[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Nowy ciężki militarny terenowy ciągnik siodłowo-balastowy białoruskiego MZKT-Volat – typ 741501-010 Cz.5

Na początku kwietnia białoruski MZKT-Volat przekazał informację o nowym ciężkim, 4-osiowym ciągniku siodłowo-balastowym – typ 741501-010 8x8. Przeznaczono go do przerzutu w warunkach drogowych i terenowych ciężkiej kołowej i gąsienicowej techniki bojowej oraz innych ładunków, jakie mogą być zabrane przez zestaw transportowy, w granicach jego możliwości technicznych i w określonych warunkach klimatycznych czy terenowych.

Za kabiną, na wysokości pierwszej z osi przednich, umieszczono m.in. elementy instalacji pojazdu oraz – po lewej stronie – chłodnicę silnika o dużej wydajności. Chłodnicę tę oprócz siatki chronią stalowe uchwyty z boków, pośrodku i góry, pomocne również, gdy stoi się na górnym stopniu – podeście i chce się przykładowo zobaczyć pracę wciągarek czy sam proces załadunku albo wejść na dach. Przy tym wysokość tej zakabinowej szafy odpowiada wysokości i kształtom kabiny – przykładowo tak samo jak w kabinie górne naroża ścięto.

Dalej za tzw. szafą, na wysokości drugiej z osi przednich, zamontowano moduł – stalowy stelaż z wciągarkami. Ciągnik siodłowy VOLAT MZKT-741501-010 ma wciągarkę dwubębnową z napędem hydraulicznym i przekładnią planetarną. Wciągarkę tę cechują dwie prędkości i maksymalną siła uciągu na każdym bębnie 200 kN. Długość każdej liny wynosi 60 m. Urządzenie wyciągarki umożliwia zarówno załadunek sprzętu na naczepę, jak i rozładunek tego sprzętu poprzez użycie nawet jednego kabla wciągarki, jednocześnie zabezpieczając go przed przypadkowym zetknięciem z drugim kablem poprzez ułożenie liny przez tylny blok naczepy.

REKLAMA

Oprócz tego pozostałe kluczowe wyróżniki budowy i kompletacji pozostają charakterystyczne dla kołowych środków transportu tego rodzaju. Ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Z przodu i z tyłu ramy wprowadzono elementy wzmocnione dla montażu haków zaczepowych – specjalnych wytrzymałych sprzęgów. Specjalne wzmocnione siodło, trójwahliwe dla sworznia zaczepowego naczepy o średnicy 101 mm, o dynamicznym współczynniku obciążenia 260 kH i kącie pochylenia do 12º, umieszczono nad osiami tylnego tandemu, bliżej przedniej z tych osi, na specjalnym podwyższeniu w celu ułatwienia współpracy z naczepami terenowymi, szczególnie w trakcie pokonywania bezdroży – kwestia dotyczy tego, by podczas przejazdu przez trudny teren spodnia część naczepy nie uderzała o elementy tyłu ciągnika. Przed siodłem zamocowano pionową ramę z wyprowadzeniem przewodów do naczepy. Standardowo po każdej ze strony ramy podwozia, między osiami drugą i trzecią, zainstalowano po jednym zbiorniku paliwa, stalowym, o jednostkowej pojemności 385 litrów. Łączna pojemność tych zbiorników, równa 770 litrom, na drogach o nawierzchni utwardzonej pozwala na uzyskanie przez zestaw maksymalnego zasięgu na poziomie 1000 km. W 24-voltowej instalacji elektrycznej występują m.in. akumulatory 4x190 Ah. Zasadniczy układ hamulcowy jest dwuobwodowy, pneumatyczny, z hamulcami bębnowymi. Uzupełnia bądź zastępuje go pomocniczy układ hamulcowy (hamulec górski) ciągnika, zaopatrzony w elektrodynamiczny hamulec zwalniający, działający w połączeniu z hamulcem roboczym i hamulcem silnikowym. Zwalniacz ten znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa zestawu drogowego oraz zwiększa niezawodność głównego układu hamulcowego, zapewniając jego działanie i skuteczność w sytuacjach awaryjnych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA