REKLAMA

Nowy ciężki militarny terenowy ciągnik siodłowo-balastowy białoruskiego MZKT-Volat – typ 741501-010 Cz.3

Na początku kwietnia białoruski MZKT-Volat przekazał informację o nowym ciężkim, 4-osiowym ciągniku siodłowo-balastowym – typ 741501-010 8x8. Przeznaczono go do przerzutu w warunkach drogowych i terenowych ciężkiej kołowej i gąsienicowej techniki bojowej oraz innych ładunków, jakie mogą być zabrane przez zestaw transportowy, w granicach jego możliwości technicznych i w określonych warunkach klimatycznych czy terenowych.

Producent

W wymiarze produktowym premierowy ciągnik siodłowo-balastowy o symbolu MZKT-741501-010 powstał jako zmodernizowane wydanie dotychczas proponowanego analogicznego ciężkiego ciągnika MZKT 741500, będąc jego bezpośrednim następcą. Zasadniczych zmian nie ma jednak zbyt wiele, ale powyższe naturalnie nie stoi na przeszkodzie, by m.in. ze względów czysto marketingowych swój ostatni militarny wyrób Białorusini dumnie nazywali nowością.

Przede wszystkim zamontowano rosyjski silnik TMZ 84632.10 – ośmiocylindrowy z układem cylindrów w kształcie litery V – V8, czterosuwowy, wysokoprężny, z turbodoładowaniem, o pojemności 17,24 litra. Jego moc maksymalna wynosi 386 kW/525 KM, maksymalny moment obrotowy 1960 Nm. Silnik ten powstał jako zmodyfikowane – odmłodzone wykonanie poprzedniego silnika TMZ – typ 8493.10, o tych samych pojemności i cechach konstrukcyjnych, który trafiał do starszego ciągnika MZKT 741500. W porównaniu z nim w pierwszym rzędzie zwraca uwagę moc maksymalna podniesiona z 500 KM, lecz przy zachowaniu tego samego maksymalnego momentu obrotowego. Dlatego sam Volat podkreśla, że głównymi zaletami tej jednostki napędowej są zwiększona moc oraz inny układ chłodzenia i wprowadzony elektroniczny układ sterowania. Ponadto, aby ułatwić rozruch silnika zimą, w ciągniku zainstalowano podgrzewacz wstępny PZD-600I. W dodatku, dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa pożarowego podczas jazdy zestawu drogowego, ciągnik zaopatrzono w automatyczny system gaśniczy umieszczony w przedziale silnikowym.

REKLAMA

Za przeniesienie napędu odpowiadają: 9-biegowa (9 biegów do jazdy do przodu i bieg wsteczny), mechaniczna rosyjska skrzynia przekładniowa YaMZ-202-04 o rozpiętości przełożeń 10,08-0,788, 2-biegowa skrzynia rozdzielcza z blokadą mechanizmu różnicowego oraz własne mosty napędowe Volat. Te ostatnie są stale napędzane (stały napęd ogółu osi), dwustopniowe, wzmocnione, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Mosty przednie, oba z kierowanymi kołami, cechują naciski po 9150 kg – 2x9150 kg, z kolei wartość maksymalnych nacisków na mosty tylnego tandemu określono na 2x10250 kg. Układ kierowniczy z integralnym wspomaganiem hydraulicznym dostosowano do ruchu prawostronnego. Przy tym wszystkie osie – pierwsza-czwarta – zawieszono przy pomocy niezależnego zawieszenia z drążkami skrętnymi, co z jednej strony pozytywnie wpływa na zdolność terenową, z drugiej przyczynia się do wyraźnego wzrostu komfortu jazdy, szczególnie w trakcie pokonywania bezdroży. Co więcej, pojazdy z niezależnym zawieszeniem w trudnym terenie mogą jechać z wyższą prędkością, co wpływa na wzrost ich ogólnie pojętej mobilności taktycznej, pozwalając na szybszy przerzut sprzętu bądź innych ładunków. Warto wskazać, że obecnie MAZ, oprócz Oshkosha i Tatry, pozostaje jedynym wytwórcą (wielko-)seryjnym ciężarówek, stosującym w nich taki rodzaj zawieszenia. Przy czym u Tatry koncepcję niezależnych półosi wahliwych w podwoziu uzupełnia centralna rura nośna. Poza tym na wszystkich osiach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 1500x600-635, z doprowadzonymi przewodami centralnego systemu pompowania kół (CTIS). Ten wyprowadzony z ciągnika system regulacji ciśnienia powietrza w oponach jest przewidziany do poruszania się zestawu drogowego w terenie, na trudno przejezdnych/nieprzejezdnych odcinkach dróg pozwalając na zmniejszenie ciśnienia w oponach ciągnika i naczepy do minimalnej wartości. W rezultacie już sam ciągnik wyróżnia się bardzo wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową. A ponieważ taką samą dzielność bazowo zachowuje proponowana z nim 2-osiowa naczepa MZKT-720100-010, taką dzielność charakteryzuje się cały zestaw.

Generalnie ta tzw. wschodnia kompletacja układu napędowego ewidentnie wskazuje, że pojazd ten powstał głównie z myślą o armii białoruskiej oraz armiach innych krajów WNP, chociaż zapewne poza rosyjską, która dąży do narodowej samowystarczalności w tym zakresie. Dochodzą tu jeszcze pozostałe możliwe rynki eksportowe w Azji i Afryce.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA