Przede wszystkim druga generacja tej koncepcji ciężarówki, opracowana z myślą o trwałości i łatwości obsługi, została dostosowana do wymagań rynków poza Europą. Dlatego z jednej strony premierowy Zetros nadal oferuje specyficzne koncepcyjne zalety kompletacji z kabiną za silnikiem, jak zredukowana wysokość, większa łatwość opancerzania, lepszy rozkład nacisków na osie czy lepsza zdolność do pokonywania nawet trudnego terenu, w połączeniu z wyraźną wytrzymałością i przydatnością w każdym terenie oraz z mocniejszymi silnikami.
Początkowo, w momencie swojego rynkowego debiutu w 2008 roku, Zetros – niezależnie czy 2-, czy 3-osiowy, dostawał tylko jeden silnik o mocy 326 KM. Ponieważ moc ta okazała się zbyt niska, w kolejnych latach koncern wzbogacił gamę dostępnych jednostek o 12-litrową, proponowaną w wydaniach o mocy maksymalnej 430 lub 460 KM. W przyszłości zaś wszystkie samochody z gamy Zetros będą napędzane przez mocny, ale solidny, sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra. W Zetrosie występuje on z pięcioma poziomami mocy maksymalnych: w przypadku spełniania normy emisji spalin Euro 3 są to moce 360 KM/265 kW, 421 KM/310 kW i 476 KM/350 kW, a Euro 5 – 449 KM/330 kW i 510 KM/375 kW.
Tym samym, w ramach poszerzania dostępnej palety, pojawiły się silniki Euro 5, co wiąże się z dalszym wzrostem mocy. Nowa generacja Zetrosa jest też początkowo wprowadzana na rynek jako model trzyosiowy z napędem na wszystkie koła, spełniający normę emisji spalin Euro 3. W nadchodzących miesiącach wejdą kolejne warianty dwu- i trzyosiowe w układach napędowych 4x4, 4x2, 6x4, 6x6, spełniające normy emisji spalin Euro 3 i Euro 5. Następną ważną zaletę stanowi wybór z tyłu opon pojedynczych lub bliźniaczych oraz pewnych elementów w układzie napędowym, jak automatyczna skrzynia przekładniowa, co ma wyrażać dopasowanie tego produktu do rosnących wymagań w zakresie masy całkowitej i osiągów.
W przypadku wersji 3-osiowej wzmocnione elementy układu napędowego oznaczają, że dopuszczalna masa całkowita zestawu może wzrosnąć: dla zestawu przyczepowego podwozie + przyczepa do 80000 kg, dla zestawu naczepowego ciągnik + naczepa do 120000 kg. Dopuszczalna masa całkowita konfiguracji solo została z kolei zwiększona do 40000 kg. W kwestii natomiast modeli 2-osiowych, to zakres ich osiągów jest zaokrąglany w górę. Oprócz silników o wyższych mocach powyższe dotyczy dopuszczalnej masy całkowitej, wzrastającej do 19500-20000 kg.
Poza tym, wraz z dużym prześwitem, mocnymi silnikami, opcją stałego napędu na wszystkie koła i planetarnymi osiami z redukcją w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, zapewnione zostają wysoka mobilność i duża trwałość. W rezultacie zasadnicze zalety Zetrosa jako modelu z kabiną za silnikiem są oczywiste – należy do nich m.in: pozycja kierowcy za przednią osią, zmniejszająca obciążenie go drganiami i dzięki temu idealna do jazdy w terenie. Koncepcja kabiny za silnikiem zapewnia również łatwy dostęp do komory silnika, ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz przekłada się na zredukowaną wysokość całkowitą auta. W dodatku Zetros oferuje zalety i elastyczność specjalistycznego pojazdu oraz ergonomię, zakres usług i dostępność części zamiennych ciężarówki produkowanej seryjnie.
Przy tym z zewnątrz zmiany są praktycznie niewidoczne. Jedną z najbardziej zauważalnych jest wprowadzenie stylizowanego napisu Zetros na przedniej atrapie wlotu powietrza – napis ten znajduje się u jej góry, pośrodku, tuż nad znakiem firmowym koncernu. Do tego dochodzą zmodernizowane wnętrze kabiny i pewne inne optymalizacje w wymaganych obszarach.
W oczekiwaniu na rozszerzenie rodziny Zetros drugiej generacji, po raz pierwszy na targach IDEX 2021 zostanie zaprezentowana konfiguracja 2-osiowa. Podobnie jak w odmianie 3-osiowej, rozstaw osi tego podstawowego wydania uległ zwiększeniu o 300 mm, aby sprostać wymaganiom układu napędowego, który stał się mocniejszy i jednocześnie składający się z większych podzespołów. Zarazem ciężarówka nadal reprezentuje typową długość nadwozia w tej klasie pojazdów, wynoszącą 5,1 m.
Pokazywany na wystawie 2-osiowy premierowy zmilitaryzowany Zetros nosi oznaczenie 2045A 4x4. Dostał więc m.in. ulepszony układ napędowy, w tym nawet jeden z najmocniejszych nastawów silnika OM 460 Euro 5 o pojemności 12,8 l i z sześcioma cylindrami w układzie rzędowym. Jednostka ta uzyskuje moc maksymalną 449 KM/330 kW przy 2300 obr/min i współpracuje z 16-biegową skrzynią przekładniową G 260-16 oraz skrzynią rozdzielczą. Kompletacja tego samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej 19500 kg obejmuje jeszcze m.in. układ kontroli i regulacji ciśnienia powietrza w oponach, wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz długą kabinę typu M z trzema siedzeniami.
Komentarze