REKLAMA

Nowy pojazd odkażający Tatra DECON z Excalibur Army Cz.3

W ostatnich latach czeska firma Excalibur Army z miejscowości Sternberg wprowadziła szereg ciekawych i innowacyjnych wyrobów w dziedzinie pojazdów wojskowych i specjalnych. W 2019 roku były to przykładowo samochód mostowy – z mostem towarzyszącym AM-70 EX oraz wariant pancerny Patriot II 4x4, w tym jego wersja rozpoznawcza Triton. Kolejną aktualną nowość stanowi pojazd specjalny do odkażania DECON, bazujący na 2-osiowym podwoziu Tatra z hybrydowej – cywilno-militarnej serii Force.

Ogólnie zakres potencjalnego zastosowania tego wyrobu zalicza się do dość szerokich – zainteresowanie nim mogą wykazywać nie tylko siły zbrojne, ale i jednostki cywilne wchodzące w skład zintegrowanego systemu ratunkowego lub ochrony ludności oraz jednostki ratownicze zakładowe – przemysłowe. DECON może być zatem skonfigurowany do służby w cywilnych siłach ratowniczych, takich jak specjalne straże pożarne i organizacje ochrony ludności, zwiększając możliwości użytkownika dzięki wysokociśnieniowej technologii odkażania.

W obecnej kompletacji pojazd bazuje na sprawdzonej platformie samochodowej 4x4 Tatra Force, już wprowadzonej w czeskiej armii. Fakt oparcia się na podwoziu Tatra klasy tonażowej ciężkiej oznacza więc, że podwozie to zawiera unikatową koncepcję konstrukcyjną z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami, dodatkowo z zawieszeniem pneumatycznym. Wprowadzony tu układ zawieszenia pneumatycznego pozwala kierowcy w trakcie jazdy i bezpośrednio z kabiny zwiększać prześwit o 70 mm lub zmniejszać jego wartość o maksymalnie 100 mm, przykładowo w trakcie poruszania się po drodze o nawierzchni utwardzonej. Przy tym na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Dzięki temu ciężarówka wykazuje bardzo dobre właściwości jezdne w trudnym terenie i na drodze oraz wysoką ogólną mobilność taktyczną. Kolejną jej kluczową zaletę stanowi stała ładowność niezależnie od warunków eksploatacji, tzn. czy samochód porusza się po drogach utwardzonych czy pokonuje bezdroża.

REKLAMA

Do napędu bazowo służy ośmiocylindrowy, widlasty (V8), 12,667-litrowy, chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Tatra T3C-928.81 o mocy maksymalnej 270 kW/367 KM przy 1800 obr/min.

Dopuszczalna masa całkowita auta w tej konfiguracji równa się 19000 kg, prędkość maksymalna dochodzi do 115 km/h i z ogranicznikiem do 90 km/h, zasięg przy podstawowym zbiorniku paliwa określono na do 1000 km, głębokość brodzenia – 1200 mm bez przygotowania i 1500 mm po przygotowaniu, kąt natarcia 40º, kąt zejścia 27º, maksymalną wysokość przeszkody pionowej 500 mm, maksymalną szerokość rowu/okopu 900mm, a kluczowe wymiary prezentują się następująco: długość 7820 mm bez platformy i 9100 mm ze złożoną platformą, szerokość 2550 mm, wysokość 3150 mm. Ta redukcja wysokości wynika z odpowiedniej redukcji wysokości zabudowy oraz faktu, że seryjnie przedstawiciele serii Force otrzymują kabinę typu militarnego, o obniżonej wysokości i lekko wysuniętą do przodu. W rezultacie, oprócz wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej, samochód wyróżnia się wysoką mobilnością strategiczną – aeromobilnością. Powyższe oznacza, że da go się łatwo przerzucać samolotem transportowym klasy od C-130 Hercules wzwyż. Dostępny pozostaje też wybór pomiędzy standardową kabiną dla załogi lub opancerzoną o różnych stopniach ochrony. Poza tym producent może dostosować nadwozie oraz jego układ i wyposażenie zgodnie z wymaganiami konkretnego klienta.

Co więcej, Excalibur Army oferuje DECON jako klasyczną wersję cywilną dla cywilnych służb ratowniczych. Wówczas samochód ten może bazować na podwoziu Tatra Force 6x6, co zapewnia na przykład wyższą nośność i powierzchnię ładunkową takiego nośnika, przekładające się na większą pojemność zbiorników, jeszcze wyższą wydajność, większą moc całego systemu lub większy zasięg platformy teleskopowej. Jeśli klient jest zainteresowany, również wariant cywilny może być wyposażony w opancerzoną kabinę. Jednocześnie, ze względu na fakt oparcia się na podwoziu Tatra, wzrost ładowności zachodzi przy zachowaniu doskonałych osiągów w terenie. Ponadto w 3-osiowej odmianie podwozia opcjonalnie są dostępne koła tylne sterowane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych, aby poprawić manewrowość, w tym zwrotność na gęsto zaludnionych obszarach.

Tatra DECON – podstawowe parametry

Masa

Maksymalne dopuszczalne

19 t

Wymiary

Długość

7820 mm (bez platformy)

 

 

9100 mm (z platformą)

 

Szerokość

2550 mm

 

Wysokość

3 150 mm

Silnik

Rodzaj

TATRA T3C-928,81, V8, chłodzony powietrzem

 

Moc maksymalna

270 kW,

Mobilność

Prędkość maksymalna na drodze

90 km / h (z ogranicznikiem)

 

Prędkość maksymalna w terenie

30 km / h

 

Zasięg dla zbiornika podstawowego

1000 km

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA