[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nowy zestaw transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej z MZKT Cz.1

Białoruś od dawna utrzymuje bliskie, z całą pewnością realnie lepsze niż Polska, relacje z licznymi państwami na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Bardzo dobrze powyższe widać m.in. w odniesieniu do przemysłu zbrojeniowego i gałęzi z nim powiązanych. Przykładowo w czasie, gdy jako członek koalicji antyterrorystycznej liczyliśmy na wielomilionowe kontrakty dla naszych podmiotów w Afganistanie i Iraku, takie kontrakty zawierali choćby właśnie Białorusini. M.in. mińskie zakłady MAZ dostarczyły do Iraku kilkaset ciężarówek, chociaż co ciekawe z naszymi zabudowami w postaci zbiorników z Zasty Słupsk. Nie zmienia to jednak faktu, że to strona białoruska odniosła większe korzyści z tego kontraktu.

Fot. Producent

Te dobre relacje białoruskich producentów są nieźle widoczne także w odniesieniu do bardziej specjalizowanego sprzętu transportowego. Aktywnym graczem w rejonie Zatoki Perskiej od dawna poza MAZ-em pozostaje bowiem MZKT. Historia tej firmy zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla armii ZSRR. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim producentem ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych.

REKLAMA

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku MZKT zaproponował armii Zjednoczonych Emiratów Arabskich system transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Zawierał on dedykowany ciągnik siodłowo-balastowy oraz zespół naczep połączonych za pomocą specjalnego wózka. Dzięki temu był w stanie zabrać dwa czołgi Leclerc bądź jeden czołg Leclerc i dwa BWP-3/UAE. Ostatecznie umowę na dostawę takiego sprzętu udało się zawrzeć MZKT z Emiratami dopiero w 2005 roku. Jej wartość wyniosła 20 mln USD, a dotyczyła ona przekazania 40 zestawów transportowych składających się z ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego MZKT 74135 (8x8) oraz zespołu naczepa-przyczepa MZKT 99941+83721. Do napędu ciągnika wykorzystano potężny silnik DaimlerChrysler AG – obecnie Daimler/Mercedes – OM 444LA – 12-cylindrowy, widlasty – V12, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 21,93 litra, mocy maksymalnej 585 kW/796 KM przy 2100 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 3300 Nm przy 1400 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna, 6-biegowa skrzynia przekładniowa Allison M6610AR z zespołem sprzęgła hydrokinetycznego TC682. Dopuszczalną masę całkowitą zestawu z jedną naczepą określono na 126300 kg, z zespołem naczepy i przyczepy na 205400 kg, co daje sumaryczną ładowność 130000 kg – 70000+60000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij