REKLAMA

Nowy kołowy transporter wsparcia logistycznego z Arquus Cz.2

Francuska korporacja Arquus, wchodząca w skład Grupy Volvo i będąca bezpośrednim następcą Renault Trucks Defence, oprócz kołowych pojazdów typowo wojskowych proponuje sprzęt transportowy – wsparcia logistycznego, będący zmilitaryzowanymi wydaniami cywilnych ciężarówek oferowanych przez Renault Trucks. Najnowsza wersja takiego samochodu została zaprezentowana na Forum Entreprise Défense (Defence Enterprise Forum) w Satory w dniach 9 i 10 października 2019 roku. Niemniej oficjalne informacje na jej temat ujawniono dopiero kilka tygodni później. Tym novum jest tzw. ciężki transporter wsparcia logistycznego – 4-osiowy typ K8x8, czyli z wszystkimi osiami napędzanymi, pozbawiony odpowiednika w cywilnej palecie.

Zarazem ten samochód należy traktować jako swoistą bazę, na podstawie której ostateczny odbiorca będzie zamawiał wydanie kompletacyjnie zoptymalizowane pod kątem swoich potrzeb. M.in. istnieje relatywnie duża swoboda w zakresie głębokości przeprowadzanej militaryzacji. Przykładowo kabina, oprócz integralnie opancerzonej kapsuły, może być cywilna: krótka, dzienna – jak w pierwszym egzemplarzu demonstracyjnym, wewnątrz mieszcząca 2-3 osoby w układzie miejsc 1+1 albo 1+1+1, bądź długa lub wydłużona, załogowa, 6-7-osobowa, czterodrzwiowa. Do napędu służą silniki z dwóch 6-cylindrowych, rzędowych linii: 11-litrowej DXi 11 oraz 13-litrowej DXi 13, w nastawie Euro 6 pokrywające zakres mocy maksymalnych od 380 do 520 KM i maksymalnych momentów obrotowych do 2550 Nm w przedziale 1000-1500 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają skrzynie 12-biegowe – mechaniczna lub zautomatyzowana – oraz skrzynia rozdzielcza. Co więcej, na żądanie istnieje możliwość montażu skrzyni w pełni automatycznej bądź zhybrydyzowanego układu napędowego, przygotowanego przez Arquus w oparciu o własne technologie oraz technologie Grupy Volvo. Pojazd zaopatrzono także w elektroniczne zarządzanie układem napędowym ATC (Automatic Traction Control), zapewniające optymalną mobilność na wszystkich rodzajach dróg i w terenie, a równocześnie przekładające się na oszczędność zużycia paliwa, opon i osi. Ogólnie układ napędowy został opracowany przez Arquus przy użyciu własnych zasobów oraz przy wsparciu i wiedzy Grupy Volvo. Do tego ogumienie z tyłu może być pojedyncze – dla zachowania wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej albo podwójne. Wskazywane rozmiary opon to: 14.00R20/395-85R20/365-85R20/12.00R20/13R22,5/325-95R24/385-65R22,5. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami, z kolei w pełni mechaniczne zawieszenie opiera się na resorach piórowych. W układzie elektrycznym występuje alternator 130 A, a układ kierowniczy może być przygotowany do ruchu prawo- albo lewostronnego. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. układy klimatyzacji i niezależnego ogrzewania kabiny, zaś na liście militaryzujących opcji znalazły się przykładowo: oświetlenie Black-out zgodne z NATO STANAG 4381, zaczep holowniczy do przyczepy zgodny z NATO STANAG 4007, złącze sieciowe zgodne z NATO STANAG 4074, osłony reflektorów, środki łączności UHF/VHF/HF/PMR, przednie i tylne szekle, przednia osłona rurowa i wkładki przestrzelinowe w oponach.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – przy bliźniaczym ogumieniu z tyłu – może dochodzić do 50000 kg, przy pojedynczym do 36000-38000 kg, ładowność maksymalna odpowiednio do 35000 kg i 18000-20000 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu do 80000 kg. Wymiary wynoszą: rozstaw osi od 4,3 do 6 m, prześwit pod osiami 0,35 m.

REKLAMA

W siłach zbrojnych samochód ten może wykonywać wiele zadań w szeroko pojętym wsparciu logistycznym. Najczęściej będzie stosowany z zabudowami takimi jak: tradycyjna skrzynia ładunkowa, hakowy system załadowczy, żuraw i skrócona skrzynia ładunkowa czy hakowy system załadowczy, sprzęt łączności lub radarowy, różnorodne systemy uzbrojenia, cysterny do wody albo paliw. Inne możliwe odmiany to ciężki terenowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego oraz ciężki ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu wielotonowej techniki bojowej. Przy czym te dwie ostatnie kompletacje mogą wymagać wzmocnienia podwozia oraz zmian w układzie napędowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA