REKLAMA

Nowy zmilitaryzowany Mercedes Zetros na targach IDEX 2021

Na targach IDEX 2021 swoją oficjalną premierę ma Mercedes Zetros 2045 4x4 – przedstawiciel drugiej generacji tej serii, cechujący się elementami poprawionymi tam, gdzie było to konieczne, przy pozostawieniu bez zmian dotychczasowej koncepcji budowy. Doszło m.in. do wzrostu dopuszczalnej masy całkowitej oraz wprowadzenia szerokiej palety silników, czemu towarzyszy wiele innych istotnych usprawnień. Na targach wystawiono wersję 2-osiową, oznaczoną jako 2045A 4x4, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej podniesionej do 20000 kg i z silnikiem o mocy maksymalnej 450 KM. Pojazd ten – w formie podwozia – służy jako platforma dla licznych rodzajów zabudów o uniwersalnym specjalizowanym i specjalnym charakterze.

Mercedes  Zetros Producent

Przede wszystkim druga generacja tej koncepcji ciężarówki, opracowana z myślą o trwałości i łatwości obsługi, została dostosowana do wymagań rynków poza Europą. Dlatego z jednej strony premierowy Zetros nadal oferuje specyficzne koncepcyjne zalety kompletacji z kabiną za silnikiem, jak zredukowana wysokość, większa łatwość opancerzania, lepszy rozkład nacisków na osie czy lepsza zdolność do pokonywania nawet trudnego terenu, w połączeniu z wyraźną wytrzymałością i przydatnością w każdym terenie oraz z mocniejszymi silnikami.

REKLAMA

Początkowo, w momencie swojego rynkowego debiutu w 2008 roku, Zetros – niezależnie czy 2-, czy 3-osiowy, dostawał tylko jeden silnik o mocy 326 KM. Ponieważ moc ta okazała się zbyt niska, w kolejnych latach koncern wzbogacił gamę dostępnych jednostek o 12-litrową, proponowaną w wydaniach o mocy maksymalnej 430 lub 460 KM. W przyszłości zaś wszystkie samochody z gamy Zetros będą napędzane przez mocny, ale solidny, sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra. W Zetrosie występuje on z pięcioma poziomami mocy maksymalnych: w przypadku spełniania normy emisji spalin Euro 3 są to moce 360 KM/265 kW, 421 KM/310 kW i 476 KM/350 kW, a Euro 5 – 449 KM/330 kW i 510 KM/375 kW.

Tym samym, w ramach poszerzania dostępnej palety, pojawiły się silniki Euro 5, co wiąże się z dalszym wzrostem mocy. Nowa generacja Zetrosa jest też początkowo wprowadzana na rynek jako model trzyosiowy z napędem na wszystkie koła, spełniający normę emisji spalin Euro 3. W nadchodzących miesiącach wejdą kolejne warianty dwu- i trzyosiowe w układach napędowych 4x4, 4x2, 6x4, 6x6, spełniające normy emisji spalin Euro 3 i Euro 5. Następną ważną zaletę stanowi wybór z tyłu opon pojedynczych lub bliźniaczych oraz pewnych elementów w układzie napędowym, jak automatyczna skrzynia przekładniowa, co ma wyrażać dopasowanie tego produktu do rosnących wymagań w zakresie masy całkowitej i osiągów.

W przypadku wersji 3-osiowej wzmocnione elementy układu napędowego oznaczają, że dopuszczalna masa całkowita zestawu może wzrosnąć: dla zestawu przyczepowego podwozie + przyczepa do 80000 kg, dla zestawu naczepowego ciągnik + naczepa do 120000 kg. Dopuszczalna masa całkowita konfiguracji solo została z kolei zwiększona do 40000 kg. W kwestii natomiast modeli 2-osiowych, to zakres ich osiągów jest zaokrąglany w górę. Oprócz silników o wyższych mocach powyższe dotyczy dopuszczalnej masy całkowitej, wzrastającej do 19500-20000 kg.

Poza tym, wraz z dużym prześwitem, mocnymi silnikami, opcją stałego napędu na wszystkie koła i planetarnymi osiami z redukcją w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, zapewnione zostają wysoka mobilność i duża trwałość. W rezultacie zasadnicze zalety Zetrosa jako modelu z kabiną za silnikiem są oczywiste – należy do nich m.in: pozycja kierowcy za przednią osią, zmniejszająca obciążenie go drganiami i dzięki temu idealna do jazdy w terenie. Koncepcja kabiny za silnikiem zapewnia również łatwy dostęp do komory silnika, ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz przekłada się na zredukowaną wysokość całkowitą auta. W dodatku Zetros oferuje zalety i elastyczność specjalistycznego pojazdu oraz ergonomię, zakres usług i dostępność części zamiennych ciężarówki produkowanej seryjnie.

Przy tym z zewnątrz zmiany są praktycznie niewidoczne. Jedną z najbardziej zauważalnych jest wprowadzenie stylizowanego napisu Zetros na przedniej atrapie wlotu powietrza – napis ten znajduje się u jej góry, pośrodku, tuż nad znakiem firmowym koncernu. Do tego dochodzą zmodernizowane wnętrze kabiny i pewne inne optymalizacje w wymaganych obszarach.

W oczekiwaniu na rozszerzenie rodziny Zetros drugiej generacji, po raz pierwszy na targach IDEX 2021 zostanie zaprezentowana konfiguracja 2-osiowa. Podobnie jak w odmianie 3-osiowej, rozstaw osi tego podstawowego wydania uległ zwiększeniu o 300 mm, aby sprostać wymaganiom układu napędowego, który stał się mocniejszy i jednocześnie składający się z większych podzespołów. Zarazem ciężarówka nadal reprezentuje typową długość nadwozia w tej klasie pojazdów, wynoszącą 5,1 m.

Pokazywany na wystawie 2-osiowy premierowy zmilitaryzowany Zetros nosi oznaczenie 2045A 4x4. Dostał więc m.in. ulepszony układ napędowy, w tym nawet jeden z najmocniejszych nastawów silnika OM 460 Euro 5 o pojemności 12,8 l i z sześcioma cylindrami w układzie rzędowym. Jednostka ta uzyskuje moc maksymalną 449 KM/330 kW przy 2300 obr/min i współpracuje z 16-biegową skrzynią przekładniową G 260-16 oraz skrzynią rozdzielczą. Kompletacja tego samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej 19500 kg obejmuje jeszcze m.in. układ kontroli i regulacji ciśnienia powietrza w oponach, wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz długą kabinę typu M z trzema siedzeniami.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA