Nowy węgierski autobus przegubowy – Credobus Econell 18 Next Cz.2

Za czasów RWPG Węgry za sprawą Ikarusa należały do autobusowych potęg, a modele z serii 200, takie jak turystyczne 255/256 oraz miejskie – solo 260 i przegubowy 280 – na trwałe wpisały się w światową historię transportu pasażerskiego.

Zupełnie nowa architektura

Credobus należy do jednych z najbardziej doświadczonych producentów autobusów o bardzo niskiej masie. Całe doświadczenie wytwórcze i operacyjne zgromadzone w ponad 2 500 pojazdach ukończonych do tej pory zostało włączone do projektu Econell 18 Next. Samonośna konstrukcja, przeprojektowana od podstaw, zapewnia bezkompromisową użyteczność dzięki zdecydowanym zmianom rozmiaru.

Szerokość autobusu o długości 18 170 mm osiąga technicznie dopuszczalną wartość maksymalną 2 550 mm, a geometria podwozia także została znacznie odnowiona. Skutkuje to większą powierzchnią stojącą, szerszymi przejściami i wygodniejszym układem siedzeń. Dzięki zwiększonemu zwisowi przednie drzwi zapewniają swobodniejszą wymianę podróżnych, a rozmiar wnętrza znacznie zwiększono.

Econell 18 Next spełnia najwyższe normy wytrzymałości strukturalnej zgodnie z UNE ECE R66.02 (klasa M3/II). Może być produkowany w wersji 3-drzwiowej podmiejskiej oraz w wersji miejskiej z 3, a nawet 4 drzwiami. Oczekuje się, że solowa wersja modelu zostanie wprowadzona na rynek w drugiej połowie 2022 roku jako Econell 12 Next.

Rozwojem pojazdu kierował Imre Szombath, główny projektant i zastępca dyrektora generalnego fabryki maszyn rolniczych Kühne Zrt.

Lepsze niż pełnowymiarowy autobus niskopodłogowy

Podejście konstruktorów do skupienia się na pasażerze widać na wszystkich elementach pojazdu: w Econell 18 Next oczekiwany projekt wnętrza określa strukturę, a nie na odwrót!

Projektanci zerwali z ograniczeniami strukturalnymi autobusów wielkości z kołami o średnicy 22,5 cala. Na rynku nie ma innego autobusu przegubowego, mającego cechy konstrukcyjne Econell 18 Next: unikalną konfigurację podwozia 19,5 "i nisko umieszczoną instalację układu napędowego. Rezultat: ekstremalnie niska wysokość wejścia, małe nadkola, niskie podniesione części podłogi, niska wysokość podłogi z tyłu – i co najważniejsze, wiodąca na rynku pojemność pasażerska.

Przemyślana, wysokiej klasy przestrzeń wnętrza Econell 18 Next zapewnia znacznie większą pojemność niż konwencjonalne autobusy przegubowe. To prawie niewiarygodne, ale Econell 18 Next ma większą pojemność niż jego bezpośredni konkurenci, nawet z nawet o 25% większą liczbą miejsc siedzących.

Ciekawy węgierski design

Kontrastowy geometryczny design Econell 18 Next zapewnia wyjątkowe wrażenia estetyczne. Charakterystyczny motyw X na przedniej i tylnej ścianie pozostaje spójny z oznaczeniem typu Next nawiązującym do nowej generacji. Oprócz podkreślenia narożników i kontrastowego lakieru, nowy wygląd dodatkowo oddaje charakterystyczne rozwiązania projektowe, takie jak płyta czołowa, podzielona na trzy części, czy element dekoracyjny zawierający logo, przez wiele osób nazywane "wąsami". Poza tym zintegrowana konstrukcja dachu, obejmująca klimatyzatory i wyjścia ewakuacyjne, sprawia, że górna płaszczyzna autobusu wygląda jednolicie. W przyszłych modelach Credobus z napędem elektrycznym elementy systemu wysokiego napięcia zostaną objęte podobnym rozwiązaniem.

Projekt jest wynikiem wspólnej współpracy projektanta przemysłowego Jánosa Tótha i Credobusa.

Sprawdzone układ napędowy i technologia informacyjna

Credobus, jako kluczowy partner FPT Fiat Powertrain Technologies, wprowadza silniki spełniające najnowsze normy emisji spalin Euro 6 jednocześnie z innymi wiodącymi producentami autobusów. Rodzina silników NEF step E, napędzająca Econell 18 Next, będzie jednym z najczystszych silników wysokoprężnych przez wiele lat. Przeniesienie napędu zapewnia wysokiej klasy automatyczna skrzynia biegów EcoLife 2 firmy ZF.

Zintegrowany pokładowy system elektroniczny Credobus Econell 18 Next połączono z wieloma propozycjami po raz pierwszy zastosowanymi w węgierskim sektorze autobusowym. Należą do nich "wirtualna" tablica rozdzielcza, elektroniczny hamulec postojowy oraz czujniki deszczu i światła. Komfortowi i bezpieczeństwu pasażerów służą ładowarki USB, ultraszerokie monitory informacji pasażerskiej, pełne oświetlenie LED oraz klimatyzacja antywirusowa, redukująca ryzyko zakażenia koronawirusem.

Ponadto Credobus od lat podkreśla pozytywny wpływ produkcji autobusów na gospodarkę narodową, które stają się jeszcze bardziej doceniane w kontekście kryzysu Covid, ponieważ kluczem do ożywienia są konkurencyjne węgierskie produkty o wysokiej wartości dodanej. Econell 18 Next jest właśnie takim wyrobem, gdyż związane z tym krajowe innowacje stanowią podstawę jego międzynarodowej konkurencyjności, a jego produkcja stymuluje gospodarkę poprzez pozytywny wpływ na zatrudnienie i płatności budżetowe.

Na Węgrzech ciągłą odnowę floty transportu publicznego można zapewnić, wprowadzając co roku na rynek co najmniej 150-200 nowych autobusów przegubowych. Ponieważ krajowa produkcja seryjna tej kategorii produktów zakończyła się lata temu, popyt wewnętrzny mógł być zaspokojony tylko za pomocą importowanych autobusów. Uruchomienie Econell 18 Next jeszcze bardziej zmniejszy narażenie kraju na import.

Do tego, w związku z faktem , że produkcja autobusów może być zautomatyzowana tylko w ograniczony sposób, istnieje duże zapotrzebowanie na pracę żywą nawet w najbardziej zaawansowanej strukturze produkcji. W Credobus produkuje się około 300 autobusów rocznie, co zapewnia utrzymanie około 600 miejsc pracy w grupie i kolejnych 150 miejsc pracy u węgierskich dostawców. Zachęcanie do produkcji autobusów jest doskonałym rozwiązaniem dla wzrostu zatrudnienia, bo tworzy długoterminowe trwałe miejsca pracy o wysokiej wartości dodanej.

REKLAMA