[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Nowy zestaw transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej z MZKT Cz. 3

Sam ciągnik MZKT 741351 w układzie napędowym 8x8, analogicznie jak sprzęgnięty z nim zespół naczepa-przyczepa, to konstrukcja wybitnie specjalna, zoptymalizowana do eksploatacji w warunkach pustynnych, w tym na pustynnych bezdrożach. Dlatego wyróżnia się: bardzo wysoką dzielnością terenową – wysoką mobilnością taktyczną, bardzo wysoką ładownością oraz dostosowaniem do działania w bardzo wysokich temperaturach, przy wysokiej wilgotności i dużym zapyleniu powietrza.

Fot. Producent

Odzwierciedlają to m.in. jego masy i wymiary. Wysokość równa się 3880 mm, długość 10300 mm, w tym zwis przedni 2400 mm, rozstaw osi 2250+2750+1700 mm i zwis tylny 870 mm, z kolei dopuszczalna masa całkowita 54800 kg przy naciskach na osie – przód 2x12050 kg, tył 2x15350 kg. Masa własna to 28000 kg, zaś ładowność – nacisk na siodło 26800 kg. Do tego dopuszczalną masę całkowitą zestawu określono na 136000 kg przy jednej naczepie oraz do 205000 kg przy układzie z naczepą i przyczepą. Dlatego do napędu wykorzystano potężny silnik. Jest to amerykańska jednostka Caterpillar Acert C-18. Cechują ją: 6 cylindrów w układzie rzędowym, 18,1 litra pojemności, turbodoładowanie, chłodzenie powietrza doładowującego oraz – w tym nastawie – moc maksymalna 597 kW/812 KM przy 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 3300 Nm. Napęd przenoszą: 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa Allison M6620 AR z zespołem sprzęgła hydrokinetycznego oraz już własne MZKT – 2-biegowa skrzynia rozdzielcza o przełożeniach droga i=1, teren i=1,88 oraz wzmocnione mosty napędowe. Te ostatnie są dwustopniowe, z redukcją w piastach kół i z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionych o blokady międzymostowe. Ponadto niezależnie je zawieszono i zaopatrzono w wyłącznie pojedyncze, balonowe ogumienie o rozmiarze 23,5R25 TL XLB 188E Code 2 TRACTION. W tej kompletacji dochodzą jeszcze specjalne wkładki beadlock Hutchinson pozwalające na kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu opon, system kontroli ciśnienia w oponach i centralny system pompowania kół (CTIS). Na wysoką dzielność terenową wpływają także: kąt natarcia o wartości 30º, kąt zejścia o wartości 35º, 480-milimetrowy prześwit i zdolność pokonywania przeszkód pionowych o wysokości 480 mm.

Poza tym potężną spawaną ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Zderzak przedni jest stalowy, ze ściętymi narożami mieszczącymi w zagłębieniu zespół czterech okrągłych reflektorów, środkowym wlotem powietrza o kształcie połączonych – u góry odwróconego trapezu i u dołu prostokąta – z ułożonymi w poziome szeregi okrągłymi otworami, pod ramionami tego trapezu z każdej strony solidnym uchwytem do ewakuacji, górną poziomą belką – poręczą oraz dolną partią ściętą mocno do tyłu i płynnie przechodzącą w stalową osłonę spodu silnika. Do kabiny, ze względu na jej bardzo wysokie osadzenie, prowadzą de facto cztery stopnie wejściowe, w tym dolny poniżej linii osi oraz górny tuż pod progiem. Wagonowa, stalowa, mechanicznie zawieszona, mocno wysunięta do przodu kabina charakteryzuje się kształtami zoptymalizowanymi militarnie. Ma płaskie wszystkie powierzchnie, co ułatwia odkażanie czy zakładanie zewnętrznego pancerza modułowego, płaskie szyby w oknach, dzieloną szybę przednią ustawioną pionowo i ścięte górne boczne naroża, w celu ułatwienia strategicznego przerzutu auta koleją na platformach wagonów czy w ładowniach samolotów. Z jej przodu na dolnym panelu umieszczono trzy poziome wloty powietrza, ponad nimi stylizowany napis VOLAT. Nad płaską dzieloną szybą znajdują się: pośrodku trzy okrągłe światła i na narożach – u dołu reflektory halogenowe od góry chronione stalową listwą, na której górze, nad tymi reflektorami, zlokalizowano okrągłe, pomarańczowe światła samochodu uprzywilejowanego. Na przednich narożach pod linią okien zamocowano pionowe deflektory o kształcie nieco zoptymalizowanym aerodynamicznie, przy czym przy tego rodzaju zastosowaniach pojazdu element ten ma znaczenie czysto wizualne, a nie użytkowe. Z boków między drzwiami zainstalowano pionową poręcz, natomiast drzwi otwierają się w dwóch kierunkach – przednie mają solidne zawiasy z przodu na słupku A, tylne takie zawiasy z tyłu, tuż przed zakabinową tzw. szafą. Kwestia dotyczyła tego, by osoby wchodzące zarówno do przodu, jak i do tyłu mogły skorzystać z tych samych schodów. Wchodzenie ułatwiają jeszcze wysunięcie do przodu kabiny oraz długość tych schodów, wskutek czego nad ściętym do tyłu błotnikiem czwarty stopień dochodzi do samego tyłu tylnych drzwi.

REKLAMA

Wewnątrz proponowane są dwie aranżacje – albo z ośmioma miejscami siedzącymi, albo z trzema miejscami siedzącymi z przodu i tylną ławką, pełniącą też rolę łóżka do spania – tzn. górna leżanka po złożeniu występuje jako oparcie ławki. W celu poprawy komfortu prowadzenia kierowca dostał do dyspozycji m.in. wygodny fotel o szerokim zakresie regulacji i regulowaną kolumnę kierownicy. Na wyposażeniu znalazły się również m.in. układ klimatyzacji z automatyczną kontrolą i lodówka. Do tego dochodzą pozycje wyposażenia typowo militarnego, takie jak: punkty do mocowania zewnętrznego pancerza modułowego, uchwyty na broń i sprzęt osobisty, wyprowadzenie dla systemu łączności oraz obrotowy luk ewakuacyjny, pomocny w trakcie korzystania z dachowego stanowiska strzeleckiego. Mogą to być: proste stanowisko obracane mechanicznie, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia bądź nawet system lekkiej wyrzutni pocisków przeciwpancernych.

Tę standardową kabinę da się zamienić na kabinę integralnie opancerzoną lub wzbogacić o zewnętrzny pancerz modułowy. Wysokie rezerwy nośności osi przedniego tandemu powodują, że może to być pancerz o relatywnie dużej masie własnej. Uzupełniać go może dolny deflektor zabezpieczający przed skutkami wybuchu min lub ładunków improwizowanych. Przy czym wysokie umieszczenie kabiny nad solidnymi wzmocnionymi osiami i masywną ramą podwozia wespół z cofnięciem osi oraz montażem solidnych stalowych błotników podnosi stopień „naturalnej” odporności przeciwminowej auta. Generalnie wszystkie te wymienione dotychczas elementy powodują, iż nie będzie większych problemów z uzyskaniem wysokich stopni odporności balistycznej i przeciwminowej, zgodnie ze STANAG 4569 na poziomie minimum 3/3a/3b czy nawet 4.

Za kabiną znajduje się tzw. szafa, mieszcząca m.in. komponenty, w tym zbiorniki instalacji pneumatycznej i hydraulicznej, potężny zbiornik paliwa, po lewej stronie zespół wzmocnionych chłodnic, po prawej koło zapasowe z żurawikiem oraz nieco już do tyłu – pośrodku zespół dwóch wciągarek do ewakuacji o sile uciągu 2x250 kN, z linami o długości 100 m każda. Trzeba tu obiektywnie przyznać, iż kabina oraz obudowa szafy wyróżniają się ciekawą stylistyką – nowoczesną i dynamiczną, z licznymi ostro poprowadzonymi liniami i zaokrągleniami. Przykładowo po prawej stronie z tyłu osłona szafy ma obłe wycięcie na koło zapasowe, a po lewej nadano jej ciekawe akcenty wizualne w postaci wlotów powietrza u góry poziomych, u dołu trochę cofniętych i ukośnych, oraz tylnej asymetrycznej linii, nieco przypominającej balon.

Ponadto układ hamulcowy jest pneumatyczny, dwuobwodowy, a w 24-voltowej instalacji elektrycznej występują dwa akumulatory 180 Ah każdy i złącze do zewnętrznego zasilania silnika, zgodne ze standardem NATO.

Pozostałe kluczowe parametry ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego MZKT 741351 (8x8) prezentują się następująco: prędkość maksymalna limitowana do 70 km/h, zdolność pokonywania wzniesień – dla zestawu – 30%, maksymalny kąt przechyłu bocznego 60%, średnica zawracania – pomiędzy krawężnikami 14 m, maksymalny kąt przechyłu bocznego 60%, głębokość brodzenia 1/1,6 m – bez przygotowania/z przygotowaniem, zasięg na drogach o nawierzchni utwardzonej przy maksymalnym 1550-litrowym zapasie paliwa – dla zestawu ciągnik i naczepa 900 km, ciągnik oraz naczepa i przyczepa 700 km, zakres temperatur pracy od -40 do +55°C, maksymalna szerokość rowów – okopów 2 m. Na liście wyposażenia opcyjnego, poza zewnętrznym opancerzeniem czy pancerną kabiną kapsułą, znalazły się m.in. układ ogrzewania/wentylator o wysokiej wydajności, dodatkowe ogrzewanie oraz układ kierowniczy po prawej stronie do ruchu lewostronnego. W dodatku ciężarówka nadaje się do przerzutu strategicznego – zgodnie z deklaracją producenta – w ładowniach samolotów C130, C160, A400M, An22 i An124.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij