REKLAMA

Nowy samochód z Autobox Innovations

Autobox Innovations sp. z.o.o. sp. k., jedyny podmiot mający prawa do samochodu Star 266 oraz dokonujący jego parafabrycznej modernizacji pod marką Star, a także jedyny podmiot mający wszelkie prawa do samochodu i marki Honker – pracuje nad pojazdem nowej generacji. Na razie funkcjonuje on pod roboczą nazwą AH 20.44.

Skrót AH 20.44 powstał od Autobox Honker model roku 2020, napęd 4x4. Podobnie jak poprzednicy będzie to lekki pojazd typowo terenowy, cechujący się bardzo wysoką dzielnością terenową – mobilnością taktyczną, w pierwszym rzędzie powstały pod kątem potrzeb takich użytkowników, jak siły zbrojne. Bazowo pierwsza publiczna, jeszcze statyczna prezentacja tego auta miała się odbyć we wrześniu na targach MSPO, z kolei dynamiczna w listopadzie, lecz ze względu na pandemię zrezygnowano z obu tych imprez.

Początkowo, ponad dwa lata temu, Autobox rozważał jedynie modernizację Honkerów dotychczas eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Eliminowała ona większość zasadniczych wad pierwowzoru, bez większych, rozwojowo istotnych zmian powstającego przez bez mała trzy dekady. Miała polegać na wykorzystaniu kompletnie nowego podwozia oraz dotychczasowych nadwozi, pochodzących z dotąd posiadanych egzemplarzy. Tak skonfigurowany model, nazwany HONKER M-AX, został zaprojektowany, złożony i sprawdzony wraz z renomowaną austriacką firmą Achleitner oraz oficjalnie pokazany na MSPO w 2018 roku. Niemniej, chociaż cechował się on bardzo dobrymi właściwościami użytkowymi, ale ostatecznie projekt ten zarzucono, ze względu m.in. na skomplikowane niezależne zawieszenie, a przez to jego wysokie koszty. W takich realiach starachowicka spółka postanowiła skonstruować analogiczny wyrób we własnym zakresie. W pracach tych spożytkowano niemałe doświadczenie, zebrane w trakcie budowania i testowania wraz z Austriakami pierwszego prototypu. Jednocześnie premierowy wariant powstaje całkowicie od podstaw, co daje nowe możliwości w zakresie jego kompletowania i ostatecznej konfiguracji. Do napędu służy sprawdzony silnik IVECO o mocy 170 KM, łączący niezłe parametry z przystępną ceną. Od renomowanego dostawcy zewnętrznego pochodzą też skrzynie biegów i rozdzielcza. Jednak przedsiębiorstwo we własnym zakresie zdecydowało się przygotować ramę, mechaniczne zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych oraz mosty napędowe. Mosty napędowe otrzymały blokady mechanizmów różnicowych, podobnie jak skrzynia rozdzielcza, mająca dwa tryby jazdy: szosa i teren. Przy wszystkich kołach zastosowano hamulce tarczowe. Również nadwozie jest własne. Co ciekawe, projekt nadwozia okazał się na tyle ciekawy, że Autobox wziął z nim udział w organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie konkursie „Dobry wzór” i nawet został jednym z finalistów.

REKLAMA

Zdaniem Autobox na krajowym rynku premierowy samochód AH 20.44 stanowi dobrą propozycję. Po pierwsze jest to odmiana typowo terenowa, od razu optymalizowana pod kątem przyszłego wykorzystania w trudnych warunkach drogowych i klimatycznych. Nie będzie to zatem kolejna cywilna wersja zmilitaryzowana, lecz od razu militarna. Po drugie pojazd jest robiony pod kątem potrzeb polskiej armii na sprzęt tego rodzaju. Powyższe ma ją uniezależnić od importu w takim zakresie, na jaki jest to dzisiaj tylko możliwe. W tym kontekście warto wskazać, że musiano już zastąpić dostawy zakontraktowanych aut marki Nissan na rzecz zbliżonych aut marki Ford, gdyż wytwórca Nissanów zakończył ich produkcję w Europie. W tym przypadku takie niebezpieczeństwo uzależnienia od zewnętrznych graczy zwyczajnie nie istnieje. Po trzecie pojazdy będą uwzględniały nieraz specyficzne wymagania naszego wojska, w tym m.in. w kwestii aranżacji wnętrza, nadwozi specjalnych bądź opancerzania. Po czwarte spółka jest w stanie przedstawić ten wyrób w atrakcyjnej cenie oraz zagwarantować niezbędną jakość. Po piąte istnieją określone możliwości eksportu na określone rynki w Azji czy Afryce. Wciąż bowiem do relatywnie dużych należy grono odbiorców potrzebujących zaawansowanych, a zarazem wytrzymałych środków transportu, a przy tym nie zawsze chcących nabywać sprzęt z dużych koncernów czy z Chin albo Rosji. I po szóste pojazd będzie produkowany i rozwijany przy wykorzystaniu wsparcia krajowego potencjału projektowo-badawczego oraz produkcyjnego, co oznacza maksymalizację korzyści dla gospodarki narodowej.

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA