroby cywilne podlegające najszybszemu przejęciu przez wojsko – a takie wyroby składał m.in. MAZ – cechowała maksymalna zbieżność elementowa z wyrobami militarnymi, wersje cywilne nieraz były właśnie klasycznymi wersjami zdemilitaryzowanymi. Wykazywało to szereg zalet co do m.in. szkolenia kierowców oraz dostępności części zamiennych i punktów serwisowych. Docelowo naprawy mogły być mianowicie dokonywane w licznych lokalizacjach, w większości warsztatów należących do podmiotów z prawie każdego sektora gospodarki, o ile tylko zaplecze serwisowe takich podmiotów w jakimkolwiek stopniu nadawało się do dokonywania przeglądów i reparacji taboru samochodowego.

REKLAMA

To zachowanie licznych wyznaczników tzw. radzieckiej szkoły budowy zachowano także w samej strategii – koncepcji podejścia do zagadnienia nowoczesności. Zgodnie z tą filozofią produkty, w tym pojazdy, głównie te bazowo dedykowane do realizacji trudniejszych zadań, muszą zachowywać wysoką odporność nie tylko na niesprzyjające otoczenie klimatyczne, geograficzne i infrastrukturalne, ale i na mniej wprawnego użytkownika. Przy tym powinny, w pierwszym rzędzie te przeznaczone dla armii, nadawać się do łatwych przeglądów i napraw nawet w warunkach polowych. Dlatego w tej kategorii propozycji firma wciąż nie stawia na wyrafinowanie techniczne i bardzo zaawansowane technologie, lecz na względną prostotę, odporność i wytrzymałość. One bowiem najlepiej sprawdzają się przy arktycznych mrozach i pustynnych upałach lub w trakcie przejazdu przez tereny błotniste, o sytuacji wojennej nawet nie wspominając. Powyższe oczywiście nie wyklucza postępu technicznego, ale ma on wyraźnie wymiar stonowany. Występuje tzw. postęp zachowawczy, w którym zmienia się tylko tyle, ile bywa naprawdę – bezwzględnie maksymalnie konieczne ze względu na wymogi klienta czy rozwój techniczno-technologiczny, a nie zmienia się wyłącznie dla samych zmian.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA