Od akumulatora napędowego w autobusie miejskim do zasobnika energii w tramwajach: drugie życie akumulatorów Mercedes-Benz eCitaro

Wykorzystanie baterii w drugim okresie życia pomaga eCitaro przynosić dodatni bilans środowiskowy, a jednocześnie zwiększa jego ekonomiczną wartość użytkową. Długie drugie życie: w ramach projektu GUW+ w Hanowerze akumulatory napędowe używane w podstacji prostownikowej. Opracowanie i wdrożenie magazynu energii przez Mercedes-Benz

Energy GmbH. Dzięki cichemu, w pełni elektrycznemu i lokalnie bezemisyjnemu autobusowi miejskiemu Mercedes-Benz eCitaro miasta i obszary miejskie stają się lepszym miejscem do życia. W Daimler Buses troska o środowisko i oszczędzanie zasobów są ze sobą nierozerwalnie związane. Właśnie dlatego podmiot nawiązał współpracę z projektem modelowym GUW+: w nowej podstacji prostownikowej obsługiwanej przez ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG wdrożono stacjonarny magazyn energii, który wykorzystuje systemy akumulatorów wcześniej instalowane w całkowicie elektrycznych autobusach miejskich eCitaro. Opracowywaniem i wdrażaniem akumulatorów 2nd-life zajmuje się Mercedes-Benz Energy GmbH w Kamenz (Saksonia).

Użycie baterii o drugim okresie użytkowania wspiera pozytywny bilans środowiskowy eCitaro W ramach rozumienia zrównoważonego rozwoju Daimler Buses przyjrzał się mianowicie całościowo cyklowi życia autobusów i ich systemów akumulatorowych. Gustav Tuschen, dyrektor ds. rozwoju w Daimler Buses, wskazuje „Dbałość o środowisko i oszczędzanie zasobów to główne argumenty przemawiające za naszym elektrycznym autobusem miejskim eCitaro. Dokładnie sprawdziliśmy, że jego ślad węglowy jest znacznie lepszy niż w przypadku konwencjonalnego napędzanego autobusu miejskiego, gdy spojrzysz na dane dotyczące długiej żywotności pojazdu. A zmiana przeznaczenia akumulatorów jeszcze bardziej poprawia bilans środowiskowy”. Holger Elix, dyrektor ds. infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia kolejny aspekt: ​„Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi duże wyzwanie. Dlatego ponowne wykorzystanie akumulatorów jako jednostki stacjonarnej na terenie firmy może dodatkowo rozłożyć koszty i przyspieszyć elektryfikację lokalnego transportu publicznego".

Akumulatory zajmują kluczową pozycję w bilansie środowiskowym pojazdów elektrycznych

Każdy, kto korzysta ze smartfona, zna ten problem: regularne ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, a prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku w pełni elektrycznych autobusów miejskich. Żywotność akumulatorów NMC stosowanych w całkowicie elektrycznych autobusach eCitaro wynosi zatem od pięciu do sześciu lat, a w tym czasie pojemność spada do około 80 procent. Po tym okresie wymagany zasięg autobusów miejskich nie jest już dalej gwarantowany.

Długie drugie życie: akumulatory napędowe używane jako magazyn energii w podstacji prostownikowej

Jednak cykl życia akumulatora nie musi kończyć się po jego wyjęciu z pojazdu. W operacjach stacjonarnych takie akumulatory są generalnie nadal dobre w użyciu – w takich zastosowaniach straty pojemności są bowiem mniejszym problemem. Zatem po wcześniejszej zamierzonej instalacji akumulatorów w pojazdach przez kilka następnych lat możliwa jest ich eksploatacja w zastosowaniu stacjonarnym, tym samym zwiększając ich ekonomiczną wartość użytkową, a jednocześnie także bilans środowiskowy. Projekt GUW+ ma więc na celu zapewnienie akumulatorom z elektrycznych autobusów miejskich drugiego życia.

Od IV kwartału 2021 roku nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze będzie zasilać tramwaje i autobusy elektryczne obsługiwane przez ÜSTRA. Magazyny energii posłużą jako bufor umożliwiający efektywne wykorzystanie wszelkiej odzyskanej energii w ruchu tramwajowym i w rezultacie pozwolą na kompensację szczytów obciążenia oraz dalszą eksploatację w przypadku awarii zasilania i zapewnienie energii elektrycznej dla publicznej infrastruktury ładowania. W ramach tego pilotażowego projektu jednostka magazynująca energię oferuje pojemność około 500 kWh i składa się z około 20 systemów akumulatorów, które wcześniej były wykorzystywane do pokonania tysięcy mil w eCitaro w ramach testów operacyjnych.

Opracowanie i wdrożenie magazynu energii przez Mercedes-Benz Energy GmbH

Rozszerzenie klasycznej podstacji prostownikowej o funkcje inteligentne zostało opracowane i zademonstrowane w ramach projektu GUW+ sponsorowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Ruchu i Infrastruktury. Na czele konsorcjum stoi firma ALSTOM Transport Deutschland GmbH z Salzgitter, a w jego skład wchodzą również Elpro GmbH z Berlina, Motion Control and Power Electronics GmbH z Drezna, Fraunhofer IVI z Drezna oraz Politechnika w Dreźnie. Daimler Buses wspiera projekt jako partner stowarzyszony. ÜSTRA AG bierze udział w GUW+ jako partner demonstracyjny.

Projekt, który rozpoczął się w 2019 roku, ma potrwać trzy lata.

Mercedes-Benz Energy GmbH jest spółką zależną Mercedes-Benz AG, odpowiedzialną za rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Koncentruje się głównie na zastosowaniach drugiego okresu eksploatacji i magazynowaniu energii przy użyciu wycofanych z eksploatacji części zamiennych. Wraz ze swoimi partnerami wykorzystał już systemy akumulatorów samochodowych, aby dodać trzy duże magazyny energii do niemieckiej sieci elektrycznej, zapewniając łączną pojemność energetyczną około 50 MWh. W październiku 2016 roku w Lünen w Westfalii uruchomiono pierwsze akumulatory o drugiej żywotności – w czasie drugiego życia.

Zobacz również:
REKLAMA