Nowy węgierski autobus przegubowy – Credobus Econell 18 Next Cz.1

Za czasów RWPG Węgry za sprawą Ikarusa należały do autobusowych potęg, a modele z serii 200, takie jak turystyczne 255/256 oraz miejskie – solo 260 i przegubowy 280 – na trwałe wpisały się w światową historię transportu pasażerskiego

Ponad już 20 lat po likwidacji Ikarusa Węgrzy mocno wracają do swojej chlubnej autobusowej przeszłości. W czwartek 14 października 2021 roku, roku podczas 51. edycji festiwalu w Budapeszcie. Spotkanie ekspertów autobusowych, Grupa Kravtex-Kühne zaprezentowała nowy autobus przegubowy, opracowany i wyprodukowany na Węgrzech.

Dzięki credobus econell 18 Next producent mosonmagyaróvár-győr wznawia produkcję węgierskich autobusów przegubowych, która była od lat zawieszona. Nowy pojazd jest również jedynym na świecie autobusem przegubowym z systemem kół 19,5". Dzięki innowacyjnej konfiguracji i zoptymalizowanej konstrukcji podwozia, Econell 18 Next ma własną masę co najmniej o 3 tony niższą niż jego konkurenci - tylko około 14 ton zamiast zwykle 17-18 ton.

Dzięki przełomowej redukcji masy Econell 18 Next cechuje zużycie paliwa na poziomie o co najmniej 15% niższym oraz roczna emisję CO2 o około 10 000 kg lepszą niż jego konkurenci. Między innymi grupa rozbuduje halę produkcyjną w Mosonmagyaróvár do ponad 20 000 metrów kwadratowych w związku z nowym modelem, gdzie seryjna produkcja autobusów przegubowych może rozpocząć się w 2022 roku.

Co najmniej -3 tony: innowacje rynkowe z węgierskiego przemysłu autobusowego

Grupa Kravtex-Kühne, produkująca autobusy Credobus w Győr-Mosonmagyaróvár, opracowała nowy Credobus Econell 18 Next w ciągu prawie dwóch lat, wykorzystując wyłącznie własne zasoby. Pojazd może cieszyć sie dużym zainteresowaniem na Węgrzech i na rynkach okolicznych krajów, gdyż jest to też jedyny na świecie autobus przegubowy z systemem kół 19,5 ". Istotę tej innowacji technicznej stanowi to, że wszystkie trzy podwozia pojazdu są przeznaczone do kół o średnicy 19,5". Innowacyjna konfiguracja podwozia pozwoliła na duży stopień optymalizacji i redukcji masy wpływającej na całą konstrukcję. Dlatego pojazd ma własną masę tylko około 14 ton zamiast zwykle 17-18. Ze względu na prostą korelację między masą własną, co najmniej o 3 tony niższą, a zużyciem paliwa, nowa kategoria Econell 18 Next jest najtańszym, oszczędnym i najniższym specyficznym autobusem przegubowym z silnikiem wysokoprężnym.

Redukcja masy i redukcja zatrudnienia to jeden z kierunków rozwoju europejskich producentów autobusów. M.in. czescy, holenderscy i polscy producenci stale poszerzają swoją ofertę autobusów z kołami 19,5". Jednocześnie Credobus jest pierwszym, który jest w stanie zbudować ten innowacyjny pojazd koncepcyjny przy użyciu odpowiednich komponentów zasadniczych, takich jak podzespoły rába czy podwozie "B" wytwarzane przez Kühne.

Econell 18 Next to najbardziej spektakularny jak dotąd rezultat koncepcji pojazdu credobus o ultra niskiej masie. Autobus będzie korzystniejszy od swoich konkurentów pod względem wszystkich czynników kosztowych, w tym ceny zakupu, znacznie niższej w porównaniu z międzynarodowymi producentami.

REKLAMA