REKLAMA

Nowy typ ciężarówki Kraza

Ukraiński producent specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej – Kraz (Кременчуцький автомобільний завод (КрА́З); Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod – Kremenchug Automobile Plant) 21 kwietnia poinformował oficjalnie o przygotowaniu nowej odmiany samochodu.

Producent
Fot. Producent

Pojazd ten został opracowany i zbudowany specjalnie na zamówienie rządowej agencji ds. sytuacji nadzwyczajnych. Ma być wykorzystywany do prowadzenia akcji rozminowania na terytoriach odbitych z rąk separatystów we wschodniej części kraju – rejonów Doniecka i Ługańska w Donbasie. W tym celu zabierze saperów i niezbędny sprzęt na obszary, gdzie wciąż znajduje się duża liczba ładunków IED, min i niewybuchów.

Bazę stanowi tu 2-osiowe podwozie KrAZ-5233ВЕ (4х4), cechujące się bardzo wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową. Zaopatrzono je w klasyczną kabinę oraz wwyłącznie pojedyncze ogumienie, a źródło napędu stanowi turbodoładowany, 335-konny silnik spełniający normę czystości spalin Euro 5.

REKLAMA

Ze względu na przewidywany zakres prac do wykonania oraz miejsce ich realizacji, ciężarówkę wyposażono w opancerzenie i specjalny sprzęt. Opancerzenie dostała kabina – tworzą je pancerz stalowy PZSА – 4 armor spełniający ukraińską normę DSTU 3975-2000 oraz kuloodporne szyby w oknach. Płyty pancerne z zewnątrz osłaniają również oba zbiorniki paliwa – jeden po prawej, drugi po lewej stronie. Pozostałe wyposażenie obejmuje: zestaw USB radio, stacjonarny odbiornik GPS z cyfrową mapą Ukrainy o skali 1:50000, fabrycznie zamontowane układy wentylacji i ogrzewania oraz pasy bezpieczeństwa. Nadwozie jest stalowe, furgonowe, z drzwiami po prawej stronie, przykryte opończą, skrócone. Mieści paletę/palety oraz szereg innego sprzętu koniecznego w trakcie prowadzenia akcji rozminowywania. W celu ułatwienia przenoszenia ładunków, w tym rozbrojonych IED, z tyłu – na tylnym zwisie zainstalowano żuraw hydrauliczny HIAB X-CL 8-2 z funkcją zdalnego sterowania z odległości 15 m. Poza tym z tyłu zamocowano wciągarkę z wyprowadzeniem stalowej liny do tyłu. Przy takiej kompletacji efektywna ładowność w warunkach terenowych spadła do 2000 kg, w porównaniu do 4000-5000 kg dla wariantu bazowego.>

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA