REKLAMA

Nowy zestaw transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej z MZKT Cz.4

W związku z faktem, iż MZKT proponuje kompletny system transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej, nie zaś jedynie sam samochód, z ciągnikiem sprzęgany jest zespół naczepa-przyczepa.

Producent
Fot. Producent

Naczepa MZKT 999412 ma pneumatyczny układ hamulcowy i 6 hydraulicznie zawieszonych osi, spośród których cztery ostatnie są kierowane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół ciągnika, w celu zmniejszenia promienia skrętu. Łabędzia szyja została specjalnie ukształtowana poprzez podniesienie jej partii za ciągnikiem, by w ten sposób nie uderzała o jego tylną krawędź w czasie jazdy w terenie, czyli nie wpływała negatywnie na dzielność terenową zestawu. Pojedyncze ogumienie typu XS TL 173F na wszystkich kołach cechuje się rozmiarem 525/65R20,5. Masę własną tej naczepy określono na 26000 kg, a ładowność na 76000 kg, co daje dopuszczalną masę całkowitą 102000 kg przy naciskach na osie 6x12700 kg i nacisku na siodło 26000 kg. Szerokość pokładu ładunkowego wynosi 3650 mm i 4650 mm po rozszerzeniu, jego długość 16300-16400 mm, szerokość najazdów – rozstaw maksymalny – 4200 mm, maksymalna wysokość najazdów do ich górnej krawędzi po podniesieniu 5000 mm, kąt najazdu 13°, rozstaw osi 1600 mm, średnica sworznia zaczepowego 89 mm, wysokość pokładu ładunkowego nad powierzchnią gruntu 1400 mm.

Takie parametry, w tym szczególnie dopuszczalna ładowność i wymiary pokładu ładunkowego, powodują, iż na tej naczepie można alternatywnie przewozić – przewidywane kombinacje: dwa gąsienicowe wozy bojowe BWP3, jeden czołg Leclerc lub inny czołg o masie do 76000 kg, jeden wóz zabezpieczenia technicznego bazujący na czołgu Leclerc – Leclerc ARV, jeden czołg Leclerc i jeden BWP3, jedną armatohaubicę na podwoziu kołowym G6 lub inny system artyleryjski o dużej masie, ciężki sprzęt inżynieryjny bądź budowlany w granicach możliwości technicznych, jeden kontener 40-stopowy, dwa kontenery 20-stopowe.

REKLAMA

Z tą pierwszą naczepą można opcjonalnie sprzęgnąć drugą, łączoną z nią za pomocą specjalnego wózka z dyszlem, zwanego dolly. Ten system naczepa i wózek, tworzący specjalistyczną przyczepę, nosi symbol MZKT 837211. Sam wózek zaopatrzono w dwie mechanicznie zawieszone osie, z kolei naczepę w cztery hydraulicznie zawieszone osie, z których dwie tylne, analogicznie jak cztery tylne osie pierwszej naczepy, są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół ciągnika, w celu zmniejszenia promienia skrętu całego zestawu. Przyczepa ta otrzymała też jedynie pojedyncze ogumienie tego samego rodzaju co przednia naczepa – 525/65R20,5 XS TL 173F. Charakteryzują ją także następujące masy i wymiary: ładowność 60000 kg, masa własna 18000 kg, dopuszczalna masa całkowita 78000 kg przy naciskach na osie 6x13000 kg, długość pokładu ładunkowego 9500-10650 mm, szerokość najazdów – rozstaw maksymalny – 4200 mm, maksymalna wysokość najazdów do ich górnej krawędzi po podniesieniu 5000 mm, kąt najazdu 13°, rozstaw osi w wózku 1500 mm, rozstaw osi w naczepie 1300+1400+1400 mm, rozstaw osi druga – trzecia (druga w wózku, pierwsza w naczepie) 2400 mm, rozstaw kół w przednim wózku 2040 mm, rozstaw kół w naczepie 3030 mm. W efekcie za jej pomocą można przerzucać albo czołgi, albo BWP3, albo maksymalnie jeden 20-stopowy kontener. W przypadku czołgów w grę wchodzi Leclerc lub Leopard 2 do wariantu 2A4.

W rezultacie długość całego zestawu, składającego się z ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego MZKT 741351 (8x8) oraz zespołu naczepa-przyczepa MZKT 999421 + MZKT837211, to aż 42000 mm.

Na świecie nie ma innego takiego producenta, który byłby w stanie samodzielnie zaproponować taki zestaw – kompletny militarny terenowy system transportowy o ładowności do 136000 kg, umożliwiający jednoczesny przewóz dwóch czołgów ciężkich bądź trzech ciężkich bojowych wozów piechoty.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA