REKLAMA

Od diesla do silnika elektrycznego – pierwsza elektryczna ciężarówka białoruskiego MAZ-a

Mińskie Zakłady Samochodowe (минский автозавод) opracowały pierwszą w historii kraju ciężarówkę elektryczną. Została ona przygotowana do pracy w warunkach miejskich: jeździ niemal bezgłośnie i nie emituje gazów, w tym tlenku i dwutlenku węgla. Nowość pokazano w Mińsku na 23. Międzynarodowej Wystawie Technologii i Innowacji Przemysłu "TECHINNOPROM", która odbyła się w dniach 29 września-02 października w Football Arenie.

Maz elektryczny Producent

Elektryczna ciężarówka MAZ-4381E0 ma średnie wymiary: dopuszczalną masę całkowitą 12500 kg i ładowność 5700 kg. Bez doładowania jest w stanie pokonać około 100 km. Prędkość maksymalną dostosowano do pracy „w metropolii” - wynosi ona 85 km/h.
Pojazd zaopatrzono w chłodzony cieczą asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy 70 kW. Współpracuje z nim 2-stopniowa skrzynia przekładniowa z elektronicznym sterowaniem zmianą biegów. Przy czym podawany wstępnie zasięg, równy 100 km, może zostać łatwo zwiększony. Wszystko zależy od liczby akumulatorów, a MAZ pozostaje gotowy dostarczyć ich tyle, ile potrzebuje kupujący. Jako baterie wykorzystano ogniwa zawierające lit o pojemności 160 Ah. Napięcie robocze wynosi 570 V, a do ładowania służy port DC GB/T.
Poza tym krótka, dzienna kabina, przeznaczona dla trzech osób, dostała wygodne siedzenia, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby oraz regulowane lusterka. Dla kierowcy zamontowano wielofunkcyjną kierownicę ze wspomaganiem, a na słupkach przedniej szyby zainstalowano monitory. Za właściwy komfort termiczny odpowiada centralna jednostka wentylacyjno-grzewcza z nagrzewnicą elektryczną. Przemyślane są również drzwi z dostępem bezkluczykowym.
Pierwszy egzemplarz w formie zabudowy otrzymał tradycyjną skrzynię ładunkową z plandeką. Jej zasadnicze wymiary to: długość platformy - 6150 mm, szerokość - 2480 mm, wysokość - 2550 mm.
MAZ OJSC wyjaśnia „Powstanie elektrycznych MAZ-ów to jeden z obiecujących obszarów rozwoju holdingu samochodowego do 2030 roku. Widzimy w tym wielkie perspektywy. Elektryczna ciężarówka została zaprojektowana z myślą o transporcie ładunków w mieście. Wśród oczywistych zalet są praktycznie bezgłośność, przyjazność dla środowiska oraz wysoka wydajność przewozu. Przed nami seria testów i produkcji seryjnej. To duży krok naprzód dla białoruskiego przemysłu motoryzacyjnego”.
Oprócz popytu ze strony odbiorców białoruskich zakład oczekuje na zainteresowanie ze strony odbiorców z innych krajów.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA