REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a 13

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

MAN oferuje również odpowiednią bezpłatną aplikację na smartfony - MAN Driver App. Ułatwia ona kierowcom codzienne życie, a jedną z jej funkcji jest funkcja zdalnego sterowania Mediasystemu MAN. Kierowcy mogą używać aplikacji do bardzo łatwej obsługi radia z fotela pasażera lub odpoczywając na leżance podczas przerw i uzyskiwania dostępu do plików audio z urządzeń lub nośników danych podłączonych do pokładowego systemu multimedialnego.
Zainstalowano także łącze z uniwersalną platformą serwisów cyfrowych RIO, a oprócz różnorodnych funkcji rozrywkowych, system informacyjno-rozrywkowy pomaga kierowcom efektywnie poruszać się w ruchu dzięki funkcjom nawigacji dostosowanym do ciężarówek. Funkcje te obejmują ekologiczny routing – Eco Routing dla skutecznego prowadzenia po trasie, prezentację 2D lub 3D do wyboru, interesującymi punktami, biorąc pod uwagę bieżące informacje o ruchu z Internetu, oraz sugerowanie alternatywnych tras w przypadku korków. Oprócz tego wstępnie zainstalowano interfejs do RIO, platformy usług cyfrowych różnych producentów, a aktualizacje mapy można uzyskać w trybie offline podczas wizyty serwisowej w warsztacie MAN lub „bezprzewodowo” - „over the air“. Ta druga funkcja stała się możliwa dzięki wyjątkowej architekturze elektronicznej nowych serii. Zaprojektowany i wprowadzony przez MAN system hard- i software jest otwarty wewnętrznie i zewnętrznie, zapewniając niespotykany stopień łączności. Aplikacje innych oferentów – firm zewnętrznych i ich funkcje mogą być zintegrowane z systemem MAN Media System, na przykład dla nadwozi lub telematyki. Kolejne rozwiązanie przydatne dla kierowców to automatyczna konfiguracja pojazdu za pomocą karty kierowcy. W profilu kierowcy zapisuje indywidualne konfiguracje, takie jak ulubione stacje radiowe lub miejsca docelowe nawigacji. Zapisane konfiguracje są aktywowane, gdy tylko dany kierowca wsunie swoją kartę do tachografu cyfrowego, tak by można było od razu rozpocząć swoją trasę.
Nowa generacja zawiera wyłącznie z elementy obsługowe dostosowane do określonych wymagań w ciężarówkach i zapewniają intuicyjną, poprawną obsługę przy niewielkim rozproszeniu we wszystkich sytuacjach na drodze. Dlatego MAN świadomie zrezygnował z używania ekranu dotykowego podczas korzystania z systemu mediów, gdyż w trakcie korzystania z niego wzrok automatycznie podąża za palcem, co oznacza odwrócenie uwagi kierowcy od sytuacji na drodze. Co więcej, ekran musi być umieszczony na wysokości, na której można do niego dotrzeć ręcznie, co utrudnia akomodację przy zmianie odległości patrzenia – między obserwacją z bliska i odległości. Ogólnie użycie ekranu dotykowego oznacza, że aby go obsługiwać, przez stosunkowo długi czas kierowcy muszą odwrócić wzrok od tego, co dzieje się na drodze. Stanowi to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego wprowadzono MAN SmartSelect - innowacyjną technologię w ciężarówce. W tym zoptymalizowanym układzie sterowania systemem audio-nawigacyjnym udoskonalono zasadę pokrętła-przycisku, dostosowując go do potrzeb przedstawicieli nowej generacji.Znajduje się on na tablicy rozdzielczej w ergonomicznej pozycji - idealnie na poziomie obsługi obok fotela kierowcy - i został uzupełniony o funkcję touchpad. Dzięki temu rozwiązaniu wzrok kierowcy podczas obsługi pozostaje na poziomie drogi i elementach wyświetlacza. Odpowiednio dostosowane elementy dotykowe, takie jak rastrowanie lub punkt przycisku, nawet podczas niespokojnej jazdy umożliwiają wydanie prawidłowej komendy mimo pionowych ruchów resorowanego pneumatycznie fotela kierowcy. W celu swobodnego przejścia na stronę pasażera podkładkę tę można złożyć do przodu przy pomocy MAN SmartSelect. Ta inteligentna, unikalna w pojazdach użytkowych koncepcja zostanie rozszerzona o klasyczny panel operacyjny z przyciskami bezpośredniego dostępu. W ten sposób MAN SmartSelect oferuje intuicyjną i szybką aplikację przy minimalnym rozproszeniu uwagi w każdej sytuacji na drodze i okazuje idealny do obsługi systemu mediów MAN.
Inne ułatwienie pokładowe to MAN EasyControl, pozwalające na wygodną lokalizację jednostki obsługi. Ten panel przycisków znajduje się w dolnej części drzwi kierowcy. Włączanie i wyłączanie świateł awaryjnych, zamykanie szyberdachu, włączanie reflektorów lub uruchamianie silnika przy podnoszeniu wywrotki – ogół tych czynności można teraz zrobić wtedy po opuszczeniu pojazdu, zostawiając otwarte drzwi od strony kierowcy. Podczas rozładunku w trakcie operacji transportu dystrybucyjnego w miastach lub w sytuacji awaryjnej kierowca może również błyskawicznie włączyć system ostrzegania o zagrożeniach z zewnątrz. Przyciski są łatwo dostępne, gdy drzwi kierowcy są otwarte i znajdują się w miejscu chronionym przed zalewaniem – pryskającą wodą i brudem/błotem. Każdy przełącznik ma oznaczenie identyfikacyjne i łatwo go znaleźć, wyczuwając- na wypadek, gdyby nie znajdował się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie błędów przy obsłudze. Przy tym, w zależności od zastosowania auta, klient może wybrać przyciski, już w serwisie zaprogramowane zgodnie z jego życzeniem, lub skorzystać ze specjalnie dostosowanych i fabrycznie skonfigurowanych klawiszy pod kątem wypełniania wskazanych zadań.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA